Storlek på Scott Moutainbike

Hej, jag har en lite fundering på vad man bör välja för storlek på en Scott cykel, de har ju delat upp sina i S, M, L och XL.
De har en guide som visar vilken storlek man bör ha baserat på ens längd, så jag vet inte vilken storlek som motsvarar tum på just denna modellen. Jag har tänkt att köpa cykeln begagnad så att åka till butiken och provcykla är inget alternativ.

Men vad är det som avgör storlek på cykel, just denna modellen är en Scott Scale 50, och det är en XL, jag är 182cm, och enligt scott så är XL precis på gränsen för stor, är det något jag bör stirra mig blint på?
Jag tänker inte ens skogsköra med den sådär avsevärt mycket, utan använda mest som en brukscykel.

Var sker den största skillnaden mellan storlekarna?

Hellre en storlek ner än en storlek upp!
En för stor cykel kommer troligtvis vara för lång, vilket är mycket värre än lite för hög, framför allt om du inte ska cykla i skogen.
Längden kanske går att justera lite med en kort(are) styrstam, men ändå...
Eftersom de flesta tillverkarna har en egen idé om vad storlekarna översätts till för mått så är det bra att använda deras guider.

Jag har precis köpt en begagnad scott racer å en S var på gränsen till för stor för mig som är 170cm lång och hyffsat normala proportioner.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är 183 och jag hade tidigare en Scott Mountainbike i storlek L.
Jag hade inte viljat haft en större, tyckte redan att L var rätt så stor. Ett mellanting mellan M/L hade nog varit det bästa för mig.

Tack för svaren, jag är riktigt tveksamt, skulle villa testa en XL, men känns lite sådär och åka till en cykelaffär för att provcykla en cykel jag inte ska köpa.
kikar man på siffrorna så skiljer det 2cm från sadel till styre mellan L och XL, och 5cm från trampor till sadel, så det är ju inte riktigt drastiska skillnader...

kikar man på siffrorna så skiljer det 2cm från sadel till styre mellan L och XL, och 5cm från trampor till sadel, så det är ju inte riktigt drastiska skillnader...

Dessa få centrimetrar kan vara direkt avgörande om cykeln är en njutning eller en pina att använda - särskilt under längre turer!
/Niklas

Jag hade en Scale 50 XL förut. Jag är 183 och enligt säljaren var detta en bra kombination.

Enligt mig däremot kändes den för stor..

Nu har jag bytt till en L och den sitter som en smäck:)

Mitt råd: Provcykla! Du ligger som jag på gränsen mellan L och XL, och det har nog mycket med proportioner vad som passar bäst av de båda.
Har du inte möjlighet att prova innan skulle jag spontant avråda från XL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips