Stort knivintresse - välj din favoritkniv

OK då har jag fått besked om metoden, men verktyg och utförande ...?:(
Man använder med fördel en polertrissa på en eldriven rotor, t ex borrmaskin eller fast polermaskin. Sådana finns att köpa lite varstans, t ex Jula. De finare går att beställa från affärer som säljer instrument och tillbehör till ädelstensbearbetning. Polertrissor för handhållna maskiner kan man köppa på många ställen, t ex här: http://www.lommatextil.se/

Till dessa lumpskivor finns ofta diverse pastor eller aerosoler att köpa. Dessa kan vara i olika grovlekar. Grovleken bestämmer sålunda själva graden av glans. Ju finare medel, desto högglansigare resultat. Metoden är därmed exakt samma som i samband med bryning av eggar, dvs man utgår från grövre och avslutar på finare korn.

~Paul~
 
Beställde för några dagar sen en bit kydex och 5 meter orange paracord på Nordell.
Idag stod jag och mekade ihop en slida till en av F1:eek:rna
Blev bättre änn förväntat men ändå ganska ful.
 

Bilagor

  • IMG_0831.jpg
    IMG_0831.jpg
    64.9 KB · Visningar: 554
Lämnar du slidan i det här skicket?

~Paul~

Hur menar du nu ? ;)

Jag har inga riktiga grejjer för det här hemma. Jag använde mek handskar när jag formade kydexen, när man på riktigt ska låta den ligga i en press..?

Hålen för skruvarna hand borrade jag med en liten borr som jag höll tag i med en polygrip, i brist på fungerande borr maskin.

Det enda sandpapper jag hade var 1200 grit.... Skruvarna och muttrarna tog en halvtimme att forska fram...(hittade dom på en mycket avlägsen plats)

Kände mig som en riktig McGyver efteråt :)

Någon form av bältes loop eller liknande komemr snart :)
 
Det är ju din skapelse så jag skall inte kritisera dina val. Personligen hade jag framför allt trimmat till främre delen av slidan så att den inte är helt fyrkantig och onödigt stor. Med andra ord, jag hade format den i enlighet med knivens linjer.

Har du inget gammalt liggunderlag, några plana plankor, samt tving modell större hemma?

~Paul~
 
Det är ju din skapelse så jag skall inte kritisera dina val. Personligen hade jag framför allt trimmat till främre delen av slidan så att den inte är helt fyrkantig och onödigt stor. Med andra ord, jag hade format den i enlighet med knivens linjer.

Har du inget gammalt liggunderlag, några plana plankor, samt tving modell större hemma?

~Paul~

När du säger det så kunde jag ha trimmat lite mer ser jag nu :)

( ser ut som en köttkniv modell fyrkantig du vet)


Jag letade faktiskt efter ett sittunderlag men hade tyvärr inget hemma. Jag var nära att använda inlägget i väskan vi har skruvdragaren i men detvar ihåligt och skulle med största sannolikhet smälta av värmen.

Har i princip inga verktyg hemma som fungerar särskilt bra till sådana typer av hantverk. Får forska lite i vad som behövs och göra fler fodral. En liten såg behöver jag iallafall!


-Alexander
 
re

Hej.
Tänkte jag skulle sy dit lite tänd stål till vissa slidor. Har ingen erfarenhet av dessa o undrar lite hur de funkar. Skrapar man mot blad ryggen för att få gnistor? Vilka rekommenderar ni?
mvh Kimmo Lilja
 
Hej.
Tänkte jag skulle sy dit lite tänd stål till vissa slidor. Har ingen erfarenhet av dessa o undrar lite hur de funkar. Skrapar man mot blad ryggen för att få gnistor? Vilka rekommenderar ni?
mvh Kimmo Lilja
Jag skrapar aldrig med eggen. Bladryggen är det givna valet. Denna kan sedan utformas på ett sådant sätt att staven inte glider av när man utför rörelsen. Kolstål är avsevärt lättare att få gnistor ur. I samband med rostfritt så måste kanterna vara väldigt vassa för att det skall uppstå gnistor.

~Paul~
 
Jag skrapar aldrig med eggen. Bladryggen är det givna valet. Denna kan sedan utformas på ett sådant sätt att staven inte glider av när man utför rörelsen. Kolstål är avsevärt lättare att få gnistor ur. I samband med rostfritt så måste kanterna vara väldigt vassa för att det skall uppstå gnistor.

~Paul~

Absolut, vill bara inflika att Mora Bushcraft survival har en väldigt rakslipad nacke som gör att denna rostfria kniv kastar gnistor på ett rätt otroligt sätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.