Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har ett par Morakniv Companion Heavy Duty som jag gillar, både grå och grön.
Men dom är tråkiga.
Jag föredrar Peltonen den första, Casström, Jacklore och Terävä Jääkäripuukko.

Den jag använder nu är Jääkäripuukkon.

Ja den planslipade peltonen m95 som gjordes tidigare är riktigt bra. Jag har den alltid med på vandringar i skog under den kallare årstiden. Lätt stark och bekväm samt utmärkt slida i plast.
 
Arbetsmomentet i en kniv beror helt och hållet på hur nära greppet du kan skära, rikasso är ett fördärv.

Med pekfingret greppande om den "fördärvliga" ricasson på TOPS B.O.B, och med tummen på "jimpingen" (kanske är detta en av de mest hatade knivarna i denna tråd, för övrigt... helt omotiverat...)

Nära nog, möjligen?
 

Bilagor

  • IMG-1795.jpg
    IMG-1795.jpg
    30 KB · Visningar: 520
Med pekfingret greppande om den "fördärvliga" ricasson på TOPS B.O.B, och med tummen på "jimpingen" (kanske är detta en av de mest hatade knivarna i denna tråd, för övrigt... helt omotiverat...)

Nära nog, möjligen?
Men vad är poängen med att behöva utföra diverse konstgrepp bara för att få ett mediokert grepp?

Tycker du inte att det är avsevärt bekvämare att hålla om ett väl utformat handtag i stället för ett smalt, kallt (vinterbruk) blad vars ansats eller för den delen bladskårning skär in i fingrarna?!?

Jag tror inte att Tops-kniven platsar blad de tio mest kritiserade knivar i den här tråden ;).

~Paul~
 
Det finns en funktionell poäng i att komma väldigt nära bladet i vissa lägen. TOPS B.O.B. är konstruerad för detta. På vintern kan man ha på sig en handske, så kylan är inget problem för mig (jag känner till gnället om att fulltånge med exponerat stål är kallt i handen).

Jag skulle dock inte använda TOPS B.O.B. i jakten utan hellre EKA swingblade - eller Garberg (!).
 
1. Det finns en funktionell poäng i att komma väldigt nära bladet i vissa lägen. TOPS B.O.B. är konstruerad för detta.

2. På vintern kan man ha på sig en handske, så kylan är inget problem för mig (jag känner till gnället om att fulltånge med exponerat stål är kallt i handen).
1. Tops BOB är på inga sätt konstruerad för detta. Just pga den löjliga ansatsen och det tillika löjliga och utstickande fingerskyddet som påminner om en kycklingnäbb :). Återigen. För att komma nära så måste du hålla ett krampaktigt och obekvämt grepp om själva bladet. Vad är vitsen med detta?

Nära kommer du däremot med en kniv där eggen slutar inne i handtaget och där greppet är utformat på ett sådant sätt att fingrarna befinner sig 1 mm bakom eggens förlängda linje in i greppet. Ett typexempel är en traditionell mora eller ännu hellre en dedicerad täljkniv, typ mora Nusnäs.

2. Vissa delikata och intrikata skär går inte att få till på ett tillfredsställande sätt med handskarna på. Och varför krångla till det med handskar när du lika gärna kan välja en annan kniv (läs; en mer funktionell kniv) och på så vis få den ultimata kniven för vinterbruk? Din Tops är på intet sätt den ultimata vinterkniven eller för den delen den ultimata allroundkniven.

Sorry för min brutala uppriktighet ;).

~Paul~
 
+1 dePauls inlägg. Med lite erfarenhet
, och enkla teoretiska resonemang, så kommer man till den slutsatsen. Men en liten ricasso på 2-3 mm kan jag godkänna.
 
För snöravskärning och grillpinnetillverkning borde fler våga pröva en kortbladig Nusnäs.

Jodå man kan skära korv, renskav oxså samt bre smörgås med den.

go tur
 
Senast ändrad:
Citat:
Ursprungligen postat av Dan B Visa inlägg
Jag har ett par Morakniv Companion Heavy Duty som jag gillar, både grå och grön.
Men dom är tråkiga.
Jag föredrar Peltonen den första, Casström, Jacklore och Terävä Jääkäripuukko.

Den jag använder nu är Jääkäripuukkon.

Ja den planslipade peltonen m95 som gjordes tidigare är riktigt bra. Jag har den alltid med på vandringar i skog under den kallare årstiden. Lätt stark och bekväm samt utmärkt slida i plast.

Jag menade denna.
 

Bilagor

  • JP Peltonen.  fin_m62_cknife.jpg
    JP Peltonen. fin_m62_cknife.jpg
    23 KB · Visningar: 457
Citat:
Ursprungligen postat av Dan B Visa inlägg
Jag har ett par Morakniv Companion Heavy Duty som jag gillar, både grå och grön.
Men dom är tråkiga.
Jag föredrar Peltonen den första, Casström, Jacklore och Terävä Jääkäripuukko.

Den jag använder nu är Jääkäripuukkon.



Jag menade denna.

Ok. Jag menade denna.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    15.8 KB · Visningar: 454
Jag vänder lite uppåt i mina kommentarer till den där bilden på greppet kring bladet på topskniven. Jag säger ok till att man kommer väldigt nära eggen genom att hålla så. För mig Ter det sig som ett obekvämt sätt att greppa kniven i en situation där man behöver kraft. Framför allt anser jag att man behöver hålla i skaftet riktigt och inte med tumme och fingrar. Momentet att skära i hårt material kräver både att man är nära bladet och att man har ett ordentligt grepp för att leverera kraft ur armen. Kan förstås också vara jag som har svaga fingrar!

Bosse
 
Nusnäskniven spelar inte i samma division som TOPS B.O.B. Jag har flera mindre täljknivar och andra arbetsknivar, inkl. nusnäskniven, men anser inte att de fungerar som överlevnadsknivar/jaktknivar/bushcraftknivar/militärknivar.

Ovanstående är inte en originell eller ens en kontroversiell uppfattning. Kolla t.ex. hur Morakniv sorterar upp sina kategorier i sin webshop. Indelningen speglar sannolikt både hur de själva tänker som ett erfaret och kunnigt knivföretag och det samlade kundbeteendet.

Jag antar även att det finns en del knivkunnande hos TOPS, även om deras produktion ibland kan framstå som förbryllande för oss som fått våra "Moraknivar" med bröstmjölken. T.ex. kan diverse ricasso-innovationer tydligen framstå som stötande.

Det är för övrigt inte det minsta plågsamt eller svårt att greppa TOPS B.O.B. som på bilden ovan, utan tvärtom väldigt funktionellt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.