Stora problem med kondens

Hej!

Jag och partnern tillbringade drygt en vecka i augusti på vandring mellan Abisko och Nikkaluokta. Vi tältade ett flertal nätter, men dom hade blivit fler om vi inte fått så stora problem med kondens på insidan av yttertältet. Tältet är ett Helsport Ringstind Light för två personer.

http://www.helsport.no/en/product/TENTS/PRO/Ringstind Light

Vädret var väldigt varierande, från varmt och stilla till kallt, regnigt och blåsigt. Det spelade inte så stor roll, vi var tvungna att torka tältet varje morgon, vilket gjorde att jag tappade sugen lite. Vi försökte få igång ventilationen så mycket som möjligt, men det gjorde ingen större skillnad.

Nån som har någon erfarenhet av tälttypen, eller kan ge några andra tips på hur man undviker kondens?
 
Hej!
Tror att problemen med kondens beror på att tältet har väldigt liten volym per person.
Kommer ihåg hur mycket kondens det kunde vara i mitt 2-mans Tarfala (vanligt fjälltält på 70-talet) trots att det var stora öppningar för ventilation på kortsidorna. De tunneltält (Nallo 3 och Bergans Comfort Light 4) jag använder idag är betydligt bättre trots till synes mindre ventiler.
 
Ja, ett Ringstind är nog ganska svårventlierat. Volymen är som sagt liten för två pers, och det ser inte ut som att man kan genomluftning, varken på längden eller bredden.

Fullt öppen dörr är nog den enda ventilationen som ger nåt.
 
Har inte alla tält lite kondensproblem? Jag har iaf. haft rejäl kondens och blöt-fuktig duk ensam i tom. fyrmanstält. Det tillhör ju fysikens lagar när varm fuktig luft möter kalla ytor. Måste man packa tältet vått så ta ner det torra innertältet försiktigt och vik det i 3 och rulla ihop det samt stoppa det torra innertältet i en plastpåse längst ner i tältpåsen. Sen är det bara att trycka ner den blöta ytterduken i påsen och på så sätt har man ett torrt innertält till nästa natt.

Gammalt jägarknep från Försvarsmakten.
 
Tack för svaren!

Jag är van med lite kondens, men det här är alltså väldigt mycket. Det näst intill rinner vatten.

Det är en ganska stor öppning med myggnät högst upp på innerdörren, och en motsvarande öppning med utstående flik på yttertältet. Vi hade inte innerdörren öppen. Sedan är den en öppning som går att reglera i ena änden av tältet, som går igenom både ytter- och innertältet. Men det är nog som ni säger, att det är väldigt lite yta per person.


Okej, det kanske blir till att satsa på ett större tält då...
 
Japp "The Trasa" är bra att ha :)

Så har man med sig en wettextrasa. Rekommenderas varmt.

Trasa är kanon och i vissa tält 100% nödvändigt. För det är mycket sort skillnad på olika tält. Har själv tre stycken och ett av dom (mitt Stephenson) har jag alltid mycket mer kondens än i de andra två, som är ett Hilleberg Savio och ett Tentipi-kåta.

Mest imponerad är jag av Savion, då den har kombinationen fantastiskt vantilation och relativt tentipin liten volym.

/ Stefan
 
Är marken blöt tillkommer ju den uppvärmda fukten att kondenseras på yttertältduken. En bit byggplast under innertältet brukar eliminera det problemet. Pinn eller grytventilation under yttertältet och slutligen Wetextrasan brukar klara av det övriga.
Men olika tält uppför sig olika. Är bara yttertältet uppspännt brukar kondensvattnet hamna utanför innertältet och därav vikten att inte bottenplasten är för stor.
 
Kondensen kommer på den varma sidan av en yta där du har en temperaturskillnad. Har du stängt mellan inner och yttertält så får du kallt i mellan dukarna och således den stora temperaturskillnaden mellan innertältets insida och utsida. Då hamnar alltså kondensen inne i innertältet och rent funktionsmässigt kunde du lika gärna haft ett tält med enkel duk.

Med ordentlig ventilation mellan inner och yttertält blir den stora temperaturskillnaden mellan yttertältets in och utsida och kondensen hamnar således på yttertältets insida. Där rinner den som droppar snyggt och prydligt ner mot marken på ett väl sträckt tält. Vid hoppackning kan man endera packa yttertältet separat eller vädra det eller torka det torrt som flera redan föreslagit

Vill du helt bli av med kondensen måste du ha lika kallt inne i tältet som utanför...

-Edit-

Såg nu att det var på yttertältets insida du fick kondensen - då är ju allt som det ska!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
pppat Stora tält = kalla? Bo och sova 10
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
AndersLars Sovsäck för stora Bo och sova 2
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
stephenson stora tält Bo och sova 0
Kalle E Stora tält Bo och sova 2
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
danielpihlgren Problem med Genius 23? Bo och sova 6
Bearpaw Problem med sovsäck! Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
Markus_ Problem med auto-liggunderlag Bo och sova 16
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
frilufsnörden Minska kondens i tält Bo och sova 11
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
enSAM Kondens Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...