Storulvån för sjunde gången!

Underbara dottern har bestämt sig för att fira sin åttaårsdag i mitten av september på fjället - något har tydligen jag gjort rätt! :giggle: Hon vill tillbaka till Storulvån, det är nog hennes första vandringen hon riktigt kan minnas (Storulvån 2016). Storebror har dessutom givit sig denn på att den här gången ska han upp på Getryggen (Storulvån 2017)! Han kommer inte ihåg att han faktiskt varit på toppen (Storulvån 2011). Själv har jag varit i området både sommar- och vintertid tre gånger innan barnen.

Upp på Getryggen ska vi! Tre dagar är avsatta för att verkligen komma upp - i år ska vädret inte få bestämma! Men sen då? Om vi klarar det på första dagen, vad hittar vi på då? Vi har varit vid fallet vid Handöl, mäktigt! Vi har vandrat delar av dalen vid Sönner-Tvärån. Vi lyckades ta oss över bron över Handölan innan den försvann och vi har även byggt en kopia av bron (Handölan 2017). Vi har hittat hjortron vid bron över Lill-Ulvån (Lill-Ulvån 2011).

Vi åker upp med bil och kan således röra på oss en bit, även om jag skulle föredra att hålla mig vid Storulvån. Vi kan nog vandringsmässigt ta oss 10-12km på en dag.

Eller kan man göra något annat? Jag funderar på att lära de att vada i någon lagom djup jokk... Laga mat på stormkök kan de. Klätterväggen inne på stationen har dottern klättrat och sonen skulle aldrig få för sig att göra det...

Kom med tips! Jag behöver ha lite idéer...
 
Kanske Handöls koppargruvor kan vara en rolig utflykt för barnen och det ligger nära Storulvån (15 minuter med bil). Finns med på Länsstyrelsens broschyr "Ruiner i Jämtlands län". Har inte varit där själv men grottor brukade vara en hit när man var liten.
 
Ni kan ev vandra t o r Blåhammaren och övernatta där. Kan förstås vara fullbokat. Paddla kanske. Vackert på Ånnsjön, kanske paddla lite uppströms i nån av åarna. Vädret får bestämma.

Thure
 
Jag har vandrat med familj och barn från Storulvån till snasahögarna. Det var väldigt trevligt, men kräver tältning, och det var inte aktuellt, eller? Och då gick vi delvis via rätt hög höjd på Getryggen ska tilläggas.
 
Senast ändrad:
Ni kan ev vandra t o r Blåhammaren och övernatta där. Kan förstås vara fullbokat. Paddla kanske. Vackert på Ånnsjön, kanske paddla lite uppströms i nån av åarna. Vädret får bestämma.

Thure

Tack för tipsen! Det är tämligen fullt på stationerna när vi är där. Paddla vågar jag tyvärr inte göra själv med barnen, inte för att jag oroar mig för att barnen ska falla i - det kan jag nog fixa. Mer orolig över att det ska hända mig något så att de blir själva kvar på något sätt...
 
Jag har vandrat med familj och barn från Storulvån till snasahögarna. Det var väldigt trevligt, men kräver tältning, och det var inte aktuellt, eller? Och då gick vi delvis via rätt hög höjd på Getryggen ska tilläggas.

Hej och tack för tipset! Vi kommer att bo i tält vid stationen. Vi har redan varit och fjällvandrat en gång i år, då tältade vi också. Dottern önskan är att slippa behöva bära runt på utrustningen, att ha ett basläger att utgå från. Jag hade en plan på att vandra Enafors-Storulvån men det var inte hennes plan...och lite får man väl gå henne till mötes eftersom det är hennes fördelsedagsresa;)
 
Ja, Enafors-Storulvån är säkert en bra tur för ett annat tillfälle.
Jag har länge varit sugen på Bunnerfjällen. Ser riktigt fint ut på bild! Men det är ju lite otillgängligt när bron är borta (för det är den väl fortfarande?). Men, om ni har bil kanske man kan kör runt och gå upp från den norra sidan på något sätt? Har för mig att det finns någon tråd som diskuterar vägbommar etc. i det området.
Eller hade ni redan tagit er upp där när bron fanns kvar?
 
Ja, Enafors-Storulvån är säkert en bra tur för ett annat tillfälle.
Jag har länge varit sugen på Bunnerfjällen. Ser riktigt fint ut på bild! Men det är ju lite otillgängligt när bron är borta (för det är den väl fortfarande?). Men, om ni har bil kanske man kan kör runt och gå upp från den norra sidan på något sätt? Har för mig att det finns någon tråd som diskuterar vägbommar etc. i det området.
Eller hade ni redan tagit er upp där när bron fanns kvar?

Det verkar som om det inte kommer att bli någon bro... https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7201351

Och vi hittade mycket riktigt en bom längs med vägen när vi försökt köra upp ditt 2017...

...tyvärr hann vi inte med att ta oss över till Bunnerfjällen innan bron försvann. Trodde inte att den skulle göra det, och inte heller att den inte skulle bli ersatt..
 
Kanske Handöls koppargruvor kan vara en rolig utflykt för barnen

Hej och tack för tipset! Det blev en resa till koppargruvorna. Barnen tyckte de var spännande, tänk att man grävt små gruvor här mitt ute i ingenstans för så länge sedan! Långt innan bilar, järnväg och gruvmaskiner fanns! Dottern blev lite orolig över om de hade frusit där på fjället. Det var bara några få plusgrader när vi var där och ibland regn snett från sidan...
B71F0059-3CEF-4CF0-BF57-3FB91EEE3FCF.jpeg
 
Ser bra ut! Alla gropar, hål, gångar, skrevor och grottor brukar funka bra med barn. Lämnar mycket utrymme för fantasin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
jocklind Storulvån-Ramundberget fre-sön Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
libo475 Storulvån till Bunnerfjället Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
ToByl Storulvån Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Karolina P Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet? Fjällvandring 12
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
ToByl Från Storulvån till Östersund flygplats Fjällvandring 4
tobias.nordqvist Duved - Storulvån Fjällvandring 12
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
an0rak 4.5 dagar från Storulvån Fjällvandring 1
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
aizing Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
kollebolle Hösttur från Storulvån Fjällvandring 5
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
spovin.friberg_telia.com Storulvån med barn Fjällvandring 7
Morgan Storulvån-Nedalshytta Fjällvandring 25
Mariasurfer Storulvån Inte triangeln Fjällvandring 6
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.