Stor ramryggsäck

Bild på nytt bärsystem till Grönlandssäcken

Tänkte jag skulle ta en bild på bärsystemet, men ryggan är naturligtvis längst in i källarförrådet så bilden blir inte så väldigt bra, men jag hoppas man förstår idén.
Höftbältet är inklämt under ramen och syns ganska dåligt.

Vi har tre barn och ett Keron 4GT ('tältet som rymmer en container') så visst går det åt några kilo när vi ska ut och tälta en helg. Speciellt om man tycker frystorkat är dålig livskvalitet och gärna släpar lufttorkad skinka, cous-cous, mjukost, kaviar, corned beef och rödvin med ut på långvandringarna...

/magnus
 

Bilagor

  • haglofs_barsystem.jpg
    haglofs_barsystem.jpg
    40.1 KB · Visningar: 2,607
Tänkte återgå till ursprungs frågan och är då mest nyfiken på om det finns någon med erfarenhet av Bergans Poweframe 3180 (130L) ? Tacksam för svar
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Gräver fram en gammal tråd..

Norröna Syncro säcken som nämns är i mina ögon ingen riktig ramryggsäck... Ramen är väl helt värdelös ensam om man vill spänna på något annat (kjoltyg undantaget :) )
 
Norröna Syncro säcken som nämns är i mina ögon ingen riktig ramryggsäck... Ramen är väl helt värdelös ensam om man vill spänna på något annat (kjoltyg undantaget :) )

Det fungerar bra att spänna på allt möjligt på syncroflexramen. Och säcken är enklare att ta bort/sätta tillbaka än på den gamla rörramsmodellen.

Tycker det är en utmärkt packåsna. Den enda synpunkten jag har är locket, som är för litet för min smak...och egenvikten är måhända inte optimal...

//J
 
Är det någon som har bild på SyncronFlex utan säck?
Nyfiken på hur den ser ut, har bara sett de äldre Norröna ramsäckarna på nära håll.
 
Det fungerar bra att spänna på allt möjligt på syncroflexramen. Och säcken är enklare att ta bort/sätta tillbaka än på den gamla rörramsmodellen.

Tycker det är en utmärkt packåsna. Den enda synpunkten jag har är locket, som är för litet för min smak...och egenvikten är måhända inte optimal...

//J

Okay, då vart jag positivt överaskad. Men ramen går väl inte under själva säcken?
Önskar du locket vore mer som på LK70/100? Tror du det skulle gå att fixa en sådan lösning själv?

Är det någon som har bild på SyncronFlex utan säck?
Nyfiken på hur den ser ut, har bara sett de äldre Norröna ramsäckarna på nära håll.

Jag vore också mycket intresserad av att se detta.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det här kanske visar lite hur ramen ser ut. Väntar just på en ny eller fixad säck. Reklamerat pga att att axelremmarnas förlängning inte är riktigt symmetriskt sydda (den del som hamnar mellan skulderblanden). Har gått några mil med ca 32 kg och den känns kanon, det är mest att för 5700 kr så ska det vara perfekt. Känslan är helt annan än med min gamla reklamerade Fjällräven Kajka 100 liter som inte orkade sådan last och gick sönder i tyget.

Det är jättelätt att ta loss säcken från ramen. I toppen av ramens vertikala profiler drar man loss två plastpluggar, syns en lina på den vänstra i bilden, och lossar lite kardborre och sen drar man loss hela säcken uppåt. Jätteenkelt. Mycket skön säck som inte knakar och gnekar när man lastar lite tyngre. Känns knappt som att det finns någon utmanare idag men den är vansinnigt dyr. Förhoppningsvis var det min sista stora säck.
 

Bilagor

  • IMG-20110818-00055.jpg
    IMG-20110818-00055.jpg
    108 KB · Visningar: 2,544
Okay, då vart jag positivt överaskad. Men ramen går väl inte under själva säcken?
Önskar du locket vore mer som på LK70/100? Tror du det skulle gå att fixa en sådan lösning själv?



Jag vore också mycket intresserad av att se detta.

Ramen saknar hylla som går under säcken, men jag har ännu aldrig burit ngt som inte har kunnat spännas fast ändå. Men visst, ett skåp som jag bar med en äldre modellen (med hylla) kanske skulle behöva en del extra surrningar för att sitta.

Ett nytt lock är enkelt att sätta dit för den händige, locket är avtagbart...om jag skulle sy ett så valde jag nog ett enkelt täckande lock typ Haglöfs Grönland/Alaska/70LK. Tycker de är mer funkis än kapsyler...

//J
 

gro

Avslutat
Norröna Syncro säcken som nämns är i mina ögon ingen riktig ramryggsäck... Ramen är väl helt värdelös ensam om man vill spänna på något annat (kjoltyg undantaget :) )

Det fungerar bra att spänna på allt möjligt på syncroflexramen. Och säcken är enklare att ta bort/sätta tillbaka än på den gamla rörramsmodellen.

Tycker det är en utmärkt packåsna. Den enda synpunkten jag har är locket, som är för litet för min smak...och egenvikten är måhända inte optimal...

//J

Nu blir jag konfys. Norröna syncro hade väl intern ram och vickande höftbälte? Medans syncroflex är den ramryggan som visas, också den med vickande höftbälte. Eller?
 
Nu blir jag konfys. Norröna syncro hade väl intern ram och vickande höftbälte? Medans syncroflex är den ramryggan som visas, också den med vickande höftbälte. Eller?

Du tänker på norröna syncron som är (var i alla fall) softmodellernas bärsystem. Syncroflex är rammodellen.

...eftersom tråden handlar om rammodellerna så får nog syncro tolkas som syncroflex ;)...

//J
 

gro

Avslutat
Jo, tänkte ju just så, men 7S inlägg verkar ju vettigare om man tolkar det som att han klagar på synkrons ram. :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.