Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Skulle behövt en ny kniv till sommaren och ni verkar ju ha ganska bra koll.

Max 500 i pris, allround-användning och något man kan få tag på lokalt (XXL, Naturkompaniet. etc). Vad skulle ni föreslå? Duger det med en mora?
Jag antar att det är en fastbladare du är ute efter.

Dina kriterier är lite "breda". Du får gärna precisera lite mer vad du allra mest brukar använda kniven till. En täljkniv är t ex inte bra att filea fisk med och en jaktkniv är mindre bra till att använda som huggare, osv.

Vad jag vill säga är att det inte finns en "allroundkniv" i ordets rätta bemärkelse.

~Paul~

PS Mororna brukar duga till det mesta. Det finns dock otaliga modeller av "moror" ;).
 
Jag antar att det är en fastbladare du är ute efter.

Dina kriterier är lite "breda". Du får gärna precisera lite mer vad du allra mest brukar använda kniven till. En täljkniv är t ex inte bra att filea fisk med och en jaktkniv är mindre bra till att använda som huggare, osv.

Vad jag vill säga är att det inte finns en "allroundkniv" i ordets rätta bemärkelse.

~Paul~

PS Mororna brukar duga till det mesta. Det finns dock otaliga modeller av "moror" ;).

Inga djur ska hanteras med kniven (såvida inte jag blir påsprungen av en björn), det är mer åt "bushcraft" hållet om man säger så.
 
Mora Kansbol är en betydligt bättre variant av 2000, ffa när det gäller grepp. Sen är 2000 rätt mycket fulare också.
 
Bra förslag Vanheden!

Ett annat skulle kunna vara Casström nr 10, andra sortering. Då får man dock lägga till ytterligare 125:- till de 500:- kronorna som Wilfgang uppgett som pristak.

http://www.casstrom.se/utforsaljning-rea/casstrom-no10-sfk-k720-ekscandi-2-a-klass.html

~Paul~

Köp denna istället.
Alltså Mora är bra och vassa. Men är de inte förjävla tråkiga att se på och hålla i?
Sen har jag knäckt ett antal mora blad också men det har varit tunnare knivar. Jag gillar inte dem pga 1) bräckliga 2) jag vill ha en vacker kniv som är skön att se på och hålla i. Satsa på 4-5mm blad om du skall använda den hårt. Ett välformat trähandtag som känns skapt för dina händer och får bättre och bättre patina ju mer åren går? Blir den dassig? Slipa till den med lite fint papper/tunn stålull, sen olja in den. Olivolja duger bra. Efter några sådana vändor får träet djup och börjar leva. Ytterst vackert. Lägg lite pengar på en vacker kniv. Du kommer älska den.
 
Hej!

Hoppas jag inte går för OT, men det känns som om denna tråden har växt vidare ifrån ursprungsfrågorna så jag provar här.

Jag är på jakt efter en ny kniv. Det ska vara en fastbladskniv, den kommer användas till allmänt friluftsliv, göra upp eld m.m. Den kommer användas tillsammans med en liten yxa så kommer inte använda kniven till yxuppgifter.

Önskad bladlängd: 10-13cm
Handtag: Mörkt trä
Blad: Bra rostfritt stål då jag är fiskare och rör mig en hel del runt vatten.

Budget ca 3000, billigare är alltid välkommet.

En kniv jag har och gillar väldigt skarpt är: https://www.buckknives.com/product/113-ranger-skinner-knife/0113BRS-B/

Gillar utseendet och hur den känns, enda nackdelen med den är att den känns lite liten för min del(stora händer) så en liknande/likadan modell större(längre blad) hade varit perfekt. Har tyvärr inte hittat nåt själv.

Är även öppen för förslag om duktiga knivmakare.
 
1. den kommer användas till allmänt friluftsliv, göra upp eld m.m. Den kommer användas tillsammans med en liten yxa så kommer inte använda kniven till yxuppgifter. Bra rostfritt stål då jag är fiskare och rör mig en hel del runt vatten.

2. Önskad bladlängd: 10-13cm......Handtag: Mörkt trä

3. En kniv jag har och gillar väldigt skarpt är: https://www.buckknives.com/product/113-ranger-skinner-knife/0113BRS-B/

4. Är även öppen för förslag om duktiga knivmakare.
1. Problemet är att dessa särintressen kolliderar när det gäller knivens övergripande design. En bra täljkniv/bushcraftkniv/kniv att ha runt lägerelden tjänar på att äga ett blad med skandinavisk slipfas, medan en fiskekniv helst skall ha ett fullt flatslipat blad, gärna lite tunnare sådant.

Personligen skulle jag trots allt välja ett blad med full flatslipning eftersom det är den bästa kompromissen.

2. Noterat :).

3. Hm. En djup skålslipning är inte så praktiskt varken till täljning/träarbeten eller till sportfisket. Återigen - den bästa kompromissen är ett fullt flatslipat blad med en mindre primäregg (enligt svensk terminologi). Helst ingen ricasso/ansats.

4. Svårt. Kanske skulle (återigen) en Casström nr 10 passa?? T ex den här modellen: http://www.casstrom.se/knivar/knivar/casstrom/casstrom-no10-swedish-forest-knife-14c28nmasur-1.html

~Paul~
 
Någon som har erfarenhet av knivar i M4 stål? Har just beställt en och enligt vad jag läst ska det vara bra. Hrc på 64 antyder att det kan vara lite hårdslipat.

e9b716535a023711253d7d781186cf23.jpg


Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.