Stockholm Kanotmaraton

Är det några fler var med i SKM i år?
Hur upplevde ni det med vindar och vågor?
Själv tyckte jag Riddarfjärden fungerade fint, mjuk start men alltid lika djävlig utanför stadshuset. Vinden ställde till det här och var, framför allt utanför Stora essingen men även i start och mål utanför Pampas.

För övrigt mätte jag upp varvet till endast 14,5 km - någon som vet om förra årets bana var hela 15 eller? Nöjde mig även i år med ett varv - att ta riddarfjärden två gånger på en dag verkar onödigt...

Sist men inte minst, är det någon som sett några fler bilder än de officiella som mest snöat in på tätklungan ur femton vinklar..?
 
Hehe, jag har lite bilder, men det är på täten alltihop!
(Nu var ju täten inte sååå samlad, men jag har nog tyvärr bara bilder på ganska få av deltagarna.)
 
bilder och distans

Jag fick det till nära 15 km på min GPS men jag gick alltid inte rakaste vägen.Tyckte att de fotades en del (speciellt före starten) men precis som upplägget och marknadsföringen i övrigt så lades fokus på täten. De borde med tanke på det allmänna paddlingsintresset kunna få till mer uppmärksamhet och fler sponsorer. Några uppställda VKV:er, Point och Revalkajaker som ändå syns en hel del är ju inte så upphetsande. Dit med en pontonbrygga till för kajaktest/paddeltest.
Lite roligt med säkerhetsbåten som av någon underlig anledning tycket det var viktigt att köra sicksack längs banan...
 
allmänt

så tycker jag det är trist att en såpass anrik (nåja) tävling som SKM sågs tyna bort i år... Jag hörde från några kanotister att säkerhetsbåten hade fokuserat på eget nöje än egentlig uppgift till följd att onödiga vågor hade bildats, idioti!
frågor: hur kan ett så galet högt pris i efteranmälning motiveras 900 spänn, det är ju inte världsrekord i logistik och den där reklamtröjan och foppatofflorna (som man fick i fjol) kan man lätt låta bli att sampla ut. Sänk istället priset till ett skäligt pris och få dit mer folk så kommer pengarna trilla in och arrangörer, sponsorer och det viktigaste är att deltagarna blir nöjda.

Under mina år som projektledare inom ffa sport och äventyr mm så har jag lärt mig en oerhört viktig sak- Utgå från de aktiva, se till de som har det bra, trivs med upplägget, miljön, banan etc. Då kommer eventet/tävlingen/etc bli Svinbra, folk har ett leende på läpparna och är villiga att ladda, åka fort, hoppa högt, svårt etc.
Såsom SKM bedrivs nu är det heltokigt och tyvärr tror jag deltagarantalet kommer bli mindre och mindre om man inte lägger ner lite tanke bakom hur man ska göra kommande år.

Martin
 
Ja det var många som stod och fotade längs kanterna så därför borde det finnas lite mer bilder...

Och det skulle definitivt kunnas göra mer av provpaddling under väntetiden fram till prisutdelning - ett problem kanske är att Point inte har så mycket att erbjuda dom snabbare deltagarna.

Följebåtarna såg jag inte så mycket av. Däremot var jag imponerad av hur fotobåten agerade pacer till tätklungan fram till första bojen. Kanske har det blivit för liberalt vad gäller hur man får ligga på våg - visserligen kan det vara svårt att undvlika att ligga på våg på motorbåtar som ligger i 6 knop genom hela Karlbergskanalen. Det fanns ju i princip inga regler annat än att man ska följa banan och ha flytväst. Och själv låg jag gladeligen på våg på en Anita K2...
 
Hej
Tänkte paddla men en envis förkylning gjorde att jag inte kunde delta. Håller med om att efteranmälningsavgiften är i högsta laget.
Stod en stund i Karlbergskanalen och tog några fotton när de första ~15 passerade där på första varvet. Vad hade du för kajak?
 
Är själv måttligt road av att paddla längsmed kajer och bland nyttotrafik. Är tyvärr inte ens intresserad av banan ifall priset var i nivå med de andra SKF arrangemangen.
Jag är tveksam om publikvänligheten skall prioriteras högt. Jag tror att de flesta motionärer ser "tävlingarna" som en naturupplevelse och då är inte stockholm så roligt. Varför inte lägga start och mål närmare skärgården? Stockholm har en djup skärgård. Varför envisas att ha tävlingen inne i storstaden?
 
Hej
Tänkte paddla men en envis förkylning gjorde att jag inte kunde delta. Håller med om att efteranmälningsavgiften är i högsta laget.
Stod en stund i Karlbergskanalen och tog några fotton när de första ~15 passerade där på första varvet. Vad hade du för kajak?

En Sceptre, dvs en vit motionskajak, samma skrov som Tracern, nummerlapp 310 hade jag.
 
La ut 10 bilder (max antal) här på utsidan, Lämnade bort tätklungan :) Du var nog med men inte så lyckad bild...
 
Tack, i alla fall något =)
Och bilden var ju bra förutom tajmingen i mitt paddeldrag.

Och jag kan hålla med Arnström att vattnen i centrala stockholm kräver en speciell motivation att tävla i. Där handlar ju inte om vem som kan paddla snabbast X km utan mycket om vad man vågar sig på för kajak men även vad man har för (o)tur med motorbåtar för just din position. Det är ju till exempel mycket jobbigt att köra ifatt en motorbåt som ger bra våghängnings-vågor om den kör precis saktare än vad man själv vill köra då man måste jobba sig över varje våg.
 
Om det inte är en ren plattvattentävling är det väl ofrånkomligen så att kanotvalet blir en avvägning av vad man klarar av i de vågor som finns.

Sen kanske det är så att vågorna på Riddarfjärden är besvärliga och "onaturliga" samt att det finns en lite osäkerhets- och orättvishetsfaktor i att mycket av besvären orsakas av båtar.

På sätt och vis tycker jag väl annars att det kunde vara så att det skulle vara populärt att paddla ett långlopp i något så "unikt" som storstadsmiljö.

Om man lämnar analys och spekulationer därhän, kan man ju konstatera att deltagarantalet var lågt, och inte verkar det ju direkt vara en folkfest längs kajerna heller.
Fokus på deltagarna tror jag låter som rätt medicin. Frågan är väl om det betyder mer kringarrangemang (provpaddling osv) eller mindre kringarrangemang och högre servicenivå för de tävlande eller... ?
(Själv var jag inte med för att jag är helt otränad, och det hade inte arrangören någon skuld i.)
 
bra tävlingar brukar erbjuda just det bra tävling. Det spelar egentligen inte så stor roll hur man gör det eller var men en bra tävling måste primärt tillhandahålla bra racing för att locka motionärer och elit detta skulle man gott kunna uppnå med skm men jag tror att kopplingen till point gör det svårt. Man behöver oxå någon form av strategi för att få folk att komma tillbaka något jag tycker har fattats i fallet med skm. I mitt tycke har SKM haft för mycket Affärskänsla/Marknadsplats än seriös bra tävling och får man inte ens de inbitna lokala kanotisterna att köra är det ett misslyckande.

för stora massan havskajakpaddlare är nog inte tvåvarvs uppläggget särskilt smart heller då hade det nog varit bättre med ett kortare lopp på ett varv för att få till mer av upplevelsestuket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
louisa Stockholm Kanotmaraton? Paddling allmänt 6
calypso63 Stockholm Kanotmaraton 2006 Paddling allmänt 5
9331 2 veckor kvar till Stockholm Kanotmaraton den 14 sept Paddling allmänt 1
9331 Stockholm Kanotmaraton på Gärdet 3 maj Paddling allmänt 0
Staffan Gustafsson Stockholm Kanotmaraton Paddling allmänt 13
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1
fuchs Stockholm - Göteborg Paddling allmänt 21
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm City? Paddling allmänt 14
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
lindstrm Stockholm - gotland Paddling allmänt 3
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
John Stark Stockholm - Öregrund Paddling allmänt 11
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
henrich Paddlingsutrustning i Stockholm? Paddling allmänt 5
salgo60 Slussa Stockholm Paddling allmänt 6
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
grippa Kajakplats i Stockholm? NU! Paddling allmänt 1
tool Kajakförvaring Stockholm Paddling allmänt 2
Fredriks79 Kanotpolo i Stockholm? Paddling allmänt 5
salgo60 Paddla Stockholm norrut Paddling allmänt 1
AHL Kanotbryggor i Stockholm Paddling allmänt 6
David2 kajakförvaring nordvästra Stockholm Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.