Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Ytterligare ett inköp.
Har en stund funderat på att skaffa mig en EDC kniv som enkelt kan öppnas med en hand och i går kom ersättaren till min Fällkniven U2:
Enzo Birk 75 med kolfiber skållor blir den nya familjemedlemmen.
Något större än företrädaren men absolut hanterbar i fickan, och eftersom jag allt mer dras mot knivar med Skandinavisk slipning så är jag mer än nöjd.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Har en stund funderat på att skaffa mig en EDC kniv som enkelt kan öppnas med en hand och i går kom ersättaren till min Fällkniven U2:

Något större än företrädaren men absolut hanterbar i fickan, och eftersom jag allt mer dras mot knivar med Skandinavisk slipning så är jag mer än nöjd.
Hej alla knivkunniga.
Har gått och blivit förtjust i Moras gamla köksknivar och har samlat på mig några stycken. Dels två trancherknivar och en styckkniv. Jag undrar vad det är för stål i knivarna, det står rostfri på en och rostfri med skärpa på en annan. Gissar att knivarna är från 50-60 talet.
/
Jacob
Har gått och blivit förtjust i Moras gamla köksknivar och har samlat på mig några stycken. Dels två trancherknivar och en styckkniv. Jag undrar vad det är för stål i knivarna, det står rostfri på en och rostfri med skärpa på en annan. Gissar att knivarna är från 50-60 talet.
/
Jacob
Bilagor
Gillar också gamla svenska köksknivar. Mina favoriter är Jaernmanufaktur Eskilstuna/Jernmanufaktur Eskilstuna/Jernbolaget Eskilstuna, Erik Anton Berg/Bahco, KN/Karlsson Nilsson/Knivman, Frosts, Knivbolaget Eskilstuna, samt Nils Johan.Hej alla knivkunniga.
/
Jacob
Dina knivar i rostfritt stål är tillverkade i Sandvik 12C27. Till skillnad från dagens knivar i samma stål så är det lite högre härdade, dvs kring 59-60 RC.
~Paul~
Ytterligare ett inköp.
Har samma variant och är generellt mycket nöjd. Möjligen skulle jag med facit i hand velat ha Micartaversionen istället. Såvitt jag kan bedöma har den mjukare och rundare former över ryggen. Är inte helt förtjust i hur pass kantig CF-Birken är.
/ J
Tar tillbaks min sista fråga angående kolstål.. hittar några när jag letar lite bättre.
Har fått en present idag av min kära flickvän:
Ska bli roligt att prova den på riktigt imorgon.
/
Jakob
Får se om du håller med om vad jag skrev om den kniven. Alltid roligt att se hur andra uppfattar knivar man själv testat!
/ J
Och till sist lite söndagsläsning för den hågade. Ytterligare ett inlägg i min eviga följetong i jakten på "Den perfekta fickkniven" 
Den här gången en kortlivad kniv från Kershaw, Camber
/ J
Den här gången en kortlivad kniv från Kershaw, Camber
/ J
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg