Stockholm - Västervik (vägval?)

Hej,

På lördag tänkte jag och min flickvän ge oss ut på årets första "långcykling", från Stockholm till Västervik. Jag har dessvärre inte hittat nån bra karta att följa, men jag tänker mig att det borde vara relativt lätt att hitta så länge man hittar ut på de gamla vägarna. Men om nån har några bra tips att dela med sig av så tas det tacksamt emot.

Framförallt angående den första sträckan, från Stockholm och ner mot nyköping vore det kanon om nån här hade lite tips på vägval. Vi startar söder om stan, Farsta.

Tacksam för tips,
Tobias

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Själv

skulle jag ta pendeln till Gnesta för att undvika Sthlms södra förorter. Därefter skulle jag cykla via Vagnhärad sedan följa väg 219 till Nyköping, Efter Nyköping till Kvarsebo och färja över Bråviken till Vikbolandet. Sen skulle jag försöka cykla nära kusten mot V-vik. Lämplig övernattning kan vara vid innan Nyköping vid Studsvik, Horsviks vandrarhem. Eller fortsätt till Svärdsklova och övernatta i tält eller liten stuga. Vackert som bara den! Båda övernattningsställena innebär endast ett par kilometers avstickare från väg 219.

Alla förslag hittills är bra. Lite beror det på hur vana ni är, eller hur långt ni vill cykla på en dag. Har själv cyklat Gnesta till Söderköping på en dag, det var långt..... Har också cyklat från Trosa till Tullinge över Mörkö, det är en bekväm dagsetapp med lastad cykel.

Själv skulle jag satsa på att cykla västerut från Farsta över Södertörn till Skanssundet och färjan till Mörkö. Sen till Trosa och vidare till färjan över Bråviken till färjan över Slätbaken vid Stegesund.

Viamichelin som Thure tipsar om är en bra tjänst för planeringen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips