Stockholms skärgård till Åland

Re: Motvind eftersträvas självklart.

Självklart vill du ha motvind på överfarten, så att berättelsen för barnbarna blir bra du vet.
Så vitt jag förstår så kan man ljuga för barnbarn. ;-) Det verkar behagligare.

Vill du ha sällskap? Om ja När åker vi?
Du läste säkert mitt mejl. (Har "sälle", men du kan väl haka på.) Nä, det är inte bestämt. Jag har (hade?) bara en liten fundering på att ta det som en del av hela paketet där borta. Och i så fall så lutar det åt hemvägen tycker jag. Men... allra mest lutar det nog åt att skippa det, denna gången...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Längsta skuttet

Om man paddlar via Märket är längsta skuttet från ö till ö ca 15 km. Är det lugnt går det då att landstiga och rasta på Märket och kobbarna norrr om Understen.

När jag och min fru paddlade denna sträcka 1992 så paddlade vi ca 40 km den dagen vi tog oss över Ålands hav och hade bra och skyddade lägerplatser både på Ålands och Roslagssidan.

Thure

Simpsnäskubb till Mariehamn är 48 km, dvs 8 timmar i lugnt tempo.

Fördelen med det valet är att du slipper färjetrafiken och beroende på vindriktning har goda möjligheter att driva iland om du skulle bli oförmögen att paddla.

Se till att välja en dag med litet vågor. SMHI har en service där du kan ringa metrologerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips