Stor eller liten gasbehållare?

med 46 gram 'överbliven' gas så kan man göra en rejäl omgång pannkakor på runt 1 kg smet att förgylla kvällen med, och det överblivna skåpätas kall med kanske lite strösocker morronen efter :)
.

Mina uppmätta vikter:

Dumt nog vägde jag inte 100-gramsflaskan primus 2206 innan användning, men baserad på tomvikten (tara-vikt) @ 90 gram så borde den väga 190 gram fylld om inte primus skickar med extra gas.

primus 2207 (230 gram gas) väger 365 gram, tara 138 gram (beräknad tomvikt)
primus 2202 - ingen hemma ännu, förmodligen ungefär samma som biltema 17-614
biltema 17-613 (230 gram gas) väger 353 gram tara 133 gram (vägd tom)
biltema 17-614 (450 gram gas) väger 668 gram, tara 218 gram (beräknad tomvikt)

Vete fasen var OBD:s vikter kommer ifrån - men att en 450 gram-burk skulle väga 990 gram ser jag som en smula orimligt med 540 gram stål i engångsbehållare med dagens stålpriser...

Mina tuber är vägda på en elektronisk hushållsvåg med 1 grams upplösning.

Stämmer Torbjörns viktuppgifter fortfarande? Hur mycket gas återstår i behållaren när effekten är för dålig för att vara praktiskt användbar?

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Idag har

Primus dessa vikter och mått på "Powergas" 100 230 resp 450 gram gas på sin hemsida. Konstigt att inte dessa uppgifter finns på förpackningarna.

198 g, 390 g, 645 g
Ø 90 x 67 mm
Ø 108 x 85 mm
Ø 108 x 137 mm.

Thure

för 100 gramstuben från primus så är den 90 gram tom och väger 194 gram från affärn utan skyddslock - 198 gram kan nog vara rimligt med skyddslock.

---

Beror också på vilken temperatur man vistas i när 'det börja gå riktigt segt' - ju kallare det är, ju större 'slatt' svåranvänd gas blir kvar om man inte värmer gasen lite som hjälp för att få upp trycket.

Är tuben över 12 grader C så får du ut gasen med tillräcklig tryck (0.5 Bar) för dom flesta brännare i ekonomifart och tom lite mer även om tuben är fylld med ren n-butan, och vid 5 grader C så kan du fortfarande elda med användbar fart på brännaren även om det går segare i det läget (obs. nu pratar vi om att jaga ut den sista slatten ur tuben).

är man lite taktisk så har man en termos med lite varmt vatten redan eller så eldar man upp någon dl vatten till pinkjummet (inte varmare!!!) och sedan trycker ned tuben i detta när det går segt.

---

nu när jag var på övning för ett par veckor sedan så stod folk snart i kö för att värma vatten till torrfodret hos mig och en kamrats trangia med gas då vi producerade säker 3 ggr mer varmvatten på samma tid än motsvarande militärens snuskburk med T-brännare och då kördes det så att tuberna började bli vita av frost och förstås gick segt när det började bli tomma och väldigt kalla.

Att i det läget lägga tuben i en trangia-gryta och slå på lite jummet vatten var både enklare och snabbare åtgärd för att få upp farten än vilket mickel med flytande bränslekök som helst... mao. det är inte särskillt betungande att värma en tub en smula med varmvatten om man planerar för detta lite innan.

kaffenarkomaner har ju alltid en termos med mer eller mindre jummet kaffe med sig...

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips