Stort knivintresse - välj din favoritkniv

inga initialer..

Sist jag skar mig så var det med "din" survival...
Tog hand om en Dovhjort som legat ute i snön 2 tim. när jag skulle flå av benen så fick jag ta i utav bara h---e & självklart så höll jag fortfarande kniven i höger handen när skinnet gick av.. träffade med vänstra tummens ovansida rakt på eggen.. KLANTIGT!! att man inte kan lära sig att lägga ifrån sig kniven...

Bra att man alltid har första förband med ordentliga "strips" med sig. tur att man har bra läk kött;) ( polaren har en agraff/häft maskin & erbjöd sig att dra ihop såret med men det var dagen efter så stripsen fick sitta) så nu har man ännu ett synligt minne!

J.
 
inga initialer..

Sist jag skar mig så var det med "din" survival...
Tog hand om en Dovhjort som legat ute i snön 2 tim. när jag skulle flå av benen så fick jag ta i utav bara h---e & självklart så höll jag fortfarande kniven i höger handen när skinnet gick av.. träffade med vänstra tummens ovansida rakt på eggen.. KLANTIGT!! att man inte kan lära sig att lägga ifrån sig kniven...

Bra att man alltid har första förband med ordentliga "strips" med sig. tur att man har bra läk kött;) ( polaren har en agraff/häft maskin & erbjöd sig att dra ihop såret med men det var dagen efter så stripsen fick sitta) så nu har man ännu ett synligt minne!

J.

Jamen det är ju standard, man är så inne i det man gör så man tänker inte på att det kan hända. Å fn va valhänt man kan bli om man är lite frusen oxå. Japp plåster och förband är jäkligt bra o ha med sej. Agrafmaskin är det som man häftar ihop sår med.
Japp jag har rätt bra läkkött oxå.

Seved
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

29351

Avslutat
Mora

Dessa gillar jag

Morakniv® Classic Nr 612 & Nr 601
get.php



Morakniv® Classic Scout
get.php



Morakniv® Clipper 860MG
get.php


Bushcraft Forest
get.php


Morakniv® 2000
get.php


Källa: Mora of Sweden

 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Här är en kniv jag gjorde med kolståls blad bara 7 cm långt. Tanken vara att göra en händig sak. Skaftet gjorde jag av lignum vitea som är ett stenhårt trädslag som till och med sjunker i vatten. blanda i lite mässing o röd vulcan fiber. Tyckte den blev bra även om jag själv säger det. :)
Ha de all gubbar därute o ett gott kommande nytt år.
mvh Kimmo Lilja
tre-72.jpg

fyra-60.jpg

fem-34.jpg

tta-3.jpg

sex-16.jpg

mycket trevliga bilder
 
Knivslip

En undran bara. Jag har en Tormek knivslip med vattensten och gummiliknande brynskiva, vad tycker ni om en sådan? Jag har inte använt den på väldigt länge men har provat den nu igen och jag tycker att brynskivan funkar alldeles förträffligt.Hade nästan glömt att jag hade den.
Någon som har provat en Tormek.
 
En undran bara. Jag har en Tormek knivslip med vattensten och gummiliknande brynskiva, vad tycker ni om en sådan? Jag har inte använt den på väldigt länge men har provat den nu igen och jag tycker att brynskivan funkar alldeles förträffligt.Hade nästan glömt att jag hade den.
Någon som har provat en Tormek.
Jag har haft en Tormek men den har jag gett bort. Visst är det en fin maskin med en stor tillbehörslista. Lite dyr är den dock och kanske är också hjulet något för litet. Detta resulterar i något konkava slipfaser.

Personligen skulle jag idag välja något i stil med Kirunaslipen som har ett större hjul.

~Paul~
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.