Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Känner ni till någon i Sverige som gör kvalitetsslidor av kydex eller kydex och läder kombinationer? Har googlat lite men hittar mest folk från utlandet. Ska införskaffa en mindre friluftskniv men vill se om det finns bra möjligheter att skaffa custom slida först. Jag har beställt från Holland tidigare, men jag stödjer hellre någon i Sverige om denna person existerar!

Den här killen finns ju:

http://www.kydex.n.nu/

Men du, ska du inte testa själv?

Jag har precis handlat hem kydex, rörnitar+verktyg från nordellknives och byggt mig en kydexpress. Väntar på en Mora Companion som ska få orange fodral. Sen när jag blivit fingerfärdig ska jag göra fodral till en EDC som är på väg från Seveds smedja :)
Sen kan man ju göra kydexbrallor till andra prylar. Jag tänkte göra ett kombifodral till min EDC-kniv och lampa (Vic Compact och 4sevens Mini Quark), så de slipper ligga och skramla i jackfickan.

Jag har också funderat på det där med läder på utsidan som du nämner (är det martin Sheats i Holland?), det är riktigt snyggt. Och steget borde inte vara så stort att ta efter hand...?

Paul och Seobserver, tack för svaren ang Swede 88. Kort handtag är klart ett "aber" för mig och min labbar...Är annars förtjust i det tunna smidiga bladet. Men man kanske ska låta bli då, har ju redan något spännande på väg från Seved :)

/M
 
Ang rostmoran, smidd tånge tyder på före 1980, även om det ännu finns fabriksnya med den tillverkningsmodellen.
Dålig knivvård vore väl en omdöme från förr.

Men med skaft och en framslipad egg har den många bruksår framför sig. Även som bruksföremål.
När det gäller moror har Patric en bra modell som jag tagit efter, två hinkar en med skärpta och en med eggar som skall slipas.
 
Jag brukar småkolla på Himalayan Imports forumdel på Bladeforums och det kommar ofta upp s.k. "blems" d.v.s knivar med småfel som sprickor i handtagen pga hög värme eller dylikt där dom har varit förvarade, det är rätt lockande att plocka upp en sådan eftersom dom brukar säljas till halva priset eller lägre. Min fråga till er är om det är lätt att hitta någon(tipsa gärna!) som skulle kunna anlitas för att byta skaften på knivarna vid behov. Jag har nog inte riktigt tillräcklig kunskap för att kunna göra det själv, men intresset växer bara så man vet aldrig :)

Tack på förhand
Pia
 
Edc

Nu för tiden så varierar jag friskt. För närvarande kör jag på en Benchmade 707 Sequel och en äldre Victorinox Explorer.

Vad kör du med?

~Paul~

Skiftar: Hemma i trädgården är det oftast ngn Mora tex 2000.

Vid fisketuren Leatherman Skeletool CX bla pga av tång för avkrokning samt ngn fastbladare tex en billig rostfri Frost från 80-talet med smalt blad och taggar för att fjälla samt rejält handtag.
(Blev dock lite besviken på CX när jag skulle "bita av " en krok som hamnat i barnbarnets byxbak när han kastade. Den är tydligen lite mjuk. Måste nog leta efter en bättre, men smidig avbitare.)

Annars gillar jag Sanrenmu 710 och när jag tycker den är för tung blir det SOG FlashII.

På resa får Victorinox Explorer alltid följa med och ofta SOG FlashI som smidigt slinker ner i myntfickan på jeansen.
--
 
Gjorde debut som kydexmakare idag. Började med en liten smidig Vic skalkniv som jag verkligen gillar. Nästa är en Mora, på den ska jag inte vika kydexen utan köra två st separata bitar ovanpå varandra.
Är varken stolt eller skamsen över denna första skapelse. Blev lite knaggligt längs ryggen där jag inte lyckades platta till materialet helt. Också kunde hela historien varit 1 cm kortare. Kul i varje fall!
Snöret på är Dyneema-tältlina med reflextrådar i, från Exped.

/M
 

Bilagor

  • v1.jpg
    v1.jpg
    33.2 KB · Visningar: 1,477
  • v2.jpg
    v2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 1,484
re

Jag fick en sån här kniv av en äldre bekant. Han hade köpt den i början av 80 talet o använt den bara två gånger o sen bra legat i en låda.Han kom inte igåg om den kanske var från 70 talet. Puma game warden. Kan det vara någon värde i dessa. Kan den vara från rent utav 70 talet?
tack för svar pöjkar:)
/K.L

ett-1947.jpg

tv-2309.jpg
 
Den där, den var riktigt, riktigt snygg!! Ofattbart nästan. Hur ser slidan ut? Vad är det för blad?

Tack :)

Bladet är ett handsmitt blad av Steen Nielsen damask där han sparat ytan efter anlöpning vilket gett bladet ett guldskimmrande yttre.
Slidan är under tillverkning, kommer att bli en läderslida av vikmodell med lite "lull lull" på :)

Mvh / Karl-Erik
 
Tack :)

Bladet är ett handsmitt blad av Steen Nielsen damask där han sparat ytan efter anlöpning vilket gett bladet ett guldskimmrande yttre.
Slidan är under tillverkning, kommer att bli en läderslida av vikmodell med lite "lull lull" på :)

Mvh / Karl-Erik

Ja den där vart riktigt riktigt fin Karl-Erik. Har sagt det förut, men det tåls att säga igen.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.