Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Victorinox 74 mm exekutive.

Jag brukar läsa lite granna på Blade forum. Hängde med i en tråd om Victorinox 74 mm modeller. Såg att någon beklagar att de inte fanns i aluminium. Letade då i mina gömmor och hittade den här. Min är lite omarbetad på så sätt apelsinskalaren blivit en smal skruvmejsel som passar på glasögon och i viss mån smal elektronik såsom sockerbitar.. Nagelrensaren har blivit en bredare skruvmejsel. Faktiskt en väldigt lämplig fickkniv modell. Köpte flera stycken men det måste vara cirka 15 år sedan eftersom att jag vet att jag gett bort en till en kamrat när han blev pappa Och den sonen är numera 15 år. Saknar i viss mån pincetten men tycker att aluminium är lämpligt för en daglig fickkniv. Peter naglarna gör jag med den lilla knivbladet om det behövs.

Bosse
 

Bilagor

  • D64DD26E-8428-4A30-9ABD-B8D7D733310C.jpg
    D64DD26E-8428-4A30-9ABD-B8D7D733310C.jpg
    38 KB · Visningar: 537
Vicarna med Alox är fina. Men greppen är halare i handen och mot ficktyget. Och man tappar flera funktioner (pincett, tandpetare, penna etc).
 
Tänkte göra något åt det mer traditionella hållet åt en jagande kompis, vet att han gillar lite längre blad till gris, hjort- och älgjakten. Handtag blir skollor i lindvril och mosaic pins
 

Bilagor

  • 002C54D0-ED3C-4464-862A-97CE1C7DC24E.jpg
    002C54D0-ED3C-4464-862A-97CE1C7DC24E.jpg
    54.6 KB · Visningar: 516
Mer victorinox

Den blanka kniven på bilden är en Victorinox money clip. I princip samma storlek som en Victorinox ambassador. Eller som bilden från igår på en 74 mm modell. Denna har några verktyg färre men en klipp för pengar eller ficka. På bilden tillsammans med en Wegner Som gjordes i samarbete med EKA. Just den modellen gillar jag skarpt och har två stycken i reserv också. Får jag chansen att handla blir det fler.

Bosse
 

Bilagor

  • 8737F416-9DDC-43F7-9DA3-3DCB4B2BE826.jpg
    8737F416-9DDC-43F7-9DA3-3DCB4B2BE826.jpg
    20.9 KB · Visningar: 486
Då har man värmebehandlat för första gången. Förutom lite warp så är jag mycket nöjd allt som allt. Testkniven är av 2.6 mm RWL 34. Jag körde i härdfolie på 1050 grader i 7-8 min. Släckte med tryckluft mellan aluminium block. Kylde i minus 30 grader över natten. Anlöpt på 175-180 grader i 2 timmar idag. Målet var ca 62 Hrc.

Slipade fram en rätt smal egg. Skurit rep, trä tvärs med fibrerna. Eggen helt stabil och skär raka snitt genom papper efter.
 

Bilagor

  • DSC_1854.jpg
    DSC_1854.jpg
    20.3 KB · Visningar: 396
  • DSC_1858.jpg
    DSC_1858.jpg
    42.6 KB · Visningar: 406
Då har man värmebehandlat för första gången. Förutom lite warp så är jag mycket nöjd allt som allt. Testkniven är av 2.6 mm RWL 34. Jag körde i härdfolie på 1050 grader i 7-8 min. Släckte med tryckluft mellan aluminium block. Kylde i minus 30 grader över natten. Anlöpt på 175-180 grader i 2 timmar idag. Målet var ca 62 Hrc.

Slipade fram en rätt smal egg. Skurit rep, trä tvärs med fibrerna. Eggen helt stabil och skär raka snitt genom papper efter.
Kanon! Grattis! Första steget taget 😁.

-Paul-
 
Då har man värmebehandlat för första gången. Förutom lite warp så är jag mycket nöjd allt som allt. Testkniven är av 2.6 mm RWL 34. Jag körde i härdfolie på 1050 grader i 7-8 min. Släckte med tryckluft mellan aluminium block. Kylde i minus 30 grader över natten. Anlöpt på 175-180 grader i 2 timmar idag. Målet var ca 62 Hrc.

Slipade fram en rätt smal egg. Skurit rep, trä tvärs med fibrerna. Eggen helt stabil och skär raka snitt genom papper efter.

Succé alltså! Härligt!
 
Men nästa gång ska jag hålla i minst 30 min. Och anlöpa 2 ggr. Verkar vara så de flesta gör. Nu följde jag Damasteels datablad helt och hållet..
 
Men nästa gång ska jag hålla i minst 30 min. Och anlöpa 2 ggr. Verkar vara så de flesta gör. Nu följde jag Damasteels datablad helt och hållet..

Det där med att som regel anlöpa 2 ggr förstår jag inte. Jag har också läst det rådet ett flertal ggr, men köper det inte riktigt. Om jag förstått rätt är man ”hemma” om stålet i sin helhet uppnår måltemperaturen (med W2 kör jag på lite över 200 grader). Det handlar inte om att stålet behöver ”vila” i en viss temperatur, utan når man den är det klart. Eller har du läst något annat? Ditt lilla blad nådde sannolikt måltemperaturen efter max 30 minuter, då känns det lite som överkurs att köra ytterligare 2 timmar? Själv anlöpte jag faktiskt 2 ggr i ett par timmar styck i helgen, men då var det en yxa och jag var osäker på hur lång tid det skulle ta
 
Jag är ärligt talat för dåligt påläst hittills. Men samtliga recept på RWL 34 och CPM154 anger 2x anlöpning, vissa även x3. Likaså för 154CM som är väldigt likt. Vissa föreslår också föruppvärmning med en stunds hålltid på ca 700. Osäker på den betydelsen dock, borde vara mer relevant på riktigt tjocka och/eller komplexa former.

Vad jag märkt sedan jag härdade är att alla ställen förutom Damasteel anger en hålltid på 30-60 min på aust temp, dvs betydligt längre än mina 8 min.

Jag fick förvisso en helt ok egg. Men om jag jämför med de blad jag skickade till härdverkstad (tyvärr okänt protokoll och Hrc) så är de bladen hårdare och håller en snävare egg, vilket är det man vill åt med RWL 34. Så nästa gång kommer jag köra hela baletten: förvärmning på 700 grader, hålltid 45 min på 1050 aust temp, kylning, anlöpning x2 på 175 grader. Sen jämföra resultaten!
Dessutom lade jag lite papper i foliepaketen nu, vilket i efterhand känns onödigt. Blir bara massa sot och paketen expanderar i ugnen. Känns som att det lilla syre som finns därinne brinner upp oavsett och inte ger någon signifikant skada på stålytan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.