Stormmattors vara eller icke vara!?

Har funderingar på att låta Hilleberg sy på stormmattor på mitt Nammatj 2. Det skulle kosta mig 750 kr, + frakt gissar jag, och tältets vikt skulle öka med 300 gram.

Vad säger ni, någon som prövat eller har några tankegångar?

Det kommer helt an på hva du skal bruke teltet til.

Jeg har et Helsport telt med stormmatter, og min erfaring er at det er bra å ha om vinteren for å forhindre at snö fokker inn (man spar snö oppå mattene), og om sommeren i sterk vind for ekstra forankring. (ved hjelp av stener).

Vektökningen er marginal, så det er först og fremst når du skal bruke teltet som bör avgjöre dette.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, jag kanske skulle förtydligat? Ytterligare möjlighet till stabilitet och att undvika att snö kommer in var just vad jag eftersträvade.

Det jag undrade var snarare hur mycket ventilationen försämras? Några andra nackdelar?

Förmodligen en hel del

slob; sa:
Det jag undrade var snarare hur mycket ventilationen försämras? Några andra nackdelar?

Utan att själv ha stormmattor på mitt Nammatj, så törs jag påstå att det påverkar ventilationen ganska mycket att göra tältet så tätt. När man ofrivilligt får samma täthet pga ymningt snöande är ventilationen i tältet inte god direkt. I en stormsitaution spelar det kanske mindre roll, det viktiga är att tältet står kvar. Men stormmattorna kanske innebär att du även i bättre väder, då ventilationsmöjligheterna under duken verkligen är trevliga, inte riktigt har möjligheterna att ventilera. Eller du kanske har ett sätta att vika upp mattorna så att de inte stör?

Lycka till med köpet!

/Micke

Jag tror inte att ventilationen blir så annorlunda med stormmattor eftersom man ju ändå oftast skottar upp snö längs kanterna och på så vis stryper ventilationen.

Jag har aldrig under mina ca 90 tältnätter på vinterfjäll upplevt nåt särskilt problem med att det har drevat in snö tack vare att jag alltid skottar upp snö runt duken.

Hyffsad ventilation får du genom att sova med innertältet nästan helt öppet. Kan vara bra att ha dörren uppdragen ca 20 cm för att hindra t.ex. lämmlar från att komma in i innertältet.

/Per
[Ändrat av Luffarn 2004-01-28 kl 17:26]

Tack för svaren.

Jag förutsätter att stormmattorna skulle vara upprullningsbara, annars är det inte intressant. Jag tycker även att det kan vara väl bökigt att förankra tältet bra i stenig terräng. Kanske behöver pröva hårdare och smalare tältpinnar?

Har tidigare bara varit ute på en vintertur med mitt Nammatj, ska pröva tältet under två till nu i vinter innan jag bestämmer mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips