Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Men borde de inte gå efter IP-numret?

~Paul~

MAC-adressen är unik för nätverkskortet. Ett nytt nätverkskort=Ny MAC-adress. Det går även att simulera fram en annan. Men det är inte min starka sida, finns fler som kan det bättre.

IP-adress?
Surfar du från jobbets bredband har de förmodligen en fast IP-adress. Framförallt om de driftar hemsida och mail på egna servrar.
Sitter du hemma med ADSL eller bredband med modem brukar man få ny IP ifall man stänger av modemet en viss tid. Ofta ett dygn.
Sitter du med snigelmodem får du oftast en ny IP på varje upprigning, ibland är den låst i 5-10 minuter efter nerkoppling.
Varför?
Tänk dig ett kontor. De har kanske 158 telefoner. Ett nummer som går genom växeln samt att de har ett direktnummer till varje telefon. Men de har bara 24 linjer genom växeln, så det är bara 24 personer som kan prata samtidigt, annars tutar det upptaget även till/från de anknytningar som är lediga. Händer det för ofta får chefen titta på kostnaden att utöka antalet linjer.
Modempolerna fungerar likadant, och billiga leverantörer har ofta fler kunder per anslutning/IP-adress än de dyrare. Men de räknar med att alla inte surfar samtidigt.
Har du bredband har de fler IP-adresser, men stänger du av modemet nollas din adress efter en viss karenstid, ofta ett dygn. När du slår på det slumpas en ny adress till dig. Vissa minns den gamla, och ger samma om den fortfarande är ledig. Ofta kan du ringa din leverantör och be om ny adress.
När jag satt med snigelmodem hade jag ofta problem med att jag inte kunde posta eftersom min adress var bannad. Jag kollade vilken adress jag hade. Kopplade ner någon minut, kopplade upp och kollade adressen. Var det samma kopplade jag ner igen, var det en ny gjorde jag ett nytt försök att posta. Ibland kunde jag få prova ett tiotal adresser innan jag accepterades. Det var inte jag, utan den som haft samma nummer tidigare som blivit bannad. Därför gillar jag inte IP-banning. Även om de flesta idag sitter med samma IP i några månader mellan bytena, så problemen är mindre idag.
 
Det säljs massor av varumärkesförfalskningar på Tradera, så det gäller att vara uppmärksam. Den där "Fiskeflugor" verkar vara en luredrejare av stora mått. Jag har sett åstkilliga tvivelaktiga "märkesknivar" under hans auktioner. Vid ett tillfälle mailade jag och frågade om det verkligen var en Benchmade han sålde. Jag fick inget svar alls på den frågan som för övrigt var artigt och sakligt ställd. Utöver detta säljer han en massa kinesiskt skit och hänvisar till fantasipriserna på sin egen webshop - Listigt men oärligt.

Det är säkert fler än jag i den här tråden som kikar på Traderas knivauktioner (ge fanken i att bjuda över mig !!!) och har kommit att titta på "Fiskeflugors" annonser. Köp ingenting för mer än tio spänn av den säljaren - Han (hon ?) är en lurendrejare !

Jag har också provat att änmäla försäljning av varumärkesförfalskningar, vilket enligt Traders regler är absolut förbjudet, utan något som helst resutat. Så se upp !

(sorry för offtopic)
 
Det säljs massor av varumärkesförfalskningar på Tradera, så det gäller att vara uppmärksam. Den där "Fiskeflugor" verkar vara en luredrejare av stora mått. Jag har sett åstkilliga tvivelaktiga "märkesknivar" under hans auktioner. Vid ett tillfälle mailade jag och frågade om det verkligen var en Benchmade han sålde. Jag fick inget svar alls på den frågan som för övrigt var artigt och sakligt ställd. Utöver detta säljer han en massa kinesiskt skit och hänvisar till fantasipriserna på sin egen webshop - Listigt men oärligt.

Det är säkert fler än jag i den här tråden som kikar på Traderas knivauktioner (ge fanken i att bjuda över mig !!!) och har kommit att titta på "Fiskeflugors" annonser. Köp ingenting för mer än tio spänn av den säljaren - Han (hon ?) är en lurendrejare !

Jag har också provat att änmäla försäljning av varumärkesförfalskningar, vilket enligt Traders regler är absolut förbjudet, utan något som helst resutat. Så se upp !

(sorry för offtopic)
Ja, det är en jäkla typ. Jag har också klagat på honom/henne vid åtskilliga tillfällen utan att det har hänt något, som jag skrev tidigare .

Det finns dock fler än han/hon. En annan kanske ännu listigare typ är en som kallar sig FixIt4You.

I det här fallet handlar det om en invandrartjej som systematiskt ropar ut falsarier och ger sken av att de är äkta. Jag har haft en lång mail-korrespondens med henne angående en förfalskad Spyderco Byrd. Vi utväxlade ca 15 mail, varvid jag försökte hela tiden hålla en korrekt ton. Hon angrep mig med svordomar och hot om att dra in advokater eftersom jag "stalkade" henne. Tradera gjorde som vanligt, dvs ingenting.

Hennes alias är FixIt4You. På sista tiden har hon bytt ut egenhändigt tagna bilder på sina fakes och kör i stället med officiella bilder som hon hittar på nätet. Dessa stämmer förståss inte utseendemässigt med hennes egna knivar, dvs de som till slut hamnar hos köparen.

Se upp med alias FixIt4You och Fiskeflugor!!

~Paul~
 
Dax för ny tråd?

Det är säkert många som handlar utrustning på olika forum som är här på utsidan, samt kanske som säljer också den utrustning som inte platsar längre.
Tradera har fördelen att man kan lämna omdömen, och fundera över om man verkligen vill köpa av den där säljaren med så mycket rött. Tyvärr är folk för fega för att ge rött, då kan de få skit åter, dvs rött.

Tradera blev mycket sämre när de hamnade i samma soppa som ebay, japp de köptes upp för något år sedan nu är det vinstmaximering som gäller!

Passa på att anmäla olagliga saker som dyker upp till både tradera och farbror blå...
Undrar vem som handlar snabbast!
 
Det är säkert många som handlar utrustning på olika forum som är här på utsidan, samt kanske som säljer också den utrustning som inte platsar längre.
Tradera har fördelen att man kan lämna omdömen, och fundera över om man verkligen vill köpa av den där säljaren med så mycket rött. Tyvärr är folk för fega för att ge rött, då kan de få skit åter, dvs rött.

Tradera blev mycket sämre när de hamnade i samma soppa som ebay, japp de köptes upp för något år sedan nu är det vinstmaximering som gäller!

Passa på att anmäla olagliga saker som dyker upp till både tradera och farbror blå...
Undrar vem som handlar snabbast!
Vi kan nog glömma att polisen skulle ta tag i något sådant. De utreder ju inte ens rån och inbrott.

En separat tråd är kanske på sin plats.

~Paul~
 
"fiskeflugor" hade tidigare även en väldigt misstänkt benchmade uppe på auktion för ett tag sedan, kände inte igen modellen så jag antar att det också var ännu fler kopior.
 
Fast även om han (fiskeflugor) säljer kopior på knivar (original är också plåtbitar) så har han faktiskt bra pris på just fiskeflugor. Har handlat en del av honom inför en del fjällturer och inte sett nåt fel på fiskegrejerna. Har dragit upp en och annan öring, lax och harr på hans flugor. Så helt fel är det väl inte. En kompis har en helt okej rulle som kom med skf-lager. Bra skit för 400 spänn.

Knivarna kan jag inte uttala mig om dessvärre. Har inte köpt någon kniv på flera år (sista var en Svörd Peasant knife).
 
Fast även om han (fiskeflugor) säljer kopior på knivar (original är också plåtbitar) så har han faktiskt bra pris på just fiskeflugor. Har handlat en del av honom inför en del fjällturer och inte sett nåt fel på fiskegrejerna. Har dragit upp en och annan öring, lax och harr på hans flugor. Så helt fel är det väl inte. En kompis har en helt okej rulle som kom med skf-lager. Bra skit för 400 spänn.

Knivarna kan jag inte uttala mig om dessvärre. Har inte köpt någon kniv på flera år (sista var en Svörd Peasant knife).
OK, lite förvånande trots allt. Vad är Svörd Peasant Knife?

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.