Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Glapp

Av de lås som används på fällknivar tycker jag sämst om backlock. Orsaken är att den inte verkar gå att få helt glappfri. En vanlig fällkniv utan låsning glappar inte om pivån är tight. Men en backlock glappar när man täljer.
Det finns en vidareutveckling av backlock, Tri-Ad Lock, vanlig på fällknivar från Cold Steel. Den glappar inte, så den tycker jag bättre om.

/John
 
Observera att många lockbackar är mycket säkra och inte äger detta problem. Men som bekant så finns det avsevärt fler tillverkare som utrustar sina alster med lockback än de som utrustar dem med Axislock ;). Därför finns det en stor variation i säkerheten hos de olika tillverkare.

~Paul~

Exakt! Sammanfattningsvis kanske man kan säga att de säkraste lockbackarna är mindre benägna att fällas upp av misstag än Axis. Men det finns å andra sidan så många varianter avseende lockback, en del är nästan lika "lättuppfällda" som klena linerlocks.
 
Backlocken på Spyderco delica och EKA Swede 9 - som är mina primära referenser - ger i vart fall mig ett kvalitetsintryck: de sitter som en smäck. Inget glapp. Går även att tälja med - även om jag helst använder Nusnäskniven för detta ändamål.

Det vill säga: jag är inte överförtjust i fällknivar. Fastbladare är mer tilltalande och lätta att använda.

Fällkniven motiveras av att den är lättare att anse som laglig.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Cold Steel Voyager CTSBD1(L) och Opinel carbone #10

2. Vilken kniv använder du där ute?
Egenbyggda Enzo Camper / Roselli hunter

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Higinomokami

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Klassisk, billig kockkniv från ICA.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Någon handgjord japansk "outdoor-kniv", ca. 15cm blad.
Varför? Hantverk, funktion och estetik
 
Äpplen och päron

Backlocken på Spyderco delica och EKA Swede 9 - som är mina primära referenser - ger i vart fall mig ett kvalitetsintryck: de sitter som en smäck. Inget glapp. Går även att tälja med - även om jag helst använder Nusnäskniven för detta ändamål.

Det vill säga: jag är inte överförtjust i fällknivar. Fastbladare är mer tilltalande och lätta att använda.

Fällkniven motiveras av att den är lättare att anse som laglig.

Som du kanske märkte skrev jag "jag tror". Det är för jag inte har testat riktigt alla. Dom jag testat glappar. Även lite dyrare modeller. Av nämnda märken.

Vad gäller fastbladare. Ja dom är trevliga. Men det har inget med fällknivars låsmekanismer att göra.

Jag förutsätter att jag får ange kriteriet "vara bra på att tälja" för mina fällknivar även om du inte skulle välja en fällkniv att tälja med.

/John
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Cold Steel Voyager CTSBD1(L) och Opinel carbone #10

2. Vilken kniv använder du där ute?
Egenbyggda Enzo Camper / Roselli hunter

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Higinomokami

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Klassisk, billig kockkniv från ICA.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Någon handgjord japansk "outdoor-kniv", ca. 15cm blad.
Varför? Hantverk, funktion och estetik

Tack för din lista. Jag har en sådan där japansk utekniv i fina material men den vill jag inte använda när det finns så många alternativ ;).

Det skulle vara kul att så några bilder på din Higo.

~Paul~
 
1.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Higinomokami

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Någon handgjord japansk "outdoor-kniv", ca. 15cm blad.
Varför? Hantverk, funktion och estetik

Var hittar man handgjorda japanska uteknivar? Google svenska ger inga bra svar... men i främmande land: kanske http://toyokunijapan.com?

Och googlar jag på "Higinomokami" får jag en enda träff på hela nätet (bortsett från darknet) - denna sida... men Higonokami är väl det som avses: https://knivshop.se/k/varumarke/higonokami/
 

Stavningen kom från citatet från föregående talare...

Japanska kockknivar och slipstenar har ju blivit en trend. Men uteknivar och fällknivar?

Japanska fällknivar - vs. Spyderco (som delvis tillverkas i knivstaden Seki city)?
Japanska uteknivar - vs. Morakniv, Karesuandokniven, Fällkniven, Esee, TBS, Casström, Ka-Bar, m.fl.?
 
Senast ändrad:
1. Stavningen kom från citatet från föregående talare...

2. Japanska kockknivar och slipstenar har ju blivit en trend. Men uteknivar och fällknivar?

3. Japanska fällknivar - vs. Spyderco (som delvis tillverkas i knivstaden Seki city?

4. Japanska uteknivar - vs. Morakniv, Karesuandokniven, Fällkniven, Esee, TBS, Casström, m.fl.?
1. Det förklarar det hela :). Det undgick mig.

2. Sant. Japanska kockknivar är jättepoppis medan de s k uteknivar inte så mycket mest pga att folk inte känner till dem. Det finns dock en hel del att kika på om man har specialintresse: http://www.japaneseknifedirect.com/specials.html

3. Spyderco har självklart en större variationsbredd. En del japanska fällknivar är dock helt OK, t ex Goko, Hattori, Moki, Seki Cut, Mikihisa, Rockstead, Mcusta, samt dem som vi redan har nämnt - Higonokami-stilen som tillverkas av olika firmor.

4. Det som stör mig personligen med många fastbladare av japansk tillverkning är den ofta förekommande överdrivna ansatsen/ricasson. I övrigt är material oftast mycket fina, liksom detaljarbetet/precisionen. Själv äger jag några stycken Mr Itou-knivar och har absolut inga klagomål gällande dem ;).

~Paul~





 
Väldigt fina - men användbara till vad? Kanske inget man klyver ved med? Kanske mest för att sprätta upp en hare? (Men då kan man ju lika gärna köra med EKAs swingblade...)

Precis som med bronsålderns överbetoning av symboliska utsmyckningar på vissa yxor, så får en överdriven design mig att fundera på den allmänna funktionen.

Sprätta upp en hare - och klyva ved. Bra om båda ändamålen är möjliga.
 

Bilagor

  • yxa.jpg
    yxa.jpg
    49.3 KB · Visningar: 476
Väldigt fina - men användbara till vad? Kanske inget man klyver ved med? Kanske mest för att sprätta upp en hare? (Men då kan man ju lika gärna köra med EKAs swingblade...)

Precis som med bronsålderns överbetoning av symboliska utsmyckningar på vissa yxor, så får en överdriven design mig att fundera på den allmänna funktionen.

Sprätta upp en hare - och klyva ved. Bra om båda ändamålen är möjliga.
Överens på alla punkter.

Knivarna ingår i samlingen. Varken mer eller mindre. Den används sålunda inte till praktiska uppgifter, därtill har jag andra knivar :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.