Vilken är den längsta sträcka som någon människa vandrat med någon form av packning under 24 timmar? Vad ligger rekordet på?
// Jocke, som gjorde ett marathondygn nyligen
// Jocke, som gjorde ett marathondygn nyligen
inte en aning..... men hur långt kom du ?
10,1 mil blev det tillslut med 6,2 kg på ryggen, dagen före blev det 6,2 mil - ensam, så ingen annan behövde lida
Någon borde väl ha gått/joggat längre än Fjällräven Classic-rekordet tycker man. 13 timmar på 110 km är inte speciellt snabbt. Extremmarathon som det andra talaren pratar om borde iaf ge en vink om vad som är möjligt och sen dra bort en del för packning som de inte har med sig.
// Jocke
Den grekiske löparen Yiannis Kouros har världsrekordet på löpning över 24h med 303,5 km. Ingen packning där men en bra lång sträcka att jogga. Det var även på bana vilket bara måste vara rejält segt. På väg ligger rekordet på 290,2 km. Samma löpare har ett annat intressant rekord över 1600 km, vilket klarades av på 10d 10h 30min och 36 sek.
Under utbildningen räknade vi en gång på energiintag kontra energiförbrukning på just honom. Loppet gick tvärs över Australien och han snittade en förbrukning på ca 14000 kcal/d. Dock stoppade han, under tiden han löpte, i sig i stort sett samma och var således i energibalans under alla dessa dagar. Åt tydligen en hel del bakverk och sötsaker från hemlandet. Ljust bröd var en favorit om jag minns rätt.
Vadan denna brådska, om du var ensam och det inte var tävling?10,1 mil blev det tillslut med 6,2 kg på ryggen, dagen före blev det 6,2 mil - ensam, så ingen annan behövde lida
// Jocke
Vadan denna brådska, om du var ensam och det inte var tävling?
Nyfiken!
Okej!Kul att testa sina gränser, vad klarar jag egentligen av?
// Jocke
Okej!
Svårt att jämföra folks olika prestationer dock. För många olika variabler som spelar in enligt mig.