Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bilagor

  • DSC_0172.jpg
    DSC_0172.jpg
    40.3 KB · Visningar: 775
  • DSC_0173.jpg
    DSC_0173.jpg
    41 KB · Visningar: 766
  • DSC_0175-2.jpg
    DSC_0175-2.jpg
    36.5 KB · Visningar: 785
Överst: Buck Vanguard-kopia inköpt för ett halvår sen på Ullared för 159:-. Ligger riktigt skönt i handen. Använder den till lite allt möjligt men framförallt späntar jag ofta tändved med den och batongar då rätt friskt. Man skulle kunna tro att det är en skitkniv men den var ruskigt skarp från början och jag har bara slipat den en gång - faktiskt igår. Fick den vassare än den var i början när jag köpt den. Nu rakar den armhår hur lätt som helst. Har en kal underarm faktiskt idag :D Med tanke på hur hårt den används och hur bra den hållt eggen kan det inte va skitstål i den.

Sämre på: Tälja. För tjockt blad för att komma in i bra vinkel.

Underst: Cudeman 325 fällkniv. Helt fantastisk. Handtaget är helt underbart. Känns tillverkat bara för mina händer. Skrämmande skarp.
Bra på: Allt :) Tälja - helt kanon.

Har oljat in handtagen på båda med olivolja. Blev fint :)
Har även en Mora 511. Men jag tycker den är ful :)
 

Bilagor

  • 20170319_183059.jpg
    20170319_183059.jpg
    38.4 KB · Visningar: 621
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

Glömde svara på frågorna.

1: Båda två på bilden. De är alltid med på diverse göromål i trädgården och vid odlingarna samt på diverse göromål i pannrummet (tändved, avkopplingstälja, skära sönder kartonger)

2: Bara buck-kopian har varit med "där ute" (båten/vid fisket) än sålänge. Cudeman fällkniven är relativt ny i min ägo.

3: Varför skulle jag använda/ta med kniv utomlands? Tar inte med mig kniv på flyget och väl framme använder jag vad som finns till hands i köket. Även om det brukar vara otroligt slöa grejer.

4: 2st Fiskars som hängt med i 15-20 år nu. En lite bredare (4cm) och en lite smalare (2-3cm). Är inte bra på de korrekta benämningarna på köksknivar hehe). Sen hade tjejen en bunt knivar när vi flyttade ihop men de är allihop kassa eller jag gillar inte dom iaf så jag använder mina favoriter.

5: Har väl ingen direkt "drömkniv" så sett men det finns nog många jag skulle gilla. Har fastnat för Cudeman kan jag väl säga iallafall. Estetiskt tilltalande. Får hem en
sån här i veckan: http://www.filofiel.com/tiendaonline/images/cudeman.boina-verde-cadete-291m-micarta-negra-1.jpg

Perspektivet är lite lurigt så den ser ut att ha jättelångt blad men det är 15cm. Valde micarta för det verkar hållbart. Annars är cocobolo mycket fint. Den kommer hänga med "ut" tillsammans med fällkniven om den nu känns så rätt som jag tror den gör.

Jag är lite oortodox när jag väljer en kniv och valet blir ibland en kniv vars användningsområde inte är "rätt" för mig. Men jag tittar mycket på hur estetiskt tilltalande den är och hur den känns i handen. Ergonomi och tyngd. Ullaredkniven var kärlek direkt :)

En annan fin kniv är ju då givetvis den äkta buck vanguard.
Blir säkert en sån nån gång :)
 
En ok lättviktare. Bra geometri på bladet men handtaget gör sig bättre i fickan än i handen. 3G stål svinbra tills det är dags att bryna.

228C26C4-C836-4F6D-8DCF-D81534B46543_zpsad3wyyuz.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.