Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Två klassiska modeller från KJ, 510 och 511.

510:an blev sedermera mäkta populär bland amerikanska bushies pga den reklam den här modellen fick från legender som Mors Kochanski och Cody Lundin, med flera.

http://bushcraftsymposium.com/camps/camp-kochanski/

Jag antar att Hattmakaren gillar 511:an bättre ;).
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson 510, 2.jpg
    Min KJ Eriksson 510, 2.jpg
    21.5 KB · Visningar: 803
  • Min KJ Eriksson 510, slida, framsida.jpg
    Min KJ Eriksson 510, slida, framsida.jpg
    25.4 KB · Visningar: 797
  • Min KJ Eriksson Mora 511, 2.jpg
    Min KJ Eriksson Mora 511, 2.jpg
    22.2 KB · Visningar: 809
  • Min KJ Eriksson Mora 511, slida, framsida.jpg
    Min KJ Eriksson Mora 511, slida, framsida.jpg
    24.5 KB · Visningar: 806
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 789
Laddar på med en gammal trotjänare. Eller gammal och gammal förresten. Den är väl någonstans kring tio år gammal. En jäkulskt massa utav alla grejer jag har är ju äldre än så. Den började med ganska hög vinkel på eggen men är nu scandiflat på det lätt konvexa sätt det lätt blir vid frihandsbryning. Gentligen har jag aldrig favoriserat den här kniven. Tidvis har jag knappt ens tyckt om den. Men det för att jag gillar knivar med karaktär och skönhet. När det kommer till kritan och jag ska stoppa en kniv i fickan exempelvis för långfärdsskridskoåkning som jag gjorde idag så blir det ändå lätt denna kniv. Fick jag bara behålla en handfull knivar skulle den bli kvar i konkurans med många vackra knivar. Outgrundliga äro guds vägar.

Bosse
 

Bilagor

  • B6171319-6FD2-4A9C-8125-D3B347B41104.jpg
    B6171319-6FD2-4A9C-8125-D3B347B41104.jpg
    40.5 KB · Visningar: 436
Mina två pojkars nya LST tillsammans med min gamla från kanske 1990 typ. Det var ganska många år det var min dagliga fällkniv. På sidan ligger min folding sportsman ett. En av de alldra första högkvalitetsknivarna jag köpte från fällkniven som då låg i Vuollerim. Var väl förmodligen på tidigt Åttiotal. Minns att jag egentligen ville ha modellen som var exakt lika stor men hette classic. Dock var den slut i produktion vid tillfället. Det vore fortfarande en dröm att äga den kniven. Gäller den sista så är det en U2 Från nämnda fällkniven. Kanske kan man ana åtminstonde ett visst ursprung från gerber LST. På alla sätt en bättre kniv men också en mycket dyrare kniv. Jag har två såna. Ingen av dem har egentligen nått daglig användning. Men de har varit med och roterat.

Bosse
 

Bilagor

  • ADB70E08-07FF-470B-937D-95B9F425C978.jpg
    ADB70E08-07FF-470B-937D-95B9F425C978.jpg
    56.7 KB · Visningar: 437
Mina två pojkars nya LST tillsammans med min gamla från kanske 1990 typ. Det var ganska många år det var min dagliga fällkniv. På sidan ligger min folding sportsman ett. En av de alldra första högkvalitetsknivarna jag köpte från fällkniven som då låg i Vuollerim. Var väl förmodligen på tidigt Åttiotal. Minns att jag egentligen ville ha modellen som var exakt lika stor men hette classic. Dock var den slut i produktion vid tillfället. Det vore fortfarande en dröm att äga den kniven. Gäller den sista så är det en U2 Från nämnda fällkniven. Kanske kan man ana åtminstonde ett visst ursprung från gerber LST. På alla sätt en bättre kniv men också en mycket dyrare kniv. Jag har två såna. Ingen av dem har egentligen nått daglig användning. Men de har varit med och roterat.

Bosse

Hur tjockt är bladet på LST? U2 och den större tk4 som jag själv äger har lite väl tjocka (2.5mm) blad för sin storlek.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.