Stövlar - med goretex?

Var inne på Granngården för att prova stövlar. De hade en hel massa, varav vissa Tretorn Outlast-modeller verkade rätt ok. För typ 1300kr. Men jag kan verkligen inte sträcka mig över 1000kr, som fattig student. 1000kr är mycket nog, jag siktar egentligen på typ 600kr. Andra Tretorn-modeller på Granngården var överlag lite klumpiga, eller 'billiga och klena'.

Men, Granngården hade Tretorn Högtryck, tydligen en ny modell. Den var skön och lagom stabil på foten, och kostade strax under tusingen. MEN, det intressanta är att den har ventilationsytor, perforerade, på insidan tydligen täckta med goretex.

Jag tvivlar inte på att den är tillräckligt vattentät för vandring, men hur kan den tänkas hålla? Om ett par år, då kan det väl bli sprickor i goretexen?
Och då är ju stöveln skrot, eftersom vitsen med stövlar just är att de ska vara vattentäta nog att plaska i bäckar med, liksom. En vanlig stövel går att laga, men den här blir nog svår eftersom gummit är perforerat utanför goretexen.

Alltså, någon som har erfarenhet av Tretorn Högtryck? Verkar kvaliteten bra?

Någon som har erfarenhet av andra bra Tretorn-stövlar? Sarek+ tyckte jag verkade väldigt billig och plastig, funderar på Sarek Millennium, den verkar bättre åtminstone på bild. (Granngården hade inte dessa, de fokuserar på bondestövlar och jaktstövlar typ)

Eller, andra tips på bra stövlar?.

Inga "köp bra kängor istället", tack :) Jag ska köpa kängor också om ett tag- men stövlar måste jag ha snarast.
 
Vikings Lord är ju en modell som många uppskattar, lite kraftigare och bredare än Tretorns "barnmodeller". Viking har också en ny modell som heter "Nature".

Även Nokian har bättre modeller än Tretorn, men de kan vara svåra att hitta i Sverige.
 
Dunlops stövlar är bygga med skummellanlägg så de väger mindre än Tretorn, Lord och Viking, dessutom blir de varmare än massivt uppbyggda, men framför allt är de bekväma. Mina kostade lite över 600 hos Wildo. Rekommenderas gärna.
//J
 
Om Gore-Texet inte är placerat pà nâgot stálle där det utsátts för lângvarig mekanisk förslitning, samt om det inte punkteras medelst vasst föremâl, sà finns det ingen anledning att utgà ifràn att det ska gâ sönder.
 
Dunlop

Har använt Tretorn Sarek och Milennium under många år. Bra passform och sula. Det jag inte tycker är bra är hållbarheten. Stöveln sprack efter 3-4 år. Den verkade torka som resulterade i små sprickor som bara blev större med tiden. Provade Dunlop för 6 år sedan. Håller med seobserver. Är nöjd med Dunlop, lätt, smidig, rymligare än Tretorn och hållbar.

/Janne
 
Dunlops stövlar är bygga med skummellanlägg så de väger mindre än Tretorn, Lord och Viking, dessutom blir de varmare än massivt uppbyggda, men framför allt är de bekväma. Mina kostade lite över 600 hos Wildo. Rekommenderas gärna.
//J

Visst är de lätta, men de är förbaskat smala i lästen...tyckte skaften var väldigt smala oxå. Använde mina på en vandring och dumpade dem sedan. Satt al ldeles för tight trots att jag gick upp två storlekar från min vanliga stövelstorlek.

//J
 
Tack för era synpunkter. Goretexet sitter på vänster och höger sida om 'fotknölarna', samt en bit upp på skaftet ('insidan'). Om man går i kvistig terräng ger jag mig den på att kvistar sticker in genom perforeringen (hålen är väl ett par mm iaf) och gör sönder något.

Jag är egentligen inte ute efter extravarma stövlar, är det månggradig frost och snö blir det kängor istället.

Tretorn Högtryck : http://www.grube.de/csc_article_details.php?nArticleID=11369 (€149 där, typ 995 på Granngården)

Hogtryck.jpg


Det står inte på den tyska sidan att det är Goretex, kanske helg-jobbaren på Granngården hade fel. Men någon slags membran måste det ju vara. Men jag känner mig nu övertygad om att det INTE är goretex - för sådant brukar ju alltid stå i produktbeskrivningen.

Märkligt. I Tyskland verkar Högtryck vara klart dyraste Tretornstöveln, i Sverige är det Tretorns Outlast-varianter som är dyrast.

Tillägg : verkar som att Tretorn flyttat eller ändrat en del av produktionen. Tycker att Sarek+, Thule, och några fler, känns väldigt mycket plastigare och tunnare än tidigare. Thule verkar dock ändå rätt gedigen, fast kanske inte direkt optimal för vandring - mer för sitta-still-jakt.
 
Senast ändrad:
Sand en fiende

Om det nu är gore-tex i stövlarna och du ofta rör dig i terräng med mycket sand eller grus kanske du skall se upp. Om du får in dylikt i stövlarna riskerar du nämligen att membranet "gnuggas" sönder inifrån av sanden.

/Henrik
 
Om det nu är gore-tex i stövlarna och du ofta rör dig i terräng med mycket sand eller grus kanske du skall se upp. Om du får in dylikt i stövlarna riskerar du nämligen att membranet "gnuggas" sönder inifrån av sanden.
/Henrik

Ja. Det känns alldeles för osäkert.

Jag har nu efter mycket vånda slutligen köpt ett par stövlar. Det blev ett par Tretorn Setter Nordic. Har bara gått i dem en timme, men, jag blev mer och mer nöjd ju mer jag traskade, så det är ju ett gott tecken.

Det har som sagt varit svårt att hitta stövlar, de flesta butiker har ett litet sortiment. Bäst verkar överlag jaktbutiker vara, men sådana finns inte nära där jag bor. Dock, lantmännens affär Granngården, som finns lite varstans, har ett bra sortiment Tretornstövlar. Antar att det mest är 'lantisar' och jägare som köper stövlar. Eller folk som köper till ungarna eller trädgården, och då räcker ju vad skit som helst.

Gör en liten snabbgenomgång av mina intryck i butik. När det gäller stövlar är passform extremt individuell - det som jag uppfattar som obekvämt kan passa som en handske på nån annan.

Tretorn lite - en halvhög stövel, ca 30cm. Lite för lågt enligt mig. Stabil sula. Påminner lite grand om skosulor. Kändes ganska lätt - vilket väl är meningen. Var ett tag inne på att köpa denna stövel, men den föll på skafthöjden och att jag inte tyckte den var snygg...för modern design kanske. Tyckte sulan var ful. En all-roundstövel för svampplockaren möjligen. Pris ca 700

Tretorn Högtryck - hög stövel, dryga 40cm. Snygg färg, även om andas-membranens svarta 'lappar' ser ut som lagningar på långt håll...kanske hade varit bättre i helgrönt. Bra passform, skön sula i samma stil som Tretorn Lite - men känns lite stabilare. Kan vara inbillning. Föll på att jag inte litar på membranet. Pris ca 1000

Tretorn Country/(Estate?)
Standardstövel, främst för varmare delen av året. En ganska tunn sula, skulle kunna tänka mig att den funkar bra på vältrampade stigar och ängar. Jag har inget emot den här stöveln, men den känns inte stabil nog för mig. Pris 600 kanske (glömt)

Tretorn Sarek+
Verkar ha liknande sula som Country - vilket inte duger för en vandrarstövel enligt mig. Om man inte går mycket på stigar och grusvägar kanske, då är den möjligen utmärkt, vad vet jag.
Jag inbillar mig att gamla Sarek-stövlar hade bättre och stabilare sula. Pris 700-750

Tretorn Sarek Millennium
Den snyggaste stöveln? Lagom stabil sula för skogsvandringar. Föll på att den helt enkelt var för smal för mig.Skaftet var aningen tunt också tyckte jag, i materialet. Eller så var det en följd av att den var så trång att den 'korvade' sig när jag gick. Pris 850-900

Tretorn Setter Nordic- Sulan liknar den på Sarek Millennium, men har annan färg (grön). En ganska grov sula, som ändå inte är så hård att man tappar känslan för underlaget. Bredare skaft som man kan spänna in så inte snö trillar in, exv. En perfekt jägarstövel? Pris 900-1000

Tretorn Sarek Outlast - passade mig bättre än Sarek Millennium. Mycket stabil sula, mer åt käng-hållet än vanlig stövel-sula. (Obs, fortfarande mer böjlig än kängsulor, såklart). Sannolikt den bästa vandrarstöveln om man ska gå långt eller på stenig terräng. I skogen KANSKE sulan kan vara för hård ibland, det vet jag inte. Dock, aningen för trång om jag vill ha i sockor befarar jag. Dessutom hade den en ful gul markering på sidan av sulan i hålfoten, samt ett Outlast-märke jag inte helt kunde förlika mig med. Pris 1250

Tretorn Setter Outlast - som Setter Nordic men med mörk sula (inte samma sula som Sarek Outlast) och tjockare fodring (outlast) som jag själv inte var helt nöjd med. Den kändes 'klumpigare' än vanliga Setter, kanske var det fodrets inverkan. Vanliga Setter kändes skönare på foten så det var den jag köpte. Kanske är outlast skitbra, men jag har ingen erfarenhet av det. Pris 1300

Jag ska uppdatera inlägget med bilder kanske, men sparar först...så det inte försvinner :)
 
Nähä. Jag ska inte alls uppdatera inlägget eftersom det tog mer än 30 minuter :/ Om nån kan så får ovanstående inlägg gärna tas bort.

-

Om det nu är gore-tex i stövlarna och du ofta rör dig i terräng med mycket sand eller grus kanske du skall se upp. Om du får in dylikt i stövlarna riskerar du nämligen att membranet "gnuggas" sönder inifrån av sanden.
/Henrik

Ja. Det känns alldeles för osäkert.

Jag har nu efter mycket vånda slutligen köpt ett par stövlar. Det blev ett par Tretorn Setter Nordic. Har bara gått i dem en timme, men, jag blev mer och mer nöjd ju mer jag traskade, så det är ju ett gott tecken.

Det har som sagt varit svårt att hitta stövlar, de flesta butiker har ett litet sortiment. Bäst verkar överlag jaktbutiker vara, men sådana finns inte nära där jag bor. Dock, lantmännens affär Granngården, som finns lite varstans, har ett bra sortiment Tretornstövlar. Antar att det mest är 'lantisar' och jägare som köper stövlar. Eller folk som köper till ungarna eller trädgården, och då räcker ju vad skit som helst.

Gör en liten snabbgenomgång av mina intryck i butik. När det gäller stövlar är passform extremt individuell - det som jag uppfattar som obekvämt kan passa som en handske på nån annan. Priserna varierar, på internet kan man nog pressa nån hundring, men, jag vill definitivt inte köpa stövlar på postorder.

3682811_big.jpg

Tretorn lite - en halvhög stövel, ca 30cm. Lite för lågt enligt mig. Stabil sula. Påminner lite grand om skosulor. Kändes ganska lätt - vilket väl är meningen. Var ett tag inne på att köpa denna stövel, men den föll på skafthöjden och att jag inte tyckte den var snygg...för modern design kanske. Tyckte sulan var ful. En all-roundstövel för svampplockaren möjligen. Pris ca 700

96519.jpg

Tretorn Högtryck - hög stövel, dryga 40cm. Snygg färg, även om andas-membranens svarta 'lappar' ser ut som lagningar på långt håll...kanske hade varit bättre i helgrönt. Bra passform, skön sula i samma stil som Tretorn Lite - men känns lite stabilare. Kan vara inbillning. Föll på att jag inte litar på membranet. Och ful sula. Pris ca 1000


_country.jpg

Tretorn Country
Standardstövel, främst för varmare delen av året. En ganska tunn sula, skulle kunna tänka mig att den funkar bra på vältrampade stigar och ängar. Jag har inget emot den här stöveln, men den känns inte stabil nog för mig. Pris 600 kanske (glömt)

Tretorn%20sarek-plus_green.jpg

Tretorn Sarek+
Verkar ha liknande sula som Country - vilket inte duger för en vandrarstövel enligt mig. Om man inte går mycket på stigar och grusvägar kanske, då är den möjligen utmärkt, vad vet jag.
Jag inbillar mig att gamla Sarek-stövlar hade bättre och stabilare sula. Är inte främst stabiliteten jag klagar på, jag tycker sulan är för "tunn". Pris 700-750

f.jpg

Tretorn Sarek Millennium
Den snyggaste stöveln? Enkel design, inget trams. Lagom stabil sula för skogsvandringar. Föll på att den helt enkelt var för smal för mig.Skaftet var aningen tunt också tyckte jag, i materialet. Eller så var det en följd av att den var så trång att den 'korvade' sig när jag gick. Pris 850-900

setter_nordic_green.gif

Tretorn Setter Nordic- Sulan liknar den på Sarek Millennium, men har annan färg (grön). En ganska grov sula, som ändå inte är så hård att man tappar känslan för underlaget. Bredare skaft som man kan spänna in så inte snö trillar in, exv. En perfekt jägarstövel? Pris 900-1000

8e1b607e-6763-405b-baaf-6df893a3daea.jpg

Tretorn Sarek Outlast - passade mig bättre än Sarek Millennium. Mycket stabil sula, mer åt käng-hållet än vanlig stövel-sula. (Obs, fortfarande mer böjlig än kängsulor, såklart). Sannolikt den bästa vandrarstöveln om man ska gå långt eller på stenig terräng. I skogen KANSKE sulan kan vara för hård ibland, det vet jag inte. Dock, aningen för trång om jag vill ha i sockor befarar jag. Dessutom hade den en ful gul markering på sidan av sulan i hålfoten, samt ett Outlast-märke jag inte helt kunde förlika mig med. Pris 1250

365250_big.jpg

Tretorn Setter Outlast - som Setter Nordic men med mörk sula (inte samma sula som Sarek Outlast) och tjockare fodring (outlast) som jag själv inte var helt nöjd med. Den kändes 'klumpigare' än vanliga Setter Nordic, kanske var det fodrets inverkan. Setter Nordic kändes skönare på foten så det var den jag köpte. Kanske är outlast skitbra, men jag har ingen erfarenhet av det. Pris 1300

Jag ska uppdatera inlägget med bilder kanske, men sparar först...så det inte försvinner :)
 
Av traditionella stövlar så har jag utmärkta erfarenheter av Nokia, betydligt bekvämare läst än några Tgbstövlar jag prövat. Ett par Viking som jag fick på en kurs i Norge visade sig tillverkade i Maylesia!
De torrsprack efter 10år, men passformen var god. Tgb har alltid varit en aning trånga över vristen för mig när de inte skall kippa, det och konstruktionen gör att de blir kalla.
Dunlops skumuppbyggda är suveräna, klämmer inte, kippar inte och är lättast och dessutom varmast, ja inte så varma som Nokia med lösa laddor och som M90 med laddor. Men de båda senare är alltför tunga för att kunna tävla med britterna som fö är tillverkade i Belgien...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arvidsjaur Le chameau stövlar Kläder 1
arvidl Stövlar med högt fotvalv Kläder 2
Almasfar Råd om stövlar Kläder 26
Olasko Fodrade stövlar Kläder 8
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
avslutad130206 Fjällvandra med stövlar Kläder 5
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
Makker Stövlar för riktigt bred fot?? Kläder 4
100826 Ni som använder vandrar-stövlar.. Kläder 7
estetdrägg Stövlar liknande M/90 stövlarna? Kläder 1
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6
sajberjohan Nokian stövlar Kläder 5
fjällman gå i stövlar? Kläder 7
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
petrao Stövlar el. Kängor i juni? Kläder 5
hsalix Stövlar! Kläder 3
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.