Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Du för ett egenritat blad gjort i t.om. RWL-34 för 500kr. Annars låter det på dina bladspecs som att du skulle kunna ta bladet från Moras nya 3.2mm rostfria bushcraft orange och slöjda på.

Mja, det var mer det här jag letade efter, egenritade för 500.. Lät ganska prisvärt tycker jag.

Karesuando kniven verkar dock vara riktigt fin. Kollade på.deras damaskblad i RWL-34 men de kostade 1500 och upp och hade dessutom bara härdats till 58.
 
Mja, det var mer det här jag letade efter, egenritade för 500.. Lät ganska prisvärt tycker jag.

Karesuando kniven verkar dock vara riktigt fin. Kollade på.deras damaskblad i RWL-34 men de kostade 1500 och upp och hade dessutom bara härdats till 58.

Ja och pulverstål i rc 58 är lite mjukt för min smak.
Då finns ju 12c27 som ett bra och ekonomiskt alternativ.
Karesuando Skarpsint håller tydligen rc 61 i solitt RWL-34 stål och det är ju en helt annan femma!
Priset hos Casström på 1150:- är ju nästan innanför frågeställarens budget.

Ang. egenritade RWL-34 blad,har jag för mig att Ingemar Nordell gör sån't.
Gen-Smide I Oskarshamn jobbar också med kund-designat i RWL-34 alt. Damasteel.


Mikael
 
Du kommer inte ångra dig Paul. Grejerna som följer med kommer du långt med :)
Har nu fått min Dremel. Första intrycket är gott. Verkar vara fin kvalitet på grejerna.

Dock var själva användningen inte lika lyckad. Försökte att putsa plastskollorna på en äldre EKA. Körde med omättat filthjul och lyckades på första försöket smälta plasten. Sedan applicerade jag den medföljande slippastan med ungefär samma resultat.

I sista försöket så smorde jag in hjulet med Tormek slippasta och då gick det något bättre. Dock är resultatet sådant att jag inte kommer att ge mig på mina Victorinoxar. Det får även fortsättningsvis vara ett arbete för händerna och inte maskinerna.

Poleringen funkade avsevärt bättre på metall. Ett gammalt blad på en no-name skalkniv blev blänkande och fint. Men återigen så kom jag för nära en av skollorna och "lyckades" smälta bort en bit av plasten. Nästa gång så kommer jag att maskera detaljer som riskerar att "komma i kläm".

~Paul~
 
re

Övning ger färdighet Paul. Lägre varv vid polering är det som gäller men det finns bättre poler trissor än de som följer med. Om du ska polera skollor så rekommenderar jag starkt att du köper poler trissa till borrmaskin, finns på jula o lite överallt med vit o blå pasta stavar till. Borrmaskinen kan du fästa med tving på ett bord o köra skollorna sen med borrmaskins varvet. Blir kanon fint o bränner inte.
 
Övning ger färdighet Paul. Lägre varv vid polering är det som gäller men det finns bättre poler trissor än de som följer med. Om du ska polera skollor så rekommenderar jag starkt att du köper poler trissa till borrmaskin, finns på jula o lite överallt med vit o blå pasta stavar till. Borrmaskinen kan du fästa med tving på ett bord o köra skollorna sen med borrmaskins varvet. Blir kanon fint o bränner inte.
Jo, jag misstänkte att det var detta som var den bästa lösningen. Mitt försök var snarare ett test än en seriös satsning. Jag kommer garanterat att inhandla en trissa till min vanliga borrmaskin.

Vad är det för strävhet på dessa två pastor som du nämner?

~Paul~
 
Kul med Dremel Paul! Grovleken på de där pastorna tvistar nog de lärde om. Antagligen är de olika färgerna avsedda för olika material, en till t ex plast och den andre till metall.
Micromesh Craft Kit kanske vore något för dig om du vill polera försiktigt för hand? Har inte provat själv men är sugen.
Fick själv hem en rätt trevlig pryl precis. Förbaskat trevlig i näven. Fint format, lagom stort liksom. Ska med på skogstur om 3 v. Ska sy eget fodral dessförinnan.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    146.6 KB · Visningar: 821
re

Fin fällkniven ,:) Robust. Har Customiserat ett par av just den :)

Paul. vet inte riktigt kornet på pastorna men kan garantera att skollorna blir jäkligt lena med fint lyster:) Den blå tycker jag är bäst till sskaft i olika material o den vita mer till blad o metall.
 
Fin fällkniven ,:) Robust. Har Customiserat ett par av just den :)

Paul. vet inte riktigt kornet på pastorna men kan garantera att skollorna blir jäkligt lena med fint lyster:) Den blå tycker jag är bäst till sskaft i olika material o den vita mer till blad o metall.
OK. Jag bara funderar om det skulle löna sig att beställa nya pastor eller eventuellt fortsätta att köra på Tormeks originalpasta på 3 µ. Tormekpastan var klart mycket bättre till polering av blad än den från Dremel medföljande varianten. Dremelpastan bör därför vara grövre än just 3 µ.

Förmodligen blir det att man får handla en del pastor på nätet....igen ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.