Stor eller liten gasbehållare?

Hej!

Hittills har jag alltid använt små (220g gas) gasbehållare till min Pocketrocket. Nu ska jag vara ute två veckor, då behöver jag två små behållare.

Eller en stor.

På pluskontot för stor sätter jag vikt/packvolym, dubbelt så mycket gas men inte dubbelt så tungt/stort.

Några nackdelar mer än att det nog blir lite vingligare???

Vill gärna ta del av era erfarenheter och synpunkter!

Hälsn BM

swabr; sa:
Hej!

Hittills har jag alltid använt små (220g gas) gasbehållare till min Pocketrocket. Nu ska jag vara ute två veckor, då behöver jag två små behållare.

Eller en stor.

På pluskontot för stor sätter jag vikt/packvolym, dubbelt så mycket gas men inte dubbelt så tungt/stort.

Några nackdelar mer än att det nog blir lite vingligare???

Vill gärna ta del av era erfarenheter och synpunkter!

Hälsn BM

Just vingligare tycker jag är ett bra argument. Dessutom blir det vindkänsligare med en högre gasbehållare. Beror naturligtvis på vad man använder till vindskydd. Kör man med t.ex. liggunderlaget spelar det knappast någon roll.

Någon tyckte att det var bättre med 2 små utifall att en behållare skulle paja/börja läcka men jag har själv aldrig råkat ut för det. Själv kör jag med 2 små (220) behållare.

Mvh
Peter P.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
två små,bättre effekt.
Tycker det är enklare att förbruka små "efterhand" också.Om en är påbörjad och man sen tar ytterligare en liten etc.

avslutad210712

Gäst
Med ungefär samma argument som framförts ovan så skulle jag välja fler av den mindre behållaren framför färre av den större. Observera också att det numera finns tre storlekar av primus powergas vilket kan göra det lite förvirrande när man pratar om stor respektive liten behållare.

Jaha....

En stor behållare (jag brukar köra Primusgas), slöar den till fortare än en liten?
Med liten menar jag den som innehåller 220 g gas, vilket jag skrev inledningsvis.

Hälsn BM

Jaha....

En stor behållare (jag brukar köra Primusgas), slöar den till fortare än en liten?
Med liten menar jag den som innehåller 220 g gas, vilket jag skrev inledningsvis.

Hälsn BM

Hej,

Jag har ställt ett antal frågor till Primus, bl.a. en fråga ang. rester i gasbehållarna.
Jag fick följande svar:
Citat:
......................... resterna i en 450-grams behållare är mindre än de totala resterna i två 230-grams behållare. Om det nu över huvud taget blir några rester… Vet man att man behöver betydligt mer än 230 gram och kan ta att köket blir lite högre och instabilare är en 450-grams behållare klart att föredra. Slut citat.

/ Bertil

Jag har råkat ut för att en gasbehållare inte har fungerat när jag har varit ute och efter det så tar jag om möjligt med två. Inte kul att upptäcka att man inte kan laga sin mat när man är ute på veckotur...

Har också varit med om att en gasbehållare har krånglat. Fick dra åt brännaren jättehårt för att få behållaren att ge ifrån sig gas. Nervöst varje gång jag skulle laga mat!

Så nu går jag aldrig ut med en nyköpt behållare utan att provköra den hemma först!

BM

Jag har råkat ut för att en gasbehållare inte har fungerat när jag har varit ute och efter det så tar jag om möjligt med två. Inte kul att upptäcka att man inte kan laga sin mat när man är ute på veckotur...

Har också varit med om att en gasbehållare har krånglat. Fick dra åt brännaren jättehårt för att få behållaren att ge ifrån sig gas. Nervöst varje gång jag skulle laga mat!

Så nu går jag aldrig ut med en nyköpt behållare utan att provköra den hemma först!

BM

Det där låter ju inte så bra. Jag har aldrig använt gas, men funderar på att gå över från sprit (metanol) till gas.
Att prova hemma innan man sticker iväg låter som en bra åtgärd.

Något som gjorde mig litet förvånad var vikten på gasburkarna. Jag har fått info från Primus att de vikter som anges på hemsidan inte är riktiga.
Rätta vikter för fyllda behållare är: 100g-burk = 240g, 230g-burk = 520g och 450g-burk = 990g

Ni som använder gas, är alla gasbehållare så här tunga, eller är Primus burkar extra tunga?

/ Bertil

Shaken not stirred!

Om jag minns rätt består gasen i fyrsäsongsblandningen av två gasblandningar varav den ena tål kyla bättre. Dessa skiktar sig litegrand och den "fina" blandningen som inte är så känslig för kyla går åt först.

Därför skall man ta för vana att skaka till flaskan litegrand innan man eldar på och även göra detta nån gång då och då om man eldar under lite längre tid.
Om man inte gör detta märks det skillnad genom att en icke omskakad flaska har mycket sämre drag när den är ungefär halvfull. Om man bara är ute under sommaren är detta naturligtvis inget större problem. Men det behöver inte bli särskilt kallt för att man skall tjäna på att skaka...

Testa flaskorna, liksom brännaren bör man alltid göra innan man beger sig ut. (Har också råkar ut för att den inte har fungerat)

Själv brukar jag nästan alltid använda den stora flaskan.

MVH
Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips