Sulitelma - Staloluokta

Jag ska gå med en grupp från Sulitelma till Ritsem i sommar. Vet att en av deltagarna har STOR skräck för broar. Har själv aldrig gått från Sulitelma till Stalo, så jag har ingen aning om hur broarna ser ut. Kan dock föreställa mig att de kan upplevas som otäcka. Sträckan Stalo till Ritsem har jag gått så de vattenövergångarna har jag koll på.
Hur ser broarna ut?
Om det blir tvärstopp vid en bro, finns det möjlighet att gå runt/vada?

Tacksam för all info så jag har en mental förberedelse på vad som kan vänta i sommar!
 
Har inte varit där själv (ännu) men den mest spännande bron på sträckan är troligtvis den som Håkan F har beskrivit på sin blogg här. Den ska vara ganska ny och före brons tillkomst vadades vattendraget längre ner mot sjön där den delar upp sig i flera grenar. Det borde vara möjligt nu också. Men någon som faktiskt har varit på plats får gärna fylla i mer...
 
Norr eller söder om Sulitelma?

Jag ska gå med en grupp från Sulitelma till Ritsem i sommar. Vet att en av deltagarna har STOR skräck för broar. Har själv aldrig gått från Sulitelma till Stalo, så jag har ingen aning om hur broarna ser ut. Kan dock föreställa mig att de kan upplevas som otäcka. Sträckan Stalo till Ritsem har jag gått så de vattenövergångarna har jag koll på.
Hur ser broarna ut?
Om det blir tvärstopp vid en bro, finns det möjlighet att gå runt/vada?

Tacksam för all info så jag har en mental förberedelse på vad som kan vänta i sommar!

Det verkar som om alla har förutsatt att ni ska gå norr om Sulitelma massivet är detta korrekt? Går ni söder om massivet kommer ni istället passera bron över glaciärjokken som kommer från Salajekna (Låjirrojåhkå) som jag gissar kan vara svårvadad (har bara gåt över bron, men den såg klart svårvadad ut...)

Om planen sen är att följa Padjelantaleden norrut till Ritsem kommer ni även att passera bron strax innan Staloloukta som är en rejäl jokk, Miellädno strax efter Arasloukta som jag bedömmer som ovadbar och sist men inte minst Vuojatädno strax innan Ahkastugorna som definitivt inte går att vada.

Så räkna med att det blir ett gäng broar att passera!

/ Stefan
 
De største broene på strekningen Ritsem til Sulis er nok før du kommer til Stalo. Men den strekningen hadde du jo kontroll på. Fra Stalo til Sulis ville jeg valgt å gå rett mot Sorjus. Da har du bare den lille broa ved Stadda (hvis den er vanskelig kan du kanskje få noen til å sette over i båt ved Stadda), og broen like etter passering av grensen. Den er mindre nifs enn broen ved Stadda, og der har du muligheten av å vade nede ved sjøen. Det gjorde de før broen kom opp, jeg har lest at det ikke er noe dypt vad, ca knedyp mener jeg å huske.
Otto
 
Du hade koll på de andra broarna, så jag nämner bara den ena som folk redan har syftat till. Den gungar mycket (se bilden) men som det redan har nämnts kan förmodligen jokken vadas. Beror på när ni har tänkt att vandra. När vi förra året i augusti gick hade man nog kunnat vada.
De andra broarna är raka och enkla att gå över. Kan tillägga att denna bro inte är den värsta i Lappland men på just denna sträcka. Den ligger ju redan i Norge och de är inte så "känsliga".
Hälsningar Veni
 

Bilagor

  • 130828, Sulitelma 302.jpg
    130828, Sulitelma 302.jpg
    69.6 KB · Visningar: 1,332
Tack för all er hjälp med både beskrivningar och bilder. Inser att det bara är att förbereda sig för att vada. "Gungbron" som svajar i repen kommer jag aldrig att lyckas ledsaga henne över :)

Kommer säkert att bli en fin, men spännande vandring!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.