Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kan den här knivmodellen bli en hit eller en ny favoritkniv hos någon? Tillverkad i Japan med AUS8-stål.

Tankar och funderingar mottages gärna!
Det här är en ny-traditionell japansk design som heter Higonokami. Det finns otroligt mycket info gällande den här typen av knivar, varför jag inte går in på själva detaljerna.

Det som utmärkte/utmärker den här typen av knivar var deras enkelhet, och ändå bra materialval. Detta gäller/gällde speciellt stålvalet som i de allra flesta fallen var kolstål av hög kvalité, t ex Virgin eller AO-super.

Den första utgåvan var menad att delas ut bland japanska skolbarn eftersom de skulle kunna vässa sina pennor på ett tillfredsställande sätt. Modellen är inte speciellt gammal med tanke på japanska traditioner.

http://straightrazorplace.com/attac...al-japanese-pocket-knife-lexmarkaioscan61.jpg

Jag är mycket tveksam till att dessa knivar skulle kunna slå på en bredare front i vårt land.

Sådär. Nu har du sparat en hel hög med pengar
Blink.gif


~Paul~
 
Det här är en ny-traditionell japansk design som heter Higonokami. Det finns otroligt mycket info gällande den här typen av knivar, varför jag inte går in på själva detaljerna.

Det som utmärkte/utmärker den här typen av knivar var deras enkelhet, och ändå bra materialval. Detta gäller/gällde speciellt stålvalet som i de allra flesta fallen var kolstål av hög kvalité, t ex Virgin eller AO-super.

Den första utgåvan var menad att delas ut bland japanska skolbarn eftersom de skulle kunna vässa sina pennor på ett tillfredsställande sätt. Modellen är inte speciellt gammal med tanke på japanska traditioner.

http://straightrazorplace.com/attac...al-japanese-pocket-knife-lexmarkaioscan61.jpg

Jag är mycket tveksam till att dessa knivar skulle kunna slå på en bredare front i vårt land.

Sådär. Nu har du sparat en hel hög med pengar
Blink.gif


~Paul~

Tack för svaret!

Pennvässarkniv alltså... Hmmm.. Nja det är väl inte så intressant då med andra ord.

Ja du har sparat en hel hög pengar åt oss faktiskt :)
 

Cannonball

Gäst
Alla slipfaser har sina för- och nackdelar. Vad använder du din kniv mest till?

~Paul~

Jag använder den till fisket, rensa fisk, kapa en lina, jakt, skogsliv, tex. tälja en grillpinne, en tältspik, spräcka en mindre vedbit, matlagning mm. mm. Alla dessa saker fungerar den utomordentligt till. Vill man sitta och tälja går det också bra, man måste bara tälja med rätt vinkel... ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.