Storlek på Lundhags ranger high

Jag har köpt ett par Lundhags Ranger High i storlek 44. Jag testade både 44an och 45 i affären och tyckte att 44 satt bäst. Dessutom när man läser på Lundhags hemsida står det att man skall ha 20mm större sko än fot och då ranger 44an e 299mm lång och min längsta fot är ca 280-281mm lång kändes det som att dessa var de jag skulle ha. Dessutom var 45 otroligt stor i hälen och kändes som den inte satt fast.
Nu skall jag bara ha denna känga som vintersko vid foto och till jobbet men det känns som att när jag går i backar nedför tar tån i lite. Jag har gått ca 10km i sträck utan problem med blånagel men jag vill ändå ha lite expertråd. Jag använder lundhags linersocka och den lite tjockare yllestrumpan bushmaster(?).
Har jag valt rätt storlek, skall man om man sträcker mycket på tårna nå lite fram i spetsen på skon?
Töjer skorna sig något och det gör att man kommer få en större sko med tiden?

/Mats

Mina Äldre Jaktkängor ifrån Lundhags krymte lite med åren och det var irriterande när tån tog i då och då.
Jag skickade mina tillbaka till Lundhags ( efter 8 år) och fick en ny underdel påsydd med storleken större. Ack så skönt, lite större i hälen men jag har en tjockare socka nu och kan gå ett par mil utan problem.

Morgan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Snörning

Var väldigt noga med snörningen !!!
Lite svårt att förklara, men efter första varvet efter de öglor som är hela (eller andra, du får prova) hoppar du över ett varv och efter det så snurrar (vrider) kängsnörena och vänder neråt och tar det överhoppade varvet. Därefter upp igen (hoppa över det redantagna varvet) och sen som vanligt. Foten sitter stadigt fast i hälgreppet med denna metod. Foten får ju inte glida fram i nedförsbacke= BLÅNAGEL

Junioren

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips