Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp!

Jag och en kompis planerar att gå mellan Sulitelma och Hattfjelldal nästa sommar och vi vill gärna gå väster om Virihaure och Vastenjaure. Vad jag undrar mest över är om jåkken från Blåmannsisen ner till Virihaure är vadbar någonstans? Vi har ingen glaciärvana så att traska över glaciären känns inte som ett alternativ.
 
Den brukar anses ovadbar vad jag vet. Om du söker på det gamla namnet (tukijåkkå) i forumet så får du en del träffar med berskrivningar från folk som verkligen varit där.
http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=3152289

Annars är västra Padjelanta kanon om man gillar att vara ostörd. Gick från Rago upp mot Hellemobotn i somras och såg inte en själ på en hel vecka - inte ens på avstånd.

/Pär
 
Kan bara instämma och säga att nämnda älv inte är vadbar.
Välj istället att gå till Staloluokta och tinga båtskjuts till andra sidan älven.
Området väster om sjöarna är verkligen väl värda ett besök, kan rekomendera att avsluta turen på norsk sida för att få de stora kontrasterna som finns mellan svensk och norsk sida. På svensk sida ett vänt och böljande fjällandskap, på norsk sida ökar dramatiken med ett relativt svårframkomligt landksap med stora höjdskillnader.
 
Tokig idé?

Jag ger inte upp hoppet om att på något sätt ta mig över Tukijåkkå utan att behöva ta mig till Staloluokta och tinga båtskjuts.

Min senaste idé är att simma över!

Jo, ni läste rätt. Efter att ha studerat flygfoton ser det ut som att det finns många ställen med lugnare vatten där det borde gå att simma över.

Vattnet lär ju vara svinkallt men nog borde man klara 50-100 meter om man använder ryggsäcken som flythjälp?

Tanken är att stoppa ryggan i dubbla sopsäckar och använda den som flythjälp vid simningen.

Stämmer det jag kan se på flygfotona dvs finns det ställen där vattnet flyter lite lugnare?
 
Blåmannsisen är rellativt trygg

I Norge räknas Blåmansisen som en "trygg isbre". (den rør sig nästan inte). Nordmenn har dock en lite annan vana och syn på färd över glaciärer. Ring och fråga ledaren i Sulitjelma turisforening. søk på "SOT siden" på google. Eller ställ frågan på www.fjellforum.net
 
Bilder

Jag och en bekant vandrade sommaren 2007 längs hela vattendraget från Blåmansisvatnet till Virihaure. Det var rätt mycket vatten och vi kunde inte se något ställe som verkade vadbart. Någon har ju i en tidigare tråd om detta beskrivit ett vad i utloppet i Virihaure, antagligen vid en tidpunkt med extremt lågvatten, detta kan man ju inte räkna med när man planerar en tur i området.
Jag har lagt in en del bilder från Tukijåkken i mitt album
 
Nu har jag svaret!

Jag har fått ett svar från en på SOT (Sulitelma og Omegn Turistförening).

Så här skriver han:

For å unngå Tokielva, er det mulig å krysse bretunga som går ut i Leirvatnet.
Ruta blir slik: Fra Sorjushytta går du rundt S/V side av Øvre Sorjusvatn og går over hyggen mellom orjus og Blåmannsisvatnet i nordlig retning og passerer ryggen på det laveste partiet. Vader elva etter utløpet av Blåmannsisvatnet. Følger brtunga ned til eirvatnet på S side til du er sånn ca. i høyde med Ø Messingnmalmvatn og krysser her. Her har breen liten stigning, og er uten sprekker. Følger så bredden av Ø.Messingmalmvatn og tar sikte på østre siden av Nedre Veiskivatn. Herfra passeres Virijaure og Vastenjaure på vestsiden inne på svensk side. Finn letteste vei vest for Njåmmeljaure og Slappejaure og inn i Rounasvagge. Følg sistnevnte dalgang fram til Hellemobotn.
God tur.
For SOT Einar Schilliås


Det innebär att det går att ta sig förbi Tukijåkkå genom att passera Blåmannsisen på tungan som sticker ut i Leirvattnet. Även om han skriver att den är sprickfri bör man kanske ha med sig lite säkerhetsutrustning......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
laurentiusweg Hellemobotn - Vuojatädnobron: väster eller öster om Sieberjåhkå? Stibokbron? Fjällvandring 4
szvinto Vaisaloukta - Hellemobotn - Akkastugorna Fjällvandring 4
grodanbolle Hellemobotn Fjällvandring 5
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
Annyg Familjevandring Vaisalouokta-Hellemobotn Fjällvandring 9
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...