Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Läst så många fördömanden av ricassos och hälar nu att det börjar sätta sig i mitt system också. De Pauls variant av: "För övrigt bör Rom förstöras" är ett farligt virus. " ;-)

Men skålslipningar – i rätt sammanhang – är jag beredd att kämpa för till det bittra slutet! Vad tycker förresten herr- och damsällskapet om tapterade tänger (tångar?)? Jag har alltid sett det som ett oundgängligt bevis för kvalitet men har nu börjat vackla. Försvagande?
Haha, välkommen in i värmen.

Skålslipning har sin plats, inget snack om det. Men det gäller att välja arbetsområde. Den är som mest effektiv i samband med material som inte överstiger dess slipfas. En 50 millimeters skålslipning blir således som mest effektiv om materialet inte är tjockare än just 50 mm.

Taperade tänger är helt OK eftersom kraften fördelas längs med tången i samspel med handtagsmaterialet, varvid flexibiliteten minskar med längden.

~Paul~
 
Funderar på att istället för att försöka hitta den perfekta kniven för mig försöka hitta den rätta makaren att skapa den perfekta kniven för mig. Ska kontakta en som håller till i Danmark nu, vad jag kan se från hemsidan så jobbar han med AEB-L, RWL-34, O1 och 1095. Jag vet att det gäller både rostfritt och kolstål, men hur skulle ni ranka dessa i stål i allt man skulle kunna hitta på ute i skogen? Generellt sett så skulle jag förmodligen köra kolstål eftersom jag inte har några problem att hålla rosten borta, det brukar vara avsevärt billigare och jag tycker det får lite härlig karaktär efter några års användning.

De tre första stålen har jag noll erfarenhet av och mitt enda exemplar av 1095 tror jag är lite knashärdat så det är nog inte bästa typexemplet för 1095. Det håller inte skärpan särskillt länge och jag har svårt att få en lika vass egg på det som jag kan med min 15 åriga Mora.
 
Säger god morgon och trevlig fars dag med en liten bild :)

Överst är min rakkniv, en J A Hellberg, givetvis från Eskilstuna.
Nr två är ett blad jag köpte i Gamla Stan i Stockholm för många år sedan. Har ingen mer info än så. Tyvärr går det sakta på handtagsfronten.
Sedan min EKA W11 med slida.
Och sist är en liten EKA reklamkniv. Jag hade den när jag var yngre, mina föräldrar hittade den i en gammal låda. Tyvärr är bladet böjt, men den funkar ju fortfarande.
 

Bilagor

  • DSC_0400.jpg
    DSC_0400.jpg
    40.2 KB · Visningar: 401
Många moderna knivar saknar delar av skaftet, knivsmederna har rationalliserat bort, holken eller parerplåten invid bladet och toppholken samt knappen i andra änden av skaftet.
Fulltånge är lika lite som någon annan tångelösning universell, allt beror på vad man eftersträvar. Till vad skall kniven brukas?
 
Funderar på att istället för att försöka hitta den perfekta kniven för mig försöka hitta den rätta makaren att skapa den perfekta kniven för mig. Ska kontakta en som håller till i Danmark nu, vad jag kan se från hemsidan så jobbar han med AEB-L, RWL-34, O1 och 1095. Jag vet att det gäller både rostfritt och kolstål, men hur skulle ni ranka dessa i stål i allt man skulle kunna hitta på ute i skogen? Generellt sett så skulle jag förmodligen köra kolstål eftersom jag inte har några problem att hålla rosten borta, det brukar vara avsevärt billigare och jag tycker det får lite härlig karaktär efter några års användning.

De tre första stålen har jag noll erfarenhet av och mitt enda exemplar av 1095 tror jag är lite knashärdat så det är nog inte bästa typexemplet för 1095. Det håller inte skärpan särskillt länge och jag har svårt att få en lika vass egg på det som jag kan med min 15 åriga Mora.

Jag var nyligen i samma sits, men valde mellan de två rostfria då kolstål inte var ett alternativ för mig. Det blev AEB-L, minns inte riktigt varför...RWL-34 var bara ett par hundra dyrare. Båda är säkert utmärkta, Paul kommer säkert med sanningen snart ;) Tycker i övrigt att det du funderar på låter klokt...att be en knivsmed göra kniv (efter helt egna specs!) blir inte dyrare än att t ex handla hem en mainstream semi-custom som t ex Bark River. Och det är ju desto roligare också!
 
AEB-L, RWL-34, O1 och 1095. Jag vet att det gäller både rostfritt och kolstål, men hur skulle ni ranka dessa i stål i allt man skulle kunna hitta på ute i skogen? Generellt sett så skulle jag förmodligen köra kolstål
Det är som sagt svårt att jämföra kol och rfr. Personligen skulle jag satsa på kol i trots allt. Av dessa två koltyper hade jag valt O1. Det är helt enkelt så mycket bättre än 1095 när värmebehandlingen är korrekt utförd.

Det enda man bör se till är att hålla bladet torrt, dvs även efter att man har täljt i trä! I trä finns som sagt en del kemikalier och fukt som snabbt attackerar eggen. Jag brukar spotta på bladet och torka av med trasa, för att sedan olja in det lätt med neutral mineralolja. Detta gör jag på mina laminerade blad i Uddeholm Arne också. Arne är ju som bekant den svenska varianten på O1.

~Paul~
 
Säger god morgon och trevlig fars dag med en liten bild :)

Överst är min rakkniv, en J A Hellberg, givetvis från Eskilstuna.
Nr två är ett blad jag köpte i Gamla Stan i Stockholm för många år sedan. Har ingen mer info än så. Tyvärr går det sakta på handtagsfronten.
Sedan min EKA W11 med slida.
Och sist är en liten EKA reklamkniv. Jag hade den när jag var yngre, mina föräldrar hittade den i en gammal låda. Tyvärr är bladet böjt, men den funkar ju fortfarande.
Sympatiska knivar med karaktär. Den sista kniven är en EKA Swede 75. Har också några sådana.
MinatvEKA753.jpg


~Paul~
 
Sympatiska knivar med karaktär. Den sista kniven är en EKA Swede 75. Har också några sådana.

~Paul~

Ja, det blir lite roligare när det finns lite historia bakom.
Aha, 75, tänkte nog att det skulle dyka upp något :) en ganska trevlig fällis, fick upp ganska bra skärpa på den med Lansky. Något för grabben att leka med.
 
Hittade en preorder kampanj hos Survive Knives genom BF. Om man beställer innan 18 November så får man en:

P8270013.JPG


attachment.php


För $145 inkl kydexslida och stålval mellan M390 och CPM 3V. Jag tror det kommer vara svårt att slå denna kampanj. Måste ta mig en seriös funderare!

Ännu en fråga riktad mot dig dePaul... förlåt att jag plågar dig :D

Hur M390 ut när det gäller toughness jämfört med tex O1 och 3V? Alltså, batonning, borra med spetsen i trä, lateralt tryck osv.

https://www.surviveknives.com/products/?slug=product_info.php&products_id=30
 
1. Hittade en preorder kampanj hos Survive Knives genom BF. Om man beställer innan 18 November så får man en:

2. För $145 inkl kydexslida och stålval mellan M390 och CPM 3V.

3. Ännu en fråga riktad mot dig dePaul... förlåt att jag plågar dig :D

4. Hur M390 ut när det gäller toughness jämfört med tex O1 och 3V? Alltså, batonning, borra med spetsen i trä, lateralt tryck osv.
1. Fin kniv!

2. Ett mycket blygsamt pris! Låter som en god affär.

3. Ingen fara :).

4. M390 kommer inte i närheten av de två kolstålen. 3V är ju det svettigaste av dem alla. Om priset är detsamma oavsett ståltyp och med tanke på det planerade användningsområdet så hade jag definitivt valt 3V.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.