Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Antar att det är väldigt personligt. För mig är det tre stycken som löser det mesta. Om man inte skadat eggen så är min huvudsten en King 1200 för att sen gå på med en 3000 sten och och sen strigla. Eventuella skador rätas ut med en Dmt diamantsten 'grov' före jag går på med 1200 stenen.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Brynen kan man tydligen också samla på sig...
Jag hade ett Fällkniven DC4 som jag tappade bort och ersatte med ett Spyderco "Doublestuff" fin/medelfin.

Vilket/vilka bänkbrynen kan rekommenderas? (D.v.s. de väsentliga för en som inte vill samla alla brynen.)

Hade jag köpt nya bänkbrynen idag hade jag satsat på DMT duosharp grov/extra grov (220/325 mesh) och fine/extra fine (600/1200).

Jag har flera andra dmt brynen och de håller mycket bra.

https://www.dmtonlinestore.com/10-DuoSharp-Bench-Stone-with-Base-P8C25.aspx
 
Min lösning!

Efter många år med Tormek utan bra resultat (stämjärn gick bra att slipa) testade jag ett antal bandslipar och jiggar med lika många tusenlappar tills jag till slut hittade min lösning. Jag slipar knivarna några gånger om året och underhåller med Spyderco ultra fin (som är magisk). Läderstropp efteråt gör nästan eggen slöare.
Bild 1: min jigg.
Bild 2: tabell, det finns många men denna verkar stämma något så när.
Bild 3: Pyramidslipning, den är avsedd för Rakknivar men fungerar till alla
sorts knivar som man vill ha mycket skarpa!
 

Bilagor

  • IMG_4940.jpg
    IMG_4940.jpg
    64.6 KB · Visningar: 1,045
  • Grit-Table.jpg
    Grit-Table.jpg
    103.5 KB · Visningar: 982
  • Pyramid-xxx.jpg
    Pyramid-xxx.jpg
    29.6 KB · Visningar: 927
Efter många år med Tormek utan bra resultat (stämjärn gick bra att slipa) testade jag ett antal bandslipar och jiggar med lika många tusenlappar tills jag till slut hittade min lösning. Jag slipar knivarna några gånger om året och underhåller med Spyderco ultra fin (som är magisk). Läderstropp efteråt gör nästan eggen slöare.
Bild 1: min jigg.
Bild 2: tabell, det finns många men denna verkar stämma något så när.
Bild 3: Pyramidslipning, den är avsedd för Rakknivar men fungerar till alla
sorts knivar som man vill ha mycket skarpa!

Din jigg med digital gradskala - vad är det för en produkt?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Billigare alternativ!

Tormek knivhållare, gängad stång, skarvmutter och kula är ett billigare alternativ än min lösning om man har någon som kan svetsa.
 

Bilagor

  • IMG_4943_Snapseed.jpg
    IMG_4943_Snapseed.jpg
    72.3 KB · Visningar: 888
Tormek knivhållare, gängad stång, skarvmutter och kula är ett billigare alternativ än min lösning om man har någon som kan svetsa.

Tack för väldigt bra tips!

Finns det t-formade skarvmuttrar? Det hade förenklat en del...

Gängan på Tormek-jiggen, vilken dimension har denna? Man kan ju fundera på om det finns en t-koppling som skulle kunna passa.

En snarlik konstruktion är kanske Egdepals "Forest": http://www.edgepal.com/slipverktyg/forest-11087081

Finns det någon som har testat denna?
 
Senast ändrad:
Tack för väldigt bra tips!

Finns det t-formade skarvmuttrar? Det hade förenklat en del...

Gängan på Tormek-jiggen, vilken dimension har denna? Man kan ju fundera på om det finns en t-koppling som skulle kunna passa.

En snarlik konstruktion är kanske Egdepals "Forest": http://www.edgepal.com/slipverktyg/forest-11087081

Finns det någon som har testat denna?

Min övre bild är en Edgepal Forest, T-Koppling med rätt gänga är nog svårt att hitta, dessutom är det en fördel om man har två Skarvmuttrar bredvid varandra, då kan man ha en gängad stång uppåt och en nedåt och slipper att lossa kniven när man vänder och skall slipa den andra sidan.
 
Edgepal Forest, citat från hemsidan: "Gradskalan omfattar 6 -20 grader och visar även halva grader villket innebär 0,25 graders exakthet vid gradinställning."

Det kan ju bli problematiskt om det finns en slipning som är större än 20 grader, vilket inte är ovanligt. Man undrar varför gradskalan inte gjordes lite större, t.ex. upp till 25 i alla fall?

Återigen ett citat från Edgepals mycket informativa sida, om slipvinklar på knivar etc.:

Rakblad / Rakkniv = 9-15°
Kökskniv för grönsaker och filé = 20°
Kökskniv, normal 25-35°
Slöjdkniv, mjuka träslag 20°
Slöjdkniv, hårda träslag 25°
Allroundkniv 23° - brynegg 25-27 grader
Fällknivar 20-25°
Jaktkniv 20° slipegg 25° brynegg
Fiskekniv, 19-20°
Filékniv för fisk, 18-19°
Saxar 50-60°
Stämjärn 20-25°
Yxa, tälj, 25-30°, rak egg
Skogsyxa 30-40°, konvex egg
Klyvyxa 40-55°, konvex egg

Jag har känt mig sugen på Edgepal Chef (med pivot), men priset avskräcker. Även Axepal, och den är ju inte så dyr.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.