Stockholm - Öregrund

Hej!

Jag förmodar att det finns någon / några här som paddlat streckan Sthlm - Öregrund tidigare!

Jag har själv bestämt mig för att göra just det nu i sommar, så jag skulle verkligen uppskatta om någon har erfarenheter att dela med sig utav.

Planen är att sjösätta i Stavsnäs för att sedan paddla nordost mot Möja, därefter fortsätta Norröra - Singö - Väddö kanalen - Öregrund.

Mottager gärna förslag på övernattningsplatser (tält), ställen att fylla på vatten osv... Ungefärlig tidsåtgång från någon som gjort en liknande färd tidigare vore också intressant!

Likaså om någon känner till en bättre färdväg, jag valde en ostligare väg för att slippa farleden mellan fastlandet och Ljusterö / Yxlan.

/ Jompa
 
Har paddlat sträckan Nynäs - Gräddö och gjort många turer i skärgården generellt. Det trevligaste tycker jag ju är att hålla sig lite längre ut, gå så långt ut i ytterskärgården som väder och sjö tillåter helt enkelt. Då slipper du mycket av fritidsbåtarna och dessutom är det ju en fantastisk miljö, ytterskärgården som sådan.

Om man får komma med ett förslag så är ju det att du i stället för att gå Sthlm-Öregrund går Nynäs - Arholma eller Nynäs - Rävsnäs/Gräddö. Då maximerar du ju skärgårdsupplevelsen och har ungefär samma turlängd. När jag gjorde min solotur så gick jag Nynäs - Nåttarö - utsidan Utö - Borgen - Huvudskär - Norsten - vidare längs yttre bandet av öar via Långviksskärsarkipelagen - Bullerö - Brand - Sandhamn - Horsten - Björkskär - Nassa - Gillöga - Fredlarna - Norrpada - Södedararmsarkipelagen - farledkors vid Lerskäret - Vattungarna - Håkanskär och sen avslutning Gräddö. En drömtur genom en fantastisk natur och med vissa undantag trots mitt industrisemestern helt utan störande motorbåtsarmador.

Om du håller dig lite längre ut så är ju möjligheterna att fylla på mat och vatten begränsade, längs den väg jag föreslog har du Nåttarö, Utö, , Huvuskär, Bullerö (bara vatten), Sandhamn, Rödlöga och Fejan. Går du längre in hittar du ju möjligheter att handla och fylla på vatten på betydligt fler ställen.

Går man den väg jag föreslår så får man farledspassagen t.ex. vid Lerskäret utanför Fejan. I övrigt är du ju en bra bit utanför stora farleden. Att gå så långt in som längs Ljusterö eller t.o.m. innanför innebär ju att du är "mitt i smeten" av fritidsbåtar och missar själva skärgårdsupplevelsen tycker jag. Tältplatser hittar du överallt för övrigt, det kommer inte vara något problem.
 
Tack så mycket för dina förslag, jag uppskattar det verkligen!

Jag ska absolut tänka över färdvägen du beskrev, låter väldigt bra!
Hur lång tid tog det ungefär?
 
Hej!

Jag paddlade just den sträckan 2008. Jag startade vid Gröndal och slussade vid Skanstull. Det tog fem dagar och jag tog det ganska lugnt någon av dagarna.

En höjdare var att tälta en bit från Lidö krog i en hage efter några mil i kajaken. Efter ett bad tog jag på mig fleecetröjan och gummistövlar och gick bort till krogen och åt råhalstrad bigg med pommes och tog en kall tjeckisk öl. Rekommenderas!!

Jag tältade bland annat på ett par ställen där jag känner folk, så det är svårt att rekommendera något speciell ö. Om det går att undvika är det ju också skönt att slippa farlederna. Jag paddlade precis öster om Blidö. Jag fyllde inte heller på med vatten någonstans. Jag brukar ta med mig vatten för ungefär en vecka så man inte behöver fundera så mycket på sånt.

Annars är det ju ganska blandad paddling med allt från skärgård till Väddö kanal.

Hoppas du får en bra tur!
/Tomas
 
Jo, det finns ju så mycket att välja på i Sthlms skärgård.

Jag paddlade en väldigt massa kajak när jag låg i lumpen, men det var ju 10 år sedan, så man har ju glömt en del.

Köpte mig en egen Klepper förra sommaren, kunde på grund av axelluxation inte komma ut så mycket som jag hoppats på...
Det ska tas igen nu.

Tack för tipset!

/ John Stark
 
Tack så mycket för dina förslag, jag uppskattar det verkligen!

Jag ska absolut tänka över färdvägen du beskrev, låter väldigt bra!
Hur lång tid tog det ungefär?

Jag paddlade som sagt solo, det var ganska exakt 18 mil jag paddlade, gjorde det på tre dagar men hade dels en hel del medvind, dels var mitt syfte att göra en solopaddling med lite mer fysisk inriktning. Kommer göra samma tur i sommar i vänners sällskap och då har vi budgeterat 7 dagar. Solo i ytterskärgård kräver ju mer förberedelser och att verkligen hålla kolla på väder och sjö. Det är en hel del exponerade sträckor och du är ju utlämnad helt till dig själv stora delar av turen om du går som jag föreslog. Men, det är ju också en del av både syfte och belöning med att göra nåt sånt här solo!
 
Att gå så långt in som längs Ljusterö eller t.o.m. innanför innebär ju att du är "mitt i smeten" av fritidsbåtar och missar själva skärgårdsupplevelsen tycker jag.
Riktigt så illa är det förstås inte, men det är ju en smaksak. Skärgårdsupplevelse kan lika gärna vara att se båtlivet. Och en farled i sig är inget problem så länge det inte är så smalt att det blir gropigt och jobbigt av alla vågor, som i Lindalssundet i högsommartid. Man befinner sig ju inte i farleden utan bredvid. Dessutom, längs sträckan väster om Ljusterö är det bara en kortare bit vid Siarö som det är så smalt att enda vägvalet är att följa just längs farleden.

Att det sedan är mer äventyrligt och på många sätt ännu vackrare i ytterskärgården är en annan sak. Det gör det inte mindre fint och trevligt att snirkla fram mellan öar i innerskärgården, t ex väster om Yxlan.
 
Tips

Lite tips nedan. Du säger inte när du skall paddla men säsongen med mycket båtar är kort så paddlar du i Augusti så är det rel. lungt...

Lidö krog - mycket bra mat men öppnar först vid midsommar och stänger i början av Augusti
3828960929_242674e42c_m.jpg

3828959881_cb19e18bd6.jpg

3829758102_319fba3061.jpg


Krogen Knapp Karlsson som ligger i Väddö kanal vid Barnens ö är också bra

Fejans krog har jag haft tråkiga erfarenheter av...

Vaxholm finns ett fint fik på den norra sidan

Mitt spår från en 1,5 dagars paddling från Bromma upp till Väddö kanal och Knapp Karlsson
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=461398
 
Jag paddlade en liknande tur, fast åt andra hållet i somras, Hargshamn - Pampas. Se färdspår: http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=446.
Trevlig tur. Väddö kanal är ganska trist. Gå utanför Väddö om vädret tillåter. Dock mycket dåliga stränder, så det kan bli lång tid i kajaken.

Jag bor i Gimo, så skärgården mellan Hargshamn - Singö - Gräsö är hemmavatten.
Tips på vattenställen här utanför är Gästhamnen i Grisslehamn (västra sidan av Väddö), Singö camping vid sundet mellan Singö och Fogdö, Raggarö camping på östra Raggarön, Vässarön. Tälta går nästan var som helst när du kommer norr om Väddö. Sommarstugorna tunnar ur fort.
 
Vilken sträckning jag väljer är ju även beroende av väder och vind, i synnerhet eftersom jag förmodligen kommer att genomföra det hela ensam.

Kul att du bor i Gimo, jag har också bott där ett kort tag, gick tre år i Bruksgymnasiet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1
fuchs Stockholm - Göteborg Paddling allmänt 21
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm City? Paddling allmänt 14
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
lindstrm Stockholm - gotland Paddling allmänt 3
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
henrich Paddlingsutrustning i Stockholm? Paddling allmänt 5
Pumpagubben Stockholm Kanotmaraton Paddling allmänt 18
salgo60 Slussa Stockholm Paddling allmänt 6
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
grippa Kajakplats i Stockholm? NU! Paddling allmänt 1
tool Kajakförvaring Stockholm Paddling allmänt 2
Fredriks79 Kanotpolo i Stockholm? Paddling allmänt 5
salgo60 Paddla Stockholm norrut Paddling allmänt 1
AHL Kanotbryggor i Stockholm Paddling allmänt 6
David2 kajakförvaring nordvästra Stockholm Paddling allmänt 6
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
niklaz Bassängträning/kurs i Stockholm Paddling allmänt 21
Unis Vart hyra solokanadensare i Stockholm Paddling allmänt 1
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm Paddling allmänt 10
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.