Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stryktåligt liggunderlag?
- Trådstartare mindful
- Start datum
Hållbart, billigt, lätt och litet... Tror inte det... Du får nog stryka litet ur ekvationen om den ska gå ihop...
Inte alls, det TS får stryka är bekvämt, men det var inget krav.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hej igen, tack svar.
Blev lite fundersam när folk kallar det en omöjlig ekvation. Fel, fel, fel... ;o)
Det är bara ett optimeringsproblem med flera variabler. Pga mina begränsade kunskaper riskerar jag att hamna i ett lokalt minimum.
Nog med nerdsnacket. Eftersom jag inte ska ta mer än en lur är komforten inte så viktigt.
Blev lite fundersam när folk kallar det en omöjlig ekvation. Fel, fel, fel... ;o)
Det är bara ett optimeringsproblem med flera variabler. Pga mina begränsade kunskaper riskerar jag att hamna i ett lokalt minimum.
Nog med nerdsnacket. Eftersom jag inte ska ta mer än en lur är komforten inte så viktigt.
finns begagnade hopvikbara gamla tyska militärunderlag att köpa på Röda Stjärnan för 149 spänn. Har inte testat det än, men det tar väldigt lite plats och är mycket tunnt. Jag ser det mer som ett skydd för mitt exped, men i nödfall kanske man klarar sig med bara detta separat på mjukt underlag.
Sent from my ES802 using Tapatalk
Sent from my ES802 using Tapatalk
Många, särskilt klättrare, som jag träffade i Tatra nyss hade med mycket tunna (ca 3 mm) dubbelsidigt aluminiumbelagda underlag, som gick att vika "på tvären" i flera lag och därmed kunde stuvas ner i någon ryggsäcksficka. Kan inte säkert identifiera fabrikatet, men något i stil med detta, finns även här. De sov på den på kalla klippor vid minusgrader ute. Har inte sett den i Sverige, men har i sanningens namn inte letat heller. Aluskiktet ger ett visst tillskott av reflekterad värmestrålning, men är ju lite sårbart. Dock med den skillnaden mot uppblåsbara lösningar, att ev. skador inte innebär något omedelbart och totalt funktionsbortfall. Att det är en färdig produkt med kantskoningar ökar hållbarheten.
Friluftsfrämjandet säljer 1x2 m 4 mm evazote för 249 kr - klipp i mitten och du har två stycken att slita på. Så pass tunn att också den nödtorftigt går att vika "på tvären", men fortfarande helt rimligt isolerande från markkylan och man slipper pjoska med aluskiktet .
Ställer du dina resp. parametrar på lite andra värden - neråt för hållbarheten, uppåt för "billigt" - så tror jag att ett sjok dubbelvikt bubbelplast (sådan man har till förpackning av ömtåliga saker) ligger nära ett annat lokalt maximum
.
Friluftsfrämjandet säljer 1x2 m 4 mm evazote för 249 kr - klipp i mitten och du har två stycken att slita på. Så pass tunn att också den nödtorftigt går att vika "på tvären", men fortfarande helt rimligt isolerande från markkylan och man slipper pjoska med aluskiktet .
Ställer du dina resp. parametrar på lite andra värden - neråt för hållbarheten, uppåt för "billigt" - så tror jag att ett sjok dubbelvikt bubbelplast (sådan man har till förpackning av ömtåliga saker) ligger nära ett annat lokalt maximum
Bår
Om du vill ha något som håller kan jag rek försvarets hopfällbara bår. Som ett liggunderlag med en plastad sida. Jag köpte 2 st för 20:-/st.
Hej!
Jag letar efter ett stryktåligt, lätt och helst billigt liggunderlag. Jag ska använda det direkt på marken för att ta en lur i naturen (inte sova i tält/hängmatta). Det första man kanske kommer att tänka är sådana klassiska rullar i nånslags bubbelplast. Jag vill ha nånting annat som inte tar sån plats/är mindre otympliga. Förslag?
Om du vill ha något som håller kan jag rek försvarets hopfällbara bår. Som ett liggunderlag med en plastad sida. Jag köpte 2 st för 20:-/st.
mycket tunna (ca 3 mm) dubbelsidigt aluminiumbelagda underlag, som gick att vika "på tvären" i flera lag och därmed kunde stuvas ner i någon ryggsäcksficka. Kan inte säkert identifiera fabrikatet, men något i stil med detta, finns även här. De sov på den på kalla klippor vid minusgrader ute. Har inte sett den i Sverige, men har i sanningens namn inte letat heller.
Här finns det motsvarande: 1680x820 så man får väl ligga på tvären, ihopkrypt.
Var hittar man Tyvek på lösmeter i valfri dimension och till vettigt pris? Ser att det skrivs en del om det och funderar om man skulle köpa som "groundsheet".
Tror du kan hitta det här:
http://www.extremtextil.de/catalog/advanced_search_result.php?keywords=tyvek&x=0&y=0
Var hittar man Tyvek på lösmeter i valfri dimension och till vettigt pris? Ser att det skrivs en del om det och funderar om man skulle köpa som "groundsheet".
Jag jobbar inom byggbranschen och det finns att köpa ett underlagstak vid namn Tyvek, liknar det som finns på bilderna i länken ovan.
Har för mig att jag betalar i storleksordningen ca 40kr/kvm för det.
Just a thought!
Konstigt
Det ska väl inte vara så svårt.
Ett klassiskt liggunderlag som håller, är relativt billigt och ändå måste anses (i min värld) vara lätt är ett avsett liggunderlag av cellgummi. Tjockleken bör vara minst 12 mm gärna 16mm och för min del en bredd på 600mm så jag kan sno runt utan att halka av. Här läser jag om de som tycker att tunnare funkar men för min del vill jag ha bättre markisolering mot kyla.
Innan Thermarestgenerationen kom fanns det flera cellgummiunderlag till lågpris. Nu är urvalet av kvalitet sämre. Jula säljer ett dåligt underlag som spricker och ClaesOhlssons Asaklitt är inte något heller jag gör tummen upp för. Det bör vara riktig fackhandel att leta hos, inte byggvaruhus.
Ett underlag av ett märke jag inte kom ihåg köpte jag nyligen på intersport för dryga hundringen och den var ok. Jag har några underlag som är från förhistorisk tid och de håller ännu. Mitt Thermarest som var bland de första och lite kraftigare har hållit även den i många år men då pratar vi uppblåsbart.
Nu hör det till saken att jag använder liggunderlag (dubbla) på vintern och är inte den mest framträdande representanten för ständig gramjakt i alla lägen. Tyvärrr har marknaden inte allt för stort urval som i tidigare exempel med moderna ramsäckar. Cellgummi står tillbaka mot uppblåsbart men det har ju också med trender att göra.
Ps. Läste tråden igen och det var inte aktuellt med cellgummi enligt TS. Är inte isolering mot markkyla viktig utan bara ha något mycket enkelt att luta ryggen mot då borde väl en del av förslagen här fungera. Jag åkte runt klotet en gång med en slags tunn dyna som jag rullade ihop. Inte bekvämt men funkade i varma länder.
Det ska väl inte vara så svårt.
Ett klassiskt liggunderlag som håller, är relativt billigt och ändå måste anses (i min värld) vara lätt är ett avsett liggunderlag av cellgummi. Tjockleken bör vara minst 12 mm gärna 16mm och för min del en bredd på 600mm så jag kan sno runt utan att halka av. Här läser jag om de som tycker att tunnare funkar men för min del vill jag ha bättre markisolering mot kyla.
Innan Thermarestgenerationen kom fanns det flera cellgummiunderlag till lågpris. Nu är urvalet av kvalitet sämre. Jula säljer ett dåligt underlag som spricker och ClaesOhlssons Asaklitt är inte något heller jag gör tummen upp för. Det bör vara riktig fackhandel att leta hos, inte byggvaruhus.
Ett underlag av ett märke jag inte kom ihåg köpte jag nyligen på intersport för dryga hundringen och den var ok. Jag har några underlag som är från förhistorisk tid och de håller ännu. Mitt Thermarest som var bland de första och lite kraftigare har hållit även den i många år men då pratar vi uppblåsbart.
Nu hör det till saken att jag använder liggunderlag (dubbla) på vintern och är inte den mest framträdande representanten för ständig gramjakt i alla lägen. Tyvärrr har marknaden inte allt för stort urval som i tidigare exempel med moderna ramsäckar. Cellgummi står tillbaka mot uppblåsbart men det har ju också med trender att göra.
Ps. Läste tråden igen och det var inte aktuellt med cellgummi enligt TS. Är inte isolering mot markkyla viktig utan bara ha något mycket enkelt att luta ryggen mot då borde väl en del av förslagen här fungera. Jag åkte runt klotet en gång med en slags tunn dyna som jag rullade ihop. Inte bekvämt men funkade i varma länder.
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips