Stormsäkert tält?

Jag har nyligen köpt ett Arctic Alpine WBT 2, men av misstag fått WBT2-S, det stormsäkra alternativet. Jag har pratat med Northstar och de rekommenderar mig att behålla S-tältet, då det kan vara bra med den extra stormmattan. Fick tipset att man kan vika in själva 'stormflärparna' under tältduken när de inte behövs. Själv är jag dock osäker, känns som att det blir sämre ventilation även om man viker in stormmattan. Jag planerar främst att använda tältet i svenska/norska sommarfjällen, men framöver kan det kanske bli någon varmare tur utomlands också (och kanske någon hösttur i fjällen också för den delen).

Är det någon som har testat de olika varianterna (eller motsvarande av annat fabrikat)? Är WBT2-S för varmt på sommaren, eller kommer vi få problem med kondens pga stormskyddet? Är WBT2 för dåligt skyddat för höstbruk eller sommarstormar på fjället?

Storm och regnsäkra tält är det skönt att ha vid oväder, är backen du tältar på fuktig eller du upplever behov av drag mellan ytter och innertält fixar du lätt det genom att lyfta på yttertältet med en y-pinne eller något annat på motsatta sidan av ingången/ventilen.
Föredrar tält som går ner i backen, gärna med stormmattor. Drag är snabbt fixat.
go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Stormmattor...

En annan tälttillverkare, Hilleberg, har som standard inte stormmattor på sina tält. Min erfarenhet efter ett antal oväder både på vinterfjället, sommar- och höstfjället är att stormmattor kan vara praktiskt i fall det är svårt att få ner pinnar i geografin och ibland snön, men det går alltid att lösa med alternativa metoder. Dvs jag och tälten har överlevt helt utan och jag kan bara påminna mig om ett tillfälle när jag hade haft nytta, och det var vid tältning på klippa, då jag kunde ha lagt sten på mattorna men istället fick kila fast pinnar i skrevor. Men det gick det med :).

Däremot ska tältet enligt min mening gå hela vägen ner till backen i vår miljö, kall och blöt som den kan vara även sommartid. Så mattorna är kanske ingen nackdel, men inte heller nödvändiga om tältet utan dessa går hela vägen ner.

Lycka till,

//J

OK, så ni tror inte att jag kommer få problem med kondens i tältet med stormmattorna under sommarbruk?

Den kondens som bildas under natten vädras snabbt ut på morronkvisten genom att man öppnar dörr och andra ventilationsöppningar?

Utveckla gärna.

Det finns såklart för och nackdelar med båda tälten och jag försöker bestämma mig för om jag skall behålla eller byta ut det. Måste dock bestämma mig SNART eftersom jag skall iväg och vandra om lite drygt 2 veckor, och det är leveranstid på ett utbytestält!

Kan sammanfatta argumenten för behåll/byt ut som jag ser det:

Behåll stormtältet:
- Jag har fått ett tält som tål tuffare väderförhållanden (men kommer jag behöva detta? Som det ser ut i dagsläget har jag inga planer på vinterexpeditioner)
- Jag har fått ett dyrare tält för priset av ett billigare (400 kr prisskillnad)

Byt ut stormtältet:
- Jag har fått ett tält med sämre ventilation än vad jag har beställt. Det kan medföra att jag får problem med kondens och fukt.
- Jag har fått ett tält som väger med än det jag har beställt (200 g enligt Northstar)

Det är faktiskt inte ett lätt beslut, så hjälp mig gärna!

Skulle inte behålla det om du inte tänker vintertälta. Och om du nu ändrar dig i framtiden och ska behöver ett åretomtält så får väl din ekonomi bestämma om du ska ha två olika tält eller en kompromiss.

200g mer för stormmattor är ringa, att öka ventilationen enligt tidigare är en baggis. Du är nära din tur, genomför den. Du kan undvika markfukten genom att göra en footprint av en bit byggplast, när det går för många hål på den gör en ny,
go tur

Utveckla gärna.

Det finns såklart för och nackdelar med båda tälten och jag försöker bestämma mig för om jag skall behålla eller byta ut det. Måste dock bestämma mig SNART eftersom jag skall iväg och vandra om lite drygt 2 veckor, och det är leveranstid på ett utbytestält!

Kan sammanfatta argumenten för behåll/byt ut som jag ser det:

Behåll stormtältet:
- Jag har fått ett tält som tål tuffare väderförhållanden (men kommer jag behöva detta? Som det ser ut i dagsläget har jag inga planer på vinterexpeditioner)
- Jag har fått ett dyrare tält för priset av ett billigare (400 kr prisskillnad)

Byt ut stormtältet:
- Jag har fått ett tält med sämre ventilation än vad jag har beställt. Det kan medföra att jag får problem med kondens och fukt.
- Jag har fått ett tält som väger med än det jag har beställt (200 g enligt Northstar)

Det är faktiskt inte ett lätt beslut, så hjälp mig gärna!

Min uppfattning är att det är en myt att ett tält med stormmattor tål tuffare väder. Hilleberg exempelvis gör tält som knappast är kända för att vara dåliga hårdväderstält. Själv kan jag skriva under på att tälten fungerar i hårt väder...och de saknar stormmattor.

Enda gången jag hade önskat mig stormmattor var när vi tältade på klippa i skärgården, men det gick att lösa ändå genom att använda tältpinnarna som kilar.

Å andra sidan får du knappas sämre ventilation med stormmattor, den modell du har köpt har ventil och det är en enkel match att sätta en liten pinne under yttertältet för att få en glipa.

Så om du inte känner väldigt starkt för att pröva stormmattor när du tältar på klippa nästa gång, så är mitt tips att byta :).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips