Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Oftast ingen alls då jag inte bär kniv vardagligen längre. När jag behöver en väljer jag den jag föredrar för den bestämda uppgiften.

2. Beror på vad "ute" innebär. På fjället och andra turer när man troligtvis inte behöver mycket till kniv blir det Victorinox Classic SD. Hemikring och turer när det får väga lite blir det flera stycken. Kanske A1/S1 för grovarbete, Cold Steel Peacekeeper 1/Gerber Mark 1/Gerber Guardian Back-Up som korvkniv. Vill jag ha fler än två blir det oftast fler av de redan nämnda men ibland åker en Benchmade Leopard Cub med. Kanske en Gerber Multiplier eller en mycket mindre multitång av Serbertool om det skulle finnas behov för en tång. Jag är helt klart svag för taktiska knivar, så även om jag har andra som kanske är mer hantverk får de i åtminstone 99,9% av gångerna lämna plats för en mer eller mindre taktisk kniv.

3. Victorinox Classic SD

4. Den största :) Än så länge någon riktigt billig och halvslö no-name.

5. En (helst) helt oanvänd Gerber BMF utan sågtänder. En otroligt vacker kniv som jag inte hann få tag på medan den var i handeln. Varför? Någon fick frågan varför han ville klättra upp på Mt. Everest och svarade då något i stil med; för att det finns. Typ samma anledning här, även fast de jag har räcker gott och väl..
 
dePaul; sa:
Det är en R2 Damascus Santoku från Hiroo Itou, HRC 62

~Paul~

Så jäkla snygg kniv Paul.
Jag har en Santoku med anonymt utseende, trähandtag, svart holk. Jag hoppade in som kock en gång på en restaurang som hade fått en monsterbokning,(tror det var 400 laxfjäril bordsserverat), då fick jag en så bra kniv i handen att jag frågade ekonomichefen vart den köpts in, jag fick ett nummer och ringde killen, en mobil knivslipnings buss med försäljning. Jag sade - kör hit en åt mig med :) Han kom och jag köpte. Den var doch visade det sig lite liten för mina karanävar :) Så den ligger i min kökslåda mest. Men det är en trevlig modell på kökskniv.
santoku-details.jpg

Tack för berömmet på bilden. Jag fuskar en del med fotografering.

Har du fått din fällkniv?

/Patrik
 
chinerunner; sa:
Jag har en Santoku med anonymt utseende, trähandtag, svart holk.

Jag fuskar en del med fotografering.

Har du fått din fällkniv?

/Patrik
Jag har sett massor av knivar med samma utseende som din. Har också fuskat på en del restauranger under mina aktivare dagar ;). Det brukar aldrig stå några uppgifter så att man förstår vilket stål det handlar om.

Ja, bilden var fin. Jag har slutat att fota i och med digitalbildens ankomst. Har byggt in mig i ett system med vanlig analog kamera (Contax + Zeiss) och har inte lust att byta.

Jag har tyvärr inte fått kniven än. Det blev lite strul i samband med betalningen. Han drog summan två ggr så jag skall få tillbaka min pengar. Först därefter tror jag att han sänder kniven. Fråga mig inte varför han krånglar till det så. Men han har bra resommé, så det är ingen fara för att man blir lurad.

~Paul~
 
carl_; sa:
Någon fick frågan varför han ville klättra upp på Mt. Everest och svarade då något i stil med; för att det finns. Typ samma anledning här, även fast de jag har räcker gott och väl..
Känner igen detta mycket väl. Hade jag tänkt rationellt så hade jag inte haft en knivsamling idag ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Jag har slutat att fota i och med digitalbildens ankomst. Har byggt in mig i ett system med vanlig analog kamera (Contax + Zeiss) och har inte lust att byta.

~Paul~

Om du hittar ett digitalhus du skulle kunna tänka dig att börja gilla (Tex Olympus E-410) så kan du köpa adapter för Contax/Yashica optik.
http://www.cameraquest.com/adapt_olyE1.htm

Sedan kan man köpa mattskiva för att munuellt focusera.
http://www.katzeyeoptics.com/cat--Olympus-DSLRs--cat_olympus.html


Inte för att detta hör till en knivtråd, men synd på Zeiss gluggarna ju :)

/Patrik
 
chinerunner; sa:
Givetvis så skall du ju själv kolla på bilderna dom ger. Men jag älskar Fujis sensorer.

/Patrik
Intressant. Men jag tycker nog att den är lite i bulkigaste laget. Men visst är den imponerande - på pappret. Tack igen,

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.