Stockholm Kanotmaraton

håller med siven och mezzner

Jag inser att det är svårt för arrangörerna att trycka på delete-knappen när mejlet från Point kommer med erbjudande om x pengar om "ni har racecenter i vår butik mm". Det kanske är enda sättet att locka dit folk när man ser hur deras senaste kajak xp18 går i vattnet, vågorna efter den går att jämföras med de som kommer efter en Storebro Royalcruiser, att kalla den glida fram genom vattnet är fel, snarare sagt gräva sig fram... Nog om det!

Det är enkelt att göra ett bra event om man lyssnar in och är lyhörd hur deltagarna vill ha det, det kommer skapa ringar på vattnet för mer deltagare, ev. sponsorer mm.

Två varv är sällan kul men dock publikfriande och köra runt i Stockholm är fint, det är mina paddelvatten och jag lovar er att det kan vara nog så omväxlande med fritidsbåtar, jetskis, yrkestrafik och döingar i vattnet.

SKMs målgång för om åren vid Sjöhistoriska var fett bra då det var asnice häng efteråt och man knappt ville gå därifrån. Nu finns inget soft häng vare sig på asfaltsparkeringen eller i pointbutiken.

Marre

nu är det bara hoppas på att arrangören läser tråden och tar ett beslut om det ska vara ett motionslopp eller en "elittävling". Som motionär vill jag inte ha en upprepad bana (de som tycker om rundbana kan ju köra tre täta varv runt kungsholmen, det blir väl en 25 km). Som flera redan sagt, ett varv räcker (!) men gärna längre, förlänger man banan och rundar Kärsön och Kungshatt bör det bli nära 30 km.
Nu finns det ett galleri till på hemsidan av Ingemar Lindström och jag kom med på bild - men trodde nog att kajaken (enda stripbygget) var snyggare än jag :)
/Assar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På söndag är det Göta Kanalloppet och där är anmälningsavgiften humanare. Drygt 300 anmälda hittills varav 11 på långa (34 km) banan. Borde vara fler (inkl. jag...)!

Vädret ser bra ut så ta chansen att paddla in i Topp10 - någon kan du väl paddla ifrån ;-)

Kanotförbundets regler för havskajak gäller dvs min 28 kg inkl utrustning, inga konkaviteter i vattenlinjen osv.

På söndag är det Göta Kanalloppet och där är anmälningsavgiften humanare. Drygt 300 anmälda hittills varav 11 på långa (34 km) banan. Borde vara fler (inkl. jag...)!

Vädret ser bra ut så ta chansen att paddla in i Topp10 - någon kan du väl paddla ifrån ;-)

Kanotförbundets regler för havskajak gäller dvs min 28 kg inkl utrustning, inga konkaviteter i vattenlinjen osv.

varför den bara är öppen för kajaker som går in under havskajakklassen är ju ett mysterium det har ju hänt en del sedan de gjorde reglerna som i stort sett var obsoleeta redan från början med tanke på 28kg och den ganska konstiga brytpunkten mellan kort och lång som gör att nästan alla medellånga kajaker går in under lång. Enda gången jag kört under havskajakreglerna var jag tvungen att spänna fast 11 dövikt kg på min redan tunga surfski

varför den bara är öppen för kajaker som går in under havskajakklassen är ju ett mysterium det har ju hänt en del sedan de gjorde reglerna som i stort sett var obsoleeta redan från början med tanke på 28kg och den ganska konstiga brytpunkten mellan kort och lång som gör att nästan alla medellånga kajaker går in under lång. Enda gången jag kört under havskajakreglerna var jag tvungen att spänna fast 11 dövikt kg på min redan tunga surfski

Amerikanska Sound Rowers har en annorlunda klassificering "Tom Cartmill's System" som bygger på ett längd/breddförhållande av vattenlinjen. Vad jag förstår så fungerar det skapligt och är lätt att motivera.

SK - Sea Kayaks < 9,25:1
FSK - Fast Sea Kayaks 9,25:1 - 1,99:1
HPK - Hi-Performance Kayaks > 10,99:1

Läs mer:
http://www.soundrowers.org/kayakClassText.htm

Vattenlinjen är vettigare att jobba mot än totallängden. En ICF-kanot eller turbåt på 5,2 meters totallängd har längre vattenlinje än en kajak av engelsk typ som är 5,5 meter totallängd.

Att kräva 28 kg vikt (inkl. tillbehör) verkar också tokigt när man har lyft som på Göta Kanal. Inte lätt att få upp kanoten över kajkanten utan att skada rygg eller kanot...

Vill man garanterat få en topp 10 placering finns ju K1 Elit klassen med få startande, då slipper man ju dessutom släpa runt en nerlastad pråm.

Vill man garanterat få en topp 10 placering finns ju K1 Elit klassen med få startande, då slipper man ju dessutom släpa runt en nerlastad pråm.

Just sånt här talar ju för att det borde finnas två klasser för herrar resp damer: K1 och K2.

Sen väljer man kajak efter eget gottfinnande. Om jag paddlar en petflaska för att jag föredrar det eller för att det är den enda farkost jag äger, så har jag väl ingen anledning att fundera över orättvisan i att nån landslagsmedlem paddlar samma sträcka i ett kolfiberspjut...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips