Stor dagssäck

Tittar efter en ryggsäck till min flickvän som skall användas till dagsturer men även flerdagarsturer. Hon är relativt lång (172) och mycket smal.

Ryggsäcken skall ha ett bra avbärarbälte och axelremmar.
Vara hyfsat lätt (inte behöva speciell packteknik) och kunna komprimeras vid lite packning.
Volym på ca 30-40l och inte kosta mycke mer än 1000, helst mindre.

Kollat lite på Lundhags då jag har 2 av deras säckar samt lite annan utrustning från Järpen (tror inte jag är missnöjd med något än, ev vikten på min v8). Har även kollat på säckar i samma klass av andra märken som ex. Granit Gear och Vaude.

Grid 35 l
Dovre 30, 40 l (vad jag förstått från andra trådar här är Dovre mer rymnliga än vad som anges.)
Zip-0 30 l (bra pris men kanske lite liten, går inte packa upp lite extra på höjden som jag tror de andra 2 varianterna klarar, samt har ej kolla på avbärarbältet.)

Någon som har kunskap om hur stor skillnad aluminiumskenan i Dovre 40 jämfört med 30 gör?
Vill gärna ha synpunkter på för och nackdelar samt andra alternativ på bra säckar!

Joakim

Köpte en Grid 35 förra året innan jag insåg vikten av liten vikt. ;) Men är ändå väldigt nöjd med den.

Har använt den vid två veckolånga stugturer och tycker att det är generösa 35 litrar. Inga problem att få ner allt i säcken. Gillar bärsystemet och tror att den kommer att passa flickvännen i längd. (Är själv 173cm.) Dessutom är den snyggt röd och sydd i ett tåligt tyg. Inga problem att checka-in den om du ska flyga.

Däremot väger den 1,2kg, har blixtlås på framsidan som är för kort för att kunna användas och lite märkliga remmar på sidorna som jag inte förstått mig på än. Men på det hela en bra säck, fast idag skulle jag nog valt en Granite Gear istället.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ingen?

Fortfarande ingen som testat Snigel Designs 30-literssäck? Skulle vara intressant med en recension från en användare av den! Please!

Jag kör billigt över dagen och till/från jobbet

www.terräng.se har de en militär dagsäck för 395:-

"Military Daypack
Perfekt dagsryggäck. Volym: 35 l. Ryggsäcken har vadderad baksida och bärsystem med justerbara, vadderade remmar och bröstrem. Ryggsäcken har externt lastnät för tex; karta. En mycket populär uppdragssäck bland militärer"

Den har även ett midjeband dock har jag inte lastat den med mer än 10-12 kg, då använder jag bara midjebandet för att se till at den inte glider på ryggen. Jag är 184 så den klarar längre personer. Finns även möjligheter att remma fast saker både på över- och undersidan av säcken.

Kanske inte i samma kvallite som de övriga förslagen, men den slår alla gånger det man släpade på i lumpen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips