Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation?

Finns det yta för ett Hillebergs Keron 4 GT utanför Kebenekaise fjällstation i någorlunda lä? Tältet är runt fem meter långt och två meter brett.

Tältplatsen ligger en bit bort mot Tarfala, så "lä" och "vid fjällstationen" kanske är relativa begrepp. Plats finns det oavsett.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jag var där förra året. La oss med ett kaitum 3gt vid telemasten. Bra utsikt på morgonen, och ingen risk för översvämning som det verkade vara nere i björkskogen.
Däremot så kan det blås lite däruppe.

Meen vänta lite här...Har du inte köpt ett Keron för att det är sanslöst stabilt. Kortsidan mot vindriktningen och jag har för mig att det finns nog stor plats ovanför stationen på "husfjällets" (sett nedifrån) högra sida.

Vi hade ett keron där när jag var uppe för några år sedan. Minns dock inte modellen. Men det var bra och rymligt =)

Dåliga tältplatser och sork !

Det jag har sett varje gång jag passerat Keb. stationen en massa tält som är taskigt uppsatta pg. av mycket sten i marken..i närheten av kebstationen. En hel del sätter upp tälten vid tarfalabron , där har blivit ett veritabelt tältläger med mycket sork ,,,så lite varning..

Gå ca: 3-4 km ifrån kebstationen lite under Toulpa så finns både vatten och fina ängar ..och ingen sork. Eller gå ned i dalen 1-2km nedanför Kebstationen så är det jättefint..vid jokken så klart närhet till vatten är ju ett måste ! Så slipper ni keb. stationen..

Bara ett litet gott tips !!

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Det jag har sett varje gång jag passerat Keb. stationen en massa tält som är taskigt uppsatta pg. av mycket sten i marken..i närheten av kebstationen. En hel del sätter upp tälten vid tarfalabron , där har blivit ett veritabelt tältläger med mycket sork ,,,så lite varning..

Gå ca: 3-4 km ifrån kebstationen lite under Toulpa så finns både vatten och fina ängar ..och ingen sork. Eller gå ned i dalen 1-2km nedanför Kebstationen så är det jättefint..vid jokken så klart närhet till vatten är ju ett måste ! Så slipper ni keb. stationen..

Bara ett litet gott tips !!

Jag skulle vara lite fundersam till att ta dricksvatten precis nedströms en stor fjällstation... men jag kanske är inödigt skeptisk till små reningsverk.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips