Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
//..Den enda fördelen, som jag ser det som plastbrädan har gentemot träbrädan är det faktum att den inte slår sig när den är blöt och lämnas att lufttorka.

~Paul~

Det är därför man alltid ska skölja en träskärbräda på båda sidorna med kallt vatten även om man bara använt ena. Så minskar risken att den slår sig. Och måste man använda diskmedel, så skölj väldigt noga -- fått för mig att det är giftigt och sugs in i trät, varför man heller aldrig ska ha träredskap i diskmaskin.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag vill nog påstå att i många hem/kontor finns en plastbräda som är böjd...

Min träbräda är från IKEA och är ingen fullträff men tillräckligt bra. Jag diskar båda sidor och torkar med handduk. En gång i månaden oljar jag den med linfröolja, det är den olja som har minst smak.
(Även rapsoljor finns ju numera med olika karaktärer, nötiga, blommiga med mera.)
 
mountainfox; sa:
Vilket försvarar att man kan *råka* samla på saker... :)
buttrock.gif


~Paul~
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Rättar mig själv, knivarna vi använder på jobbet är såklart inte Raadvad Ideal, utan Raadvad Prof., med Bölge-mönster (våg) inslipat på bladet för att minska 'suget' mot köttet.

För att återgå lite till ämnet, mina favoritknivar är egentligen moraknivar...vi har en som min farfarsfar ägde, den är sliten men av högt värde för oss. Används fortfarande, till 'enklare' vardagsarbeten. Vi har även många knivar efter min farfar.

Nu när Frost och KJ gått samman (de moraknivar jag har haft har varit bättre från Frost, dessutom snyggare), vilka modeller följer med från vardera bolaget, och var tillverkas de? Tidigare fanns väl 2 fabriker, nu borde det bli 1?

Vad gäller Bahco, är det deras knivdivision som är norsk? För verktygsdelen såldes väl til amerikanska Snap-on. Eller har de sålt vidare?
 
PoiRan skrev:
Vad gäller Bahco, är det deras knivdivision som är norsk? För verktygsdelen såldes väl til amerikanska Snap-on. Eller har de sålt vidare?

Snap-On och i varje fall delar av Bahco ligger under samma ägare såvitt jag vet. Minns inte vem som köpte vem, det var några år sedan jag läste om den affären.
Vi säljer en del Snap-Onverktyg på jobbet, och det står "Made in Sweden" på en del av dem. Ser lite kul ut, USAs stolthet tillverkas i Sverige.
Snap-On anses vara världens bästa verktygstillverkare vad gäller slittålighet, hållbarahet mm. Men de ligger tiotals år efter Bahco på ergonomi.
Bahco hade tidigare (90-talet) dåligt rykte pga kromsläpp, kromflagor är inte bra när man skruvar hydraulik och bränslesystem. Inte att skära sig på heller för den delen. Därför var de inte så populära bland flygmekaniker, jag vet inte hur det är med det idag.
 
PoiRan skrev:Nu när Frost och KJ gått samman (de moraknivar jag har haft har varit bättre från Frost, dessutom snyggare), vilka modeller följer med från vardera bolaget, och var tillverkas de? Tidigare fanns väl 2 fabriker, nu borde det bli 1?
Ja, de gick ihop för ca 2 år sedan. Vad jag vet så är dessa två fabriker fortfarande verksamma på var sitt håll.

Frosts kör med Sandvik 12C27 i sina rfr modeller, CK 101, CK 95 och Uddeholm UHB 20 (AISI 1095) i sina kolstålsknivar samt Uddeholm 2140 (AISI 01) i sina laminerade blad.

KJ kör med UHB 18 (AISI 1085) i sina kolstålsknivar, samt Sandvik 12C27M (Modified) i deras rfr modeller.

Ytterligare en skillnad är att Frosts knivar är något tunnare i godset (ca 0.35 mm).

Jag föredrar självfallet Frostknivarna eftersom de enligt min mening är effektivare "skärmaskiner".

Dock kan båda dessa känna sig hotade av hantverkarkniven från Hultafors i AUS-8 ;)

~Paul~
 
PK Neelix; sa:
PoiRan skrev:
Vad gäller Bahco, är det deras knivdivision som är norsk? För verktygsdelen såldes väl til amerikanska Snap-on. Eller har de sålt vidare?

Snap-On och i varje fall delar av Bahco ligger under samma ägare såvitt jag vet. Minns inte vem som köpte vem, det var några år sedan jag läste om den affären.
Vi säljer en del Snap-Onverktyg på jobbet, och det står "Made in Sweden" på en del av dem. Ser lite kul ut, USAs stolthet tillverkas i Sverige.
Snap-On anses vara världens bästa verktygstillverkare vad gäller slittålighet, hållbarahet mm. Men de ligger tiotals år efter Bahco på ergonomi.
Bahco hade tidigare (90-talet) dåligt rykte pga kromsläpp, kromflagor är inte bra när man skruvar hydraulik och bränslesystem. Inte att skära sig på heller för den delen. Därför var de inte så populära bland flygmekaniker, jag vet inte hur det är med det idag.

Snap-On köpte Bahco av Sandvik. I och med att Sandvik Saws and Tools ingick i affären så försvann Sandviklogotypen från de klassiska sågarna och ersattes av Bahcos logotyp. Hoppas att sågtillverkningen kan vara kvar i Bollnäs. Bahcos klassiska skiftnyckeltillverkning i Enköping är tyvärr ett minne blott.
 
dePaul; sa:
Dock kan båda dessa känna sig hotade av hantverkarkniven från Hultafors i AUS-8 ;)
~Paul~

Har haft ögonen på den, om du menar den som är ca 3mm tjock, vet du möjligen var den är tillverkad?

Angående Bahco och kromsläpp (tidigare inlägg) så har jag några fasta nycklar med kromsläpp, och ännu fler utan kromsläpp, de med kromsläpp är uteslutande tillverkade i Argentina, förmodligen på 1980-talet. Inte alltid så smart att utlokalisera produktionen.
Snap-On har jag inga åsikter om, annat än att de har fulare produkter än Bahco, samt har haft som policy att i USA endast sälja verktyg tillverkade i USA. Kanske har de ändrat sig dock.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.