Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Marttiinin känner du säkert igen från Tradera. EKAn inte. Eller det kanske har gått nån där, men inte det här exemplaret. Kanske överriver sprödhetern lite. Det är ju inte precis som med kniven i den där videon med den arge kinesen tidgare i tråden. Nu ska jag googla 420j2.
Tyckte jag kände igen Marttiinikniven ;).

En liknande EKA gick i dagarna på Tradera. Därav förväxlingen. 420J2 är tyvärr inget märkvärdigt. Om jag inte minns fel så tillverkas och värmebehandlas dessutom bladen i Kina på licens.

~Paul~
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag såg att fällkniven släpper en ny kniv med sgps och zytel kallad U4. 7 cm skaft och lite väl 5 cm blad för EDC. Lillebror till TK 4 och U2. Vad tycker ni om så pass enkla skaftmaterial och avancerade stål. De blir ju väldigt dyra i förhållande till vad de ser ut för...Typ. Själv tycker jag det är ett strålande koncept men har lite svårt att få dem att kännas helt 100%. Hoppas därför att gapet U3 skulle kunna fyllas av en dyrare kniv med ett mer påkostat skaft. Helst en birdeye shadow med rostfria liners, midlock och micartasidor. allra helst grön eller natural canvas eller nästaan lika gärna maroon linnen eller brun paper micarta.
En man och hans drömmar...

Bosse
 
Jag såg att fällkniven släpper en ny kniv med sgps och zytel kallad U4. 7 cm skaft och lite väl 5 cm blad för EDC. Lillebror till TK 4 och U2. Vad tycker ni om så pass enkla skaftmaterial och avancerade stål. De blir ju väldigt dyra i förhållande till vad de ser ut för...Typ. Själv tycker jag det är ett strålande koncept men har lite svårt att få dem att kännas helt 100%. Hoppas därför att gapet U3 skulle kunna fyllas av en dyrare kniv med ett mer påkostat skaft. Helst en birdeye shadow med rostfria liners, midlock och micartasidor. allra helst grön eller natural canvas eller nästaan lika gärna maroon linnen eller brun paper micarta.
En man och hans drömmar...

Bosse
Håller med. Lite konstigt är det. Men det kommer antagligen lite mer påkostade varianter i bättre material också. Så brukar man ju göra på Fällkniven.

~Paul~
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej ! Hittade detta läsvärda forum och läste massor här i går kväll. Fick mycket fin info och fina tips eftersom man är knivintresserad. Vad har ni eventuellt för åsikter om Marttiinis MFK fällknivar, vore kul att höra era åsikter om dessa snygga och kvalitativa knivar.
Mvh / Janne
 
Hej ! Hittade detta läsvärda forum och läste massor här i går kväll. Fick mycket fin info och fina tips eftersom man är knivintresserad. Vad har ni eventuellt för åsikter om Marttiinis MFK fällknivar, vore kul att höra era åsikter om dessa snygga och kvalitativa knivar.
Mvh / Janne
Tyvärr faller varken bladprofilen eller det kinesiska 420J2-stålet mig på läppen. Det finns avsevärt bättre knivar för den pengen ;).

~Paul~
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.