Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Companion Heavy Duty MG

Högkvalitativt kolstål.
Bladtjocklek: 3.2 mm.
Bladlängd: 104 mm.
Totallängd: 225 mm.
Vikt: 136g (inkl. Slidan) vägde den nyss.

Ergonomiskt och greppvänligt gummiskaft.

Mvh troswe

P.S.
SORRY! För bildkvalitén, kass mobilcam (orkade inte plocka upp SK. från fotoryggsäcken)
Grattis! Fin kniv!

Här är en gamling ur min samling. Också den med ett ca 3 mm tjockt blad, 100 mm långt, men i Sandvik 12C27. Greppet är i jakaranda. Den väger 109 g slidan exkluderad. Jag har den här modellen också i laminerat Uddeholm Arne.
 

Bilagor

  • Min Frosts 344, Sandvik 12C27.jpg
    Min Frosts 344, Sandvik 12C27.jpg
    15.8 KB · Visningar: 596
  • Min Frosts 344, Sandvik 12C27, 2.jpg
    Min Frosts 344, Sandvik 12C27, 2.jpg
    18.8 KB · Visningar: 642
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 616

29351

Avslutat
Snygg!

Grattis! Fin kniv!

Här är en gamling ur min samling. Också den med ett ca 3 mm tjockt blad, 100 mm långt, men i Sandvik 12C27. Greppet är i jakaranda. Den väger 109 g slidan exkluderad. Jag har den här modellen också i laminerat Uddeholm Arne.

Tack dePaul!

...fast jag är inte så himla förtjust i själva metallen på handtaget (aldrig varit "FAN" av metallhandtag), skulle vara praktiskt och vackrare i helt trähandtag... enligt mig, men alla tycker vi olika :)

Snygg kniv att ha i vitrinskåpet... ;)

Mvh troswe
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Fin bild på yxskaft där. Har själv en wetterling och en Gränsfors som har för ljust trä. Någon som testat färga trä med läderfärg? Borde funka som bets? Har lite antikbrun sådan jag funderar på att testa, och kanske även båla lite på träet först....synpunkter?
 
Tack dePaul!

...fast jag är inte så himla förtjust i själva metallen på handtaget (aldrig varit "FAN" av metallhandtag), skulle vara praktiskt och vackrare i helt trähandtag... enligt mig, men alla tycker vi olika :)

Snygg kniv att ha i vitrinskåpet... ;)

Mvh troswe
Förstår. Fast den lilla kontakt handen har med ändbutten är försumbar i sammanhanget. Håller dock med. Skulle vara bättre utan ändbutt ifall man använder kniven.

Haha. Jo, det är en vitrinskåpskniv. Jag antar att din kniv kommer däremot användas hårt? ;).

~Paul~
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re

Paul, gillar den där kniven :) Tittat på liknande knivar många gånger tidigare lite o här o där.
En sak jag reagerade på när jag fiblade på en likadan kniv en gång som du visar var att det var ordentlig glapp i infästningen/ Guarden.. Inte glapp att det rör på sig men glapp som syns. Har du en bild du kan posta på just det stället av guarden ? Hoppas det vara bara den kniven jag hade som såg ut så men vill vara säker ifall jag köper en ny någon gång.
mvh K.L
 
Paul, gillar den där kniven :) Tittat på liknande knivar många gånger tidigare lite o här o där.
En sak jag reagerade på när jag fiblade på en likadan kniv en gång som du visar var att det var ordentlig glapp i infästningen/ Guarden.. Inte glapp att det rör på sig men glapp som syns. Har du en bild du kan posta på just det stället av guarden ? Hoppas det vara bara den kniven jag hade som såg ut så men vill vara säker ifall jag köper en ny någon gång.
mvh K.L
Har inte tänkt på det men du har rätt. Det finns en symmetrisk glipa i inpassningen mellan bladet och handtaget/parerskyddet.

I mitt fall spelar det som sagt ingen roll eftersom kniven inte används. Skulle jag däremot använda kniven så hade jag fyllt mellanrummet med elastisk epoxy, t ex Flex Coat.
 

Bilagor

  • Min Frosts 344, Sandvik 12C27, infästningen till greppet.jpg
    Min Frosts 344, Sandvik 12C27, infästningen till greppet.jpg
    52.6 KB · Visningar: 589
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 594
re

Precis som du skriver Paul . Ska man ha den som användare är det bra om man fyller glipan med något. Vanlig epoxy funkar nog också tror jag :)
 
Precis som du skriver Paul . Ska man ha den som användare är det bra om man fyller glipan med något. Vanlig epoxy funkar nog också tror jag :)
Förmodligen. Men eftersom de flesta blad flexar något så känns det helt enkelt tryggt att använda ett elastiskt material.

Jag har använt Flex Coat med framgång till allt från ytbehandling av gäddflöten till att lacka spöringar med.

www.jannsnetcraft.com/rod-building-finishes/290535.aspx

www.cabelas.com/adhesives-tools-accessories.shtml

Själva ytan på Flex Coaten liknar flytande glas.

~Paul~
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.