Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck

Tjoho...

Som rubriken lyder följer frågan...

Har nu en Marmot never winter graderad till 0 grader eller vad det nu är.. Hade den i Fulufjället i våras och den var varm och skön alla nätter utom när det en natt blev frost och det blåste kalla nordanvindar då frös jag som en ispinne trots sovsäckslakan, underställ, tröja, mössa m.m...

Tror ni att jag klarar mig i denna säck i Stora sjöfallet v.37 eller bör jag spara ihop till en varmare ?

mvh // Johannes

Höst säck

I mitten av Sept kan det vara lite kallare...tycker att du bör klara dig med en som går runt nollan om du förstärker med kläder, evt en liner och icke att förglömma är bra liggunderlag!

Annars är det väl en säck som går ner mot -5 till -9 som är nästa steg!
Marmoth Sawtooth ska väl ligga där temp mässig och har en vettig prisklass!

//A

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Japp, har allt kollat in sawtooth sedan länge men det är ju ingen större idé att köpa nytt för pengar om det man har duger gott :)

Liggunderlaget är ett 7cm exped..

mvh // Johannes

Japp, har allt kollat in sawtooth sedan länge men det är ju ingen större idé att köpa nytt för pengar om det man har duger gott :)

mvh // Johannes

Kanske kan du komplettera med en varmare syntetjacka i säcken och termobyxor. Det borde ge många grader till. Ett lätt sovsäcksöverdrag kan också höja värmen några snäpp. Allt förutsatt att du har plats i säcken för detta så att det inte blir för trångt och isoleringen trycks ihop.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

mvh // Johannes

Expeed med eller utan isolering?

Jag är mkt varm av mig, har en lätt dunsäck med komfort på 0. Expeeden jag har isolerar dock inte mot markkylan och är det kallt, stenigt etc. så måste jag använda ett annat liggunderlag (cellplast eller thermarest). Senast tog jag dock ett kort cellplastligg som går från strax under grenen till halsen som jag la under Expeeden. Funkade kanon! Lätt o billig kombo med mkt hög komfort, kan klart rekommenderas.
Mössa etc är jätte bra att förstärka med men glöm inte markkylan!

Jag har testat med en tunn syntetsovsäck som överdrag men det blev för trångt och komforten höjdes inte nämnvärt.. Jacka och termobyxor är kanske ett bra tips men jag tror det blir för trångt i den säcken och dessutom ökar packningen för mycket enligt mig och då jag inte har några kan jag lika gärna lägga pengarna på en säck om pengar ska läggas ut..

Underlaget är isolerat med syntetfyllning vad jag förstått och ska väl tåla -17 om jag minns rätt..

Själv är jag kall av mig...

Har ni några vetskaper om temperaturerna i området kring den specifika perioden då ?

mvh // Johannes

I mitten av Sept kan det vara lite kallare...tycker att du bör klara dig med en som går runt nollan om du förstärker med kläder, evt en liner och icke att förglömma är bra liggunderlag!

Annars är det väl en säck som går ner mot -5 till -9 som är nästa steg!
Marmoth Sawtooth ska väl ligga där temp mässig och har en vettig prisklass!

//A

En av mina säckar är en Marmoth Sawtooth, den är varm och god, har varit med på fjället ett par gånger under vandringssäsongen och inte frusit i den, har ett Thermarest Trail light som liggunderlag till den. Legat ute i minusgrader med den i mellansverige under tidig vår och inte frusit heller.

Tack för det svaret... Men frågan är om den behövs, och det beror ju på hur varmt det är.. Får kolla in SMHI´s klimatdatabas :D

mvh // johannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips