Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Du pysslar på henjon. Fint. Gör själv inte ett dugg just nu, tyvärr. Vad ska du använda den till nu? Ser ut som att där fortfarande är en recurve..

Men det faktiskt ingen recurve på bladet. Det är en synvilla som jag gick på själv. Fast jag vet att jag planade ut egglängden var jag tvungen att dubbelkolla ett par gånger :)
 
Vackra linjer och på pappret ett ur geometrisk synpunkt effektivt blad till allt från fisk till kött.

Det enda förbehållet är kanske greppets omkrets. Är inte handtaget lite väl tunt?

~Paul~

Smaken är ju som baken, men jag tycker själv inte det. Har gjort exakt det felet tidigare några gånger, men det här blev bra i min hand.
 

Bilagor

  • 1FFE80A7-D251-4664-8DC1-B06A736D891D.jpg
    1FFE80A7-D251-4664-8DC1-B06A736D891D.jpg
    84.5 KB · Visningar: 666
inte lämpar sig så väl för pinch-grip, vilket är hur jag håller knivar 9 ggr av 10...
Hm, den detaljen hade nog inte stört mig personligen eftersom detta sätt att hålla kniven mestadels används i samband med kockknivar, där det finns gott om utrymme för fingrarna under handtaget .

En filékniv/trancherkniv/allkniv håller jag inte i ett "nypgrepp".

Men återigen. Till var och en vad denne finner lämpligt ;).

~Paul~
 
Gillar allt med kniven utom den väl tilltagna ansatsen ;)

~Paul~

Ja,jag kan bara hålla om att ansatsen gärna kunde varit mindre eller helst nästan obefintlig. Men fin bladform, bra mekanisk känsla, skönt handtag och så har jag ett gott öga till olivträ som skaftmaterial på denna typ av knivar. Den fick göra god tjänst som picnic-kniv på den resan. Nu är den i samlingarna....
 
Jag äger sedan tidigare två stycken Gerber 6064 Gator fällknivar med blad i Hitachi ATS-34.

Det senaste förvärvet stoltserar dock med ett blad i AISI 154CM. Greppet är som vanligt i Santoprene och kniven medföljer ett fodral i nylon försett med kardborrband.
 

Bilagor

  • IMG_0009 (2).jpg
    IMG_0009 (2).jpg
    21 KB · Visningar: 568
  • IMG_0010 (2).jpg
    IMG_0010 (2).jpg
    27.3 KB · Visningar: 565
  • IMG_0011 (2).jpg
    IMG_0011 (2).jpg
    35 KB · Visningar: 569
  • IMG_0013 (2).jpg
    IMG_0013 (2).jpg
    62.7 KB · Visningar: 566
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 551
Nästa två klassiker är EKA Swede 90 med det ovanliga gröna greppet i masur och EKA Swede 88 med ett linoljebehandlat grepp, tillika i masur. Båda i sina originalaskar.
 

Bilagor

  • Min EKA Swede 90, grön.jpg
    Min EKA Swede 90, grön.jpg
    44.4 KB · Visningar: 516
  • Min EKA Swede 90, grön, asken.jpg
    Min EKA Swede 90, grön, asken.jpg
    46.7 KB · Visningar: 509
  • Min EKA Swede 88, mörk masur, 1.jpg
    Min EKA Swede 88, mörk masur, 1.jpg
    27.6 KB · Visningar: 515
  • Min EKA Swede 88, mörk masur, asken.jpg
    Min EKA Swede 88, mörk masur, asken.jpg
    49.7 KB · Visningar: 510
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 497

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.