Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det blev en EKA swede 88 på lunchen. Skaft av ek. Efter att ha kollat ett par hittade jag en utan glapp i spärren. Jag tycker att senare tiders 88or haft problem med för mycket glapp i mekanismen. Lite är ok men många ligger över gränsen vad jag tycker är tolererbara toleranser. Fin och lätt kniv. Den skall ligga till sig och vänta på älsta pojken troligen då modellen egentligen inte tilltalar mig så mycket.

Bosse
Jag måste ha haft tur. Inga glapp över huvud taget. Synd att du inte ger den en chans, en fin kniv.

~Paul~
 
Drömkniv

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.


5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

Om man med drömkniv menar något som inte finns skulle jag kunna tänka mig att en Fällkniven
H1 med ett smalare blad, säg 3,5 mm, vore något.

Några synpunkter på det Paul?

Uffe
 
...Fällkniven H1 med ett smalare blad, säg 3,5 mm...

Precis vad jag tycker också. Jag förstår inte varför Fällkniven envisas med så tjocka blad (egentligen vet jag varför förstås men...).
Jag har tidvis varit inne på att tunna bladet (i en våtslip) men är rädd att balansen blir helt fel med för tungt skaft.
 
Bästa sättet är nog att börja med ett "tomnt" blad och sen planslipa ner det och sen slipa nya slipfaser. Det kommer nog inte att bli bra annars.

Seved
 
Jag måste ha haft tur. Inga glapp över huvud taget. Synd att du inte ger den en chans, en fin kniv.

~Paul~

Gav den en chans på grönsaker, diskade och horror. Djäklar vad ekträet reste sig av vatten. Måste vara helt obehandlat trä. Ruskigt dåligt för en kniv för 265:-

Kunde kanske gått tillbaka med den men gjorde så här istället. Sandpapper för att ta bort resta träfiber och ned i en burk med linolja och terpentin. Få se hur det blev ikväll.

Under skamgränsen dock att det kan hända.

Bosse
 
Gav den en chans på grönsaker, diskade och horror. Djäklar vad ekträet reste sig av vatten. Måste vara helt obehandlat trä. Ruskigt dåligt för en kniv för 265:-

Kunde kanske gått tillbaka med den men gjorde så här istället. Sandpapper för att ta bort resta träfiber och ned i en burk med linolja och terpentin. Få se hur det blev ikväll.

Under skamgränsen dock att det kan hända.

Bosse
Jag brukar sänka mina i paraffinolja direkt efter köpet. Träet sväller dock lite ändå. Det var ett ganska högt inköpspris. Classe O kör precis nu med REA på dem. De tar 169:- kronor. Det var för det priset som jag köpte min för exakt en vecka sedan. Jag har två stycken sedan tidigare. På den tiden gick de på 179:- kronor (2 år sedan).

Min kniv har Bubinga-handtag.

~Paul~
 
Någon som vet en fällkniv med delvis sågtandat blad? Den skall gå att fälla ut med en hand och helst ha låsning för knivbladet. Ett annat krav är att det finns ( eller att man borrar själv) ett hål för att fästa en handlovsrem. Kniven skall användas som klätterkniv och kosta max 400kr
 
Någon som vet en fällkniv med delvis sågtandat blad? Den skall gå att fälla ut med en hand och helst ha låsning för knivbladet. Ett annat krav är att det finns ( eller att man borrar själv) ett hål för att fästa en handlovsrem. Kniven skall användas som klätterkniv och kosta max 400kr
Spyderco har en del knivar som motsvarar din beskrivning. T ex Byrd Meadowlark, Cara Cara, Raven och Crow.

Spydercos serrationer är bäst på marknaden när det gäller fällknivar.

~Paul~
 
Tittade på en på clas O också för 169:-. Nåt annat trä än bubinga dock. Såg lågkvalitativt och grovporigt ut med nån mörk betsning. Köpte dock den av ek för 265 på jaktaffärn och de hade också av björk för 415:- Knepigt hur mycket träslaget kan ändra på priset.
Jag ville medvetet prova ek då jag har endel skaftämnen av ek hemma. Kan inte säga att utfallet hitentills talar för att den eken blir använd men det är väl för tidigt att riktigt säga bu eller bä ännu.
Eken var fin innan jag fördärvade den med vatten. Skämt åsido, olja och terpentin fungerar bra för andra träslag och det är inte första gången jag lägger tid på nåt som såldes som färdigt.

Bosse
 
Tittade på en på clas O också för 169:-. Nåt annat trä än bubinga dock. Såg lågkvalitativt och grovporigt ut med nån mörk betsning. Köpte dock den av ek för 265 på jaktaffärn och de hade också av björk för 415:- Knepigt hur mycket träslaget kan ändra på priset.
Jag ville medvetet prova ek då jag har endel skaftämnen av ek hemma. Kan inte säga att utfallet hitentills talar för att den eken blir använd men det är väl för tidigt att riktigt säga bu eller bä ännu.
Eken var fin innan jag fördärvade den med vatten. Skämt åsido, olja och terpentin fungerar bra för andra träslag och det är inte första gången jag lägger tid på nåt som såldes som färdigt.

Bosse
Det är säkert av den anledningen som man inte finner ek i så värst många handtagen, trots att ek är ett rejält hårt träslag. Vad jag förstår så flisar den ganska lätt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.