Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm

Hej, jag ska köpa min första kajak nu i slutet av april. Grejen är den att jag inte har någon erfarenhet av kajaker alls..

Jag är 183cm och väger 79kg, min budget är väldigt tight (student) så runt gärna 6 tusen men som max 7 tusen kronor.

Jag kommer paddla i insjöar och kanske lite i skärgården :)

Har kollat på dessa

K1 eXplore Polyethylen Havskajak http://www.aquilosport.se/Ny-sida.htm
Längd 520cm
Bredd 60cm
Nu 5975kr/st
(Rek pris 11950kr/st)

Och denna http://www.kanotbutiken.se/butik/kajaker/18-havskajak-freeline-525.html

Glasfiber eller plast ? roder eller inte ? vad borde jag ha ?

Mvh Nicklas

Jag är 183cm och väger 79kg, min budget är väldigt tight (student) så runt gärna 6 tusen men som max 7 tusen kronor.

...

Glasfiber eller plast ? roder eller inte ? vad borde jag ha ?

Mvh Nicklas

Med den budgeten är det nog bättre att titta på begagnatmarknaden. Du får mer kajak för pengarna.

Glasfiber: Hådare, styvare, lättare men dyrare och känsligare.
PE: Tål mer stryk, billigare men mjukare och tyngre.

Roder-skädda: En mycket infekterad diskussion. Båda har sina fanatiska förespråkare. Som nybörjare får du nog roligare med roder. Du kan koncentrera dig på balans och komma framåt utan att ständigt kompensera och ta styrtag hela tiden. Men om du är intresserad av teknisk paddling med styrtag, vickningar etc kan du titta på skädda redan nu.

Rådet är som vanligt att prova en del kajaker innan du köper. Du märker ganska snart om du vill ha skädda eller roder. Går det inte att hyra/låna nu i början innan du vet vad du gillar?

AV

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips