Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags

Tänkte gå fram och tillbaka på någon av dessa sträckor.
Vilken rekommenderar ni mest.

Storulvån - Sylarna (aldrig gått)

Ljungdalen - Helags (har gått tidigare)

Inte din väg men ditt område
http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv/nyheter/2014/Pages/ingen-bro-over-harjangsan.aspx

"Längs den statliga sommarleden mellan Vålåstugorna och Helags har bron över Härjångsån spolats bort i vårfloden."

Harjangsan-trasig-bro-416px.jpg

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Då är väl svaret att du bör gå mellan Storulvån och Sylarna, då du inte gått den sträckan tidigare! Men det är lite långt att gå fram och tillbaka på en och samma dag så en övernattning eller två, är att rekommendera. Själv skulle jag satsa på två övernattningar med en topptur!

"Längs den statliga sommarleden mellan Vålåstugorna och Helags har bron över Härjångsån spolats bort i vårfloden."

Som info: Ja, bron är borta. Vadade över där (strax uppströms gamla bron) för ett par dagar sedan. Ungefär knädjupt och lite strömt, men inget som vållande allt för stora problem.

Har vadat där flera gånger. Ett par Foppatofflor på fötterna under vadet gör att Du har bra fäste på stenarna. Terrängen är för flack för att en bro ska hålla för vårens stora flöden med isflak som kommer.

Det är en vacker sträcka till Sylarna. Massivet tycker jag är lite mer dramatiskt än Helags, så i mitt tycker är det lite mer att se i Sylarna.

Då är väl svaret att du bör gå mellan Storulvån och Sylarna, då du inte gått den sträckan tidigare! Men det är lite långt att gå fram och tillbaka på en och samma dag så en övernattning eller två, är att rekommendera. Själv skulle jag satsa på två övernattningar med en topptur!

Då blir det förmodligen så :)

Jag hade valt Ljungdalen-Helgs pga att jag ogillar att gå bredvid en kraftledningsgatan som det är mellan Storulvån och Sylarna. Ger ingen känsla av vildmark direkt. Dock är Sylmassivet väldigt vackert i sig men jag skulle anlöpa området från annat håll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips