Stuor Kärpel till Kårsavagge

Hej! Jag håller på att planera för en femdagarstur i Abiskofjällen och funderar lägga in sträckan Stuor Kärpel till Kårsavaggestugan som en av dagsturerna. På kartan är den markerad som en lämplig färdväg, men jag hittar inga omdömen om den när jag försöker söka mig runt på internet. Så jag tänkte helt enkelt höra om någon gått den och om det i så fall finns något särskilt att tänka på?

Från Kårsavagge tänkte jag gå till Låjtatjåkko fjällstation via Biran och/eller Trollsjön och sedan vidare mot Abisko. Men det är just sträckan ovan jag känner mig osäker på.
 
På min karta finns ingen rekommenderad färdväg mellan Stuor Kärpel och Gorsavagge. Men... det är inga större problem att ta sig den vägen. Till en början är det lätt vandring genom Hoiganvaggi.
Någonstans måste du ta dig norrut från Hoiganvaggi. Jag brukar sikta upp mot sjön 1050. Vid den nordvästra viken finns förmodligen den bästa (enda?) tältplatsen på denna höjd.
Vägen ner till Gorsavaggestugan är ju ganska brant och det finns flera vägval att göra. Jag brukar sikta mot raden av småsjöar mellan höjderna 1223 och 1300 och ta mig ner öster om de båda jokkarna som rinner där. Det är inte helt lätt, men det går.
Du kommer att belönas med de vackraste utsikten i hela Abiskotrakten enligt mitt tycke, när du kommer en bit ner och får fri insyn i vaggen västerut.
När du nu vandrar i dessa trakter måste jag ju fråga dig: Inga funderingar på Frippes fall?

HåkanF
 
Tack för svar! Det är en ganska ny Calazo-karta där det finns utmärkt som rekommenderad färdväg. Och den är utmärkt ungefär så som du beskriver.

Jag var uppe och åkte skidor i Kårsavagge i påskas och spottade potentiellt magiska tältplatser ungefär där jag fattar det som att "Frippes fall" är, så det ligger nära till hands att jag slår läger där :)
 
Tack för svar! Det är en ganska ny Calazo-karta där det finns utmärkt som rekommenderad färdväg. Och den är utmärkt ungefär så som du beskriver.

Vet du vad den kartan heter? Min "Kebnekaisefjällen - Norra 1:100 000" visar det inte, men den har väl några år på nacken, såklart. Synd att den inte uppdateras då (kör mobilappen: Calazo Kartor)
 
Jag instämmer med "Frippe" "det är inga större problem att ta sig den vägen" jag har dock enbart kommit från andra hållet och sen inte följt hoiganvaggi norrut utan forsatt upp västerut men det var inga problem ta sig upp, neråt brukar iofs vara lite svårare i alla fall för mina gamla knän.
Frippes fall avråder jag från med glimten i ögat, har passerat där två gånger nu men båda gångerna var det kö så jag stannade aldrig. Får hoppas på att jag har vägarna förbi någon gång med dåligt väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjobbe Koordinater till Stuor Kärpel, Låktatjåkkastugan m.m Fjällvandring 7
mkruse Kårsavagge - Stuor Kärpel Fjällvandring 3
Ringblom Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel Fjällvandring 7
carl_ Vadet mellan Stuor-Kärpel och Unna Allakasstugorna Fjällvandring 6
Peter C Stuor Kärpel, skicket inomhus? Fjällvandring 2
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
jontte01 Mängden snö i Stuor Reitasvaggi? Fjällvandring 3
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...