Stora klippklättringsboken

Jag tycker att även mental träning kan vara givande och det saknar jag lite i de böcker jag känner till, t ex "The self coached climber" som i övrigt är väldigt bra. Det finns ett kort avsnitt om det men inget djupgående.

Det finns ett kapitel på det i SportClimbing+ som är helt okej. Det handlar då mycket om inställning och mental förberedelse gällande t.ex. fall och tvekan på den egna förmågan.
 
Klätterböcker som jag verkligen uppskattar:

John Long;
How to Rock Climb!
Advanced Rock Climbing
Big Walls!
Climbing Anchors

Chris McNamaras Yosemite-förare;
Yosemite Valley Free Climbs
Yosemite Big Walls

Förare uppskattar man ju för beta men de här innehåller verkligen mycket klätterhistoria och tips och trix. Suveränt!


Klätterböcker som jag tragglat mig igenom men inte fått ut så mycket av:

Malcolm Creasey - Advanced Rock Climbing
David Fasulo - Self Rescure (Bra innehåll men förvirrande och fula illustrationer)


Senaste tillägget i hyllan var Lynn Hill's självbiografi "Climbing Free". Underhållande, inspirerande, tips och tekniker invävt i texten, kul klätterhistoria!! Rekommenderas!
 
Ingen som har STORA KLIPPKLÄTTRINGSBOKEN som man skulle kunna få köpa ? Sökt genom hela internet efter den, slut överallt ! Kommer upp på tradera ibland, men då jag inte är ensam om att jaga boken så drar det iväg i pris ganska snabbt .. skicka ett pm om du har den, och kan tänka dig sälja den
 
Finns säkert på ditt folkbibliotek, har du kollat där? (Jag har hört att det är på väg en uppföljare)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.