Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

sex-32.jpg
 
Tackar!

Lite ovanligt att inte använda en riktig kökskniv i köket ;).

~Paul~
Jo, kanske det men faktum är att den ser mer ut som en kökskniv än en jaktkniv till formen. I butiken där jag köpte den sade de att den används i samband med vildsvinsjakt men det vete fan. Kan ju iofs ligga något i den, det brukar väl inte följa en lädeslida med när man köper köksknivar?
;-)
Ska försöka lägga upp en bild på den senare så ni kan avgöra själva.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Samtliga bättre köksknivr som ego köpt nya och styckvis har det varit slida med till dem, så helt ovanligt är det nog inte.
Speciellt tunnbladiga fileknivar kan behöva stöd under resan.
 
Samtliga bättre köksknivr som ego köpt nya och styckvis har det varit slida med till dem, så helt ovanligt är det nog inte.
Speciellt tunnbladiga fileknivar kan behöva stöd under resan.
Många japanska knivar levereras antingen med en läderslida eller en s k saya, dvs ett fodral i varierande träsorter.

Också spanjorer brukar skicka med en slida ibland till sina Arcos-knivar, liksom en del tyska och amerikanska firmor (Old Hickory).

Till min Mr Itou i R2 Carver-kniven följde det med en mycket genomarbetad läderslida som bara den måste vara värd åtskilliga hundringar.

~Paul~
 
Fint förvärv Kimmo!

Ja, Fällkniven F1 är starkt influerad av designen i Master Huntern. Den i sin tur kopierar andra modeller. Så allting går ju runt. Man lånar friskt från varandra.

Carbon V kan vara nästan vad som helst. Oftast handlade det om Camillus' kolstål med benämningen 0170-6, vilket är också känt som 50100B. Bokstaven B pekar på att stålet innehåller en del Vanadin. Det finns en liten del krom dessutom. Båda dessa bidrar till stålets förhållandevis fina slitstyrka jämfört med blad i vanliga kolstål i 10xx klassen.

~Paul~
 
re

Hej o tackar Paul.

Bara för att vi pratar om fällkniven så har nyligen gjort den här kniven av ett s1 fällknivens blad.
Gjorde skaftet av ebenholtz, madagaskar rosewood o mässing. Vad tror ni?
mvh Kimmo Lilja

a-36.jpg

aaa.jpg

aaaa.jpg

aaaaa.jpg

aw-1.jpg
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej o tackar Paul.

Bara för att vi pratar om fällkniven så har nyligen gjort den här kniven av ett s1 fällknivens blad.
Gjorde skaftet av ebenholtz, madagaskar rosewood o mässing. Vad tror ni?
En estetiskt mycket tilltalande kniv!! Kanske dock inte lika praktisk som originalet pga greppets potentiellt hala yta i kombination med avsaknad av fånglinehål :).

~Paul~
 
re

Hej.
Den är inte så hal som den ser ut men visst mönstrade gummi varianten är väl kanske bättre grepp på. :) Funderar på om jag ska ha en lanyard eller inte. Är inte så förtjust i det men jag kanske gör det :)
 
Hej.
Den är inte så hal som den ser ut men visst mönstrade gummi varianten är väl kanske bättre grepp på. :) Funderar på om jag ska ha en lanyard eller inte. Är inte så förtjust i det men jag kanske gör det :)
Förstår. Det står ofta mellan estetik och användarvänlighet :).

~Paul~

PS Ett tillägg. Jag ser att du har förstorat ricasson något jämfört med originalet. Finns det någon speciell anledning till detta?
 
re

Här kommer slidan färdig. Som du ser Paul har jag gjort en lanyard till den också :) Vet att du gillar det :)
Vad tror ni?
mvh Kimmo Lilja
ett-145.jpg

tv-137.jpg

fyra-87.jpg

fem-55.jpg
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.