Stockholm Kanotmaraton

Är det några fler var med i SKM i år?
Hur upplevde ni det med vindar och vågor?
Själv tyckte jag Riddarfjärden fungerade fint, mjuk start men alltid lika djävlig utanför stadshuset. Vinden ställde till det här och var, framför allt utanför Stora essingen men även i start och mål utanför Pampas.

För övrigt mätte jag upp varvet till endast 14,5 km - någon som vet om förra årets bana var hela 15 eller? Nöjde mig även i år med ett varv - att ta riddarfjärden två gånger på en dag verkar onödigt...

Sist men inte minst, är det någon som sett några fler bilder än de officiella som mest snöat in på tätklungan ur femton vinklar..?
 
Hehe, jag har lite bilder, men det är på täten alltihop!
(Nu var ju täten inte sååå samlad, men jag har nog tyvärr bara bilder på ganska få av deltagarna.)
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
bilder och distans

Jag fick det till nära 15 km på min GPS men jag gick alltid inte rakaste vägen.Tyckte att de fotades en del (speciellt före starten) men precis som upplägget och marknadsföringen i övrigt så lades fokus på täten. De borde med tanke på det allmänna paddlingsintresset kunna få till mer uppmärksamhet och fler sponsorer. Några uppställda VKV:er, Point och Revalkajaker som ändå syns en hel del är ju inte så upphetsande. Dit med en pontonbrygga till för kajaktest/paddeltest.
Lite roligt med säkerhetsbåten som av någon underlig anledning tycket det var viktigt att köra sicksack längs banan...
 
allmänt

så tycker jag det är trist att en såpass anrik (nåja) tävling som SKM sågs tyna bort i år... Jag hörde från några kanotister att säkerhetsbåten hade fokuserat på eget nöje än egentlig uppgift till följd att onödiga vågor hade bildats, idioti!
frågor: hur kan ett så galet högt pris i efteranmälning motiveras 900 spänn, det är ju inte världsrekord i logistik och den där reklamtröjan och foppatofflorna (som man fick i fjol) kan man lätt låta bli att sampla ut. Sänk istället priset till ett skäligt pris och få dit mer folk så kommer pengarna trilla in och arrangörer, sponsorer och det viktigaste är att deltagarna blir nöjda.

Under mina år som projektledare inom ffa sport och äventyr mm så har jag lärt mig en oerhört viktig sak- Utgå från de aktiva, se till de som har det bra, trivs med upplägget, miljön, banan etc. Då kommer eventet/tävlingen/etc bli Svinbra, folk har ett leende på läpparna och är villiga att ladda, åka fort, hoppa högt, svårt etc.
Såsom SKM bedrivs nu är det heltokigt och tyvärr tror jag deltagarantalet kommer bli mindre och mindre om man inte lägger ner lite tanke bakom hur man ska göra kommande år.

Martin
 
Ja det var många som stod och fotade längs kanterna så därför borde det finnas lite mer bilder...

Och det skulle definitivt kunnas göra mer av provpaddling under väntetiden fram till prisutdelning - ett problem kanske är att Point inte har så mycket att erbjuda dom snabbare deltagarna.

Följebåtarna såg jag inte så mycket av. Däremot var jag imponerad av hur fotobåten agerade pacer till tätklungan fram till första bojen. Kanske har det blivit för liberalt vad gäller hur man får ligga på våg - visserligen kan det vara svårt att undvlika att ligga på våg på motorbåtar som ligger i 6 knop genom hela Karlbergskanalen. Det fanns ju i princip inga regler annat än att man ska följa banan och ha flytväst. Och själv låg jag gladeligen på våg på en Anita K2...
 
Hej
Tänkte paddla men en envis förkylning gjorde att jag inte kunde delta. Håller med om att efteranmälningsavgiften är i högsta laget.
Stod en stund i Karlbergskanalen och tog några fotton när de första ~15 passerade där på första varvet. Vad hade du för kajak?
 
Är själv måttligt road av att paddla längsmed kajer och bland nyttotrafik. Är tyvärr inte ens intresserad av banan ifall priset var i nivå med de andra SKF arrangemangen.
Jag är tveksam om publikvänligheten skall prioriteras högt. Jag tror att de flesta motionärer ser "tävlingarna" som en naturupplevelse och då är inte stockholm så roligt. Varför inte lägga start och mål närmare skärgården? Stockholm har en djup skärgård. Varför envisas att ha tävlingen inne i storstaden?
 
Hej
Tänkte paddla men en envis förkylning gjorde att jag inte kunde delta. Håller med om att efteranmälningsavgiften är i högsta laget.
Stod en stund i Karlbergskanalen och tog några fotton när de första ~15 passerade där på första varvet. Vad hade du för kajak?

En Sceptre, dvs en vit motionskajak, samma skrov som Tracern, nummerlapp 310 hade jag.
 
La ut 10 bilder (max antal) här på utsidan, Lämnade bort tätklungan :) Du var nog med men inte så lyckad bild...
 
Tack, i alla fall något =)
Och bilden var ju bra förutom tajmingen i mitt paddeldrag.

Och jag kan hålla med Arnström att vattnen i centrala stockholm kräver en speciell motivation att tävla i. Där handlar ju inte om vem som kan paddla snabbast X km utan mycket om vad man vågar sig på för kajak men även vad man har för (o)tur med motorbåtar för just din position. Det är ju till exempel mycket jobbigt att köra ifatt en motorbåt som ger bra våghängnings-vågor om den kör precis saktare än vad man själv vill köra då man måste jobba sig över varje våg.
 
Om det inte är en ren plattvattentävling är det väl ofrånkomligen så att kanotvalet blir en avvägning av vad man klarar av i de vågor som finns.

Sen kanske det är så att vågorna på Riddarfjärden är besvärliga och "onaturliga" samt att det finns en lite osäkerhets- och orättvishetsfaktor i att mycket av besvären orsakas av båtar.

På sätt och vis tycker jag väl annars att det kunde vara så att det skulle vara populärt att paddla ett långlopp i något så "unikt" som storstadsmiljö.

Om man lämnar analys och spekulationer därhän, kan man ju konstatera att deltagarantalet var lågt, och inte verkar det ju direkt vara en folkfest längs kajerna heller.
Fokus på deltagarna tror jag låter som rätt medicin. Frågan är väl om det betyder mer kringarrangemang (provpaddling osv) eller mindre kringarrangemang och högre servicenivå för de tävlande eller... ?
(Själv var jag inte med för att jag är helt otränad, och det hade inte arrangören någon skuld i.)
 
bra tävlingar brukar erbjuda just det bra tävling. Det spelar egentligen inte så stor roll hur man gör det eller var men en bra tävling måste primärt tillhandahålla bra racing för att locka motionärer och elit detta skulle man gott kunna uppnå med skm men jag tror att kopplingen till point gör det svårt. Man behöver oxå någon form av strategi för att få folk att komma tillbaka något jag tycker har fattats i fallet med skm. I mitt tycke har SKM haft för mycket Affärskänsla/Marknadsplats än seriös bra tävling och får man inte ens de inbitna lokala kanotisterna att köra är det ett misslyckande.

för stora massan havskajakpaddlare är nog inte tvåvarvs uppläggget särskilt smart heller då hade det nog varit bättre med ett kortare lopp på ett varv för att få till mer av upplevelsestuket.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips