Stockholm - Göteborg

Har funderat på om man skulle kunna paddlar igenom landet från ena sidan till den andra. Till exempel Stockholm - Göteborg.
från Stockholm kommer man ju utan problem till Örebro, från Örebro finns det ngr små kanaler men jag har inte sett ngr på kartan som gå hela vägen till Vänern utom slutar ca 10km luftväg före Vänern. Typ till Hasslefors/Toften är det blåa sträck på kartan - skulle man kunna komma upp där mot Dergerfors på något sätt?
Från Vänern verkar det inte vara någon problem att komma till västkusten eller?

Men har någon ett tips där mitt i landet? att bära kajaken nån km är inget problem men 10-20km bli lite jobbigt och vagnen skulle jag helst vilja undviker att ta med.
 
Kul projekt! Ska du ta vägen via Mälaren-Hjälmaren så är en tänkbar färdväg att från Örebro gå uppströms Svartån till samhället Svartå. Från norra ändan av sjön Stor-Björken är det väl ungefär en halvmil på skogsbilväg över till Letälven vilket leder ner till Skagern osv. Det är dock ganska så många kraftverk och andra dämmen i Svartån vilket resulterar i ett antal lyft men det är en etablerad kanotled så stigar, markeringar, kartor osv finns ju. Hur det sen ser ut i Letälven vet jag inte, men jag tror inte det är så många dämmen innan man är nere i Skagern och sen är det ju bara Gullspång kvar innan man är nere i Vänern.
 
Utan kanotvagnen!??

Det behövs inte många eller särskilt långa lyft förrän jag saknar kanotvagnen.
Jag skulle aldrig ens paddla Göta Kanal utan den.
Du lär ju ha ganska mycket packning så bara att passera slusstrappan i Berg kommer bli trist utan vagnen.

thomas
 
tack för alla svar!

göta kanalen vore nog den "enklaste" men jag vill helst går in i landet direkt från sthlm och slipper att vara längs havet den biten neråt.

svea kanalen hade ju varit kul om den hade byggds. men vem vet, då kanske det hade blivit massvis med tunga tråkiga lastfartyg där.

jag ska kolla upp den sträckan Sarvi föreslå.


En vagn skulle såklart underlätta det hela på landet men både min kajak och utrustning som jag skulle har med mig skulle landa under 24kg ihop. det inkludera även lite mat och vatten - dock skulle jag även köper mat/vatten längs vägen och då bli ju det hela smidigare.
sen har jag väldigt små luckor på min kajak, jag kan alltså inte ens packa ned en vagn.
bli det tungt på 5km få jag helt enkelt lägger in ngr pauser men jag är rätt van med att bära min kajak även med packning - jag gillar helt enkelt att har med mig så lite som möjligt.


Jag har inte bestämd någonting för den här resan, fick bara den idéen att det vore roligt att göra.
Jag skulle till exempel göra denna resa i samband med Stockenträffen eller liknande så att en vän tar bilen dit ,har med sig vanliga kläder osv och man sedan följer med i bilen tillbaka.
På så skulle jag även kunna göra hela resan i ganska snabbt tempo pga lite vikt osv.

Idén kommer även lite från min Cykeltid.- Jag har både deltagit och med-arrangerat cykelloppen Stockholm-Göteborg. Det vore kul att få ihop en liknande sak fast på vattnet. Eventuell skulle man ju kunna starta samtidigt vid Stadshuset i Stockholm - Cyklisterna kör på maxgränsen 30timmar - paddlingen skulle kanske bli max 7dygn eller nåt sånt
 
Beroende på hur tjockt pannben man har kan man naturligtvis forcera turen, men jag tror att sju dagar är något optimistiskt. Såväl Mälaren, Hjälmaren och inte minst Vänern är stora vatten och den förhärskande vindriktningen i Sverige är som bekant sydvästan vilket gör att du mycket väl kan ha motvind i princip hela vägen från Kgl Hufvudstaden och fram till målet. Du kommer att passera en hel del exponerade sträckor på Vänern vilket manar till viss försiktighet med tanke på sjöns storlek och själv skulle jag nog lägga in en del luft i planeringen så att man kan anpassa åtminstone Vänerpassagen till väderleken. Är det fint väder är det naturligtvis inga problem men 10-15 m/s utanför Hindens rev kan vara onödigt spännande efter en lång och tröttsam dag i kajaken.
 
7 dagar var mera ett exempel än en given tid.
jag har inte paddlat i alla de sjöar och få helt enkelt kolla/lära känna det hela lite mera. lite för det jag även startade denna tråd, för att få tips,idéer och även kritik.

jag gillar i alla fall att sitter i kajaken och färdas snabbt och länge under dagarna. med okej väder osv borde den sträckan inte vara ett problem att få till kring en vecka, kan jag tror
 
Inte en lät tur att hitta rutt för men du kan ta dig via Örebro upp till Nora och vidare till Gyttorp. Sen sjöarna Vikern och Älvlången innan det blir ren landtransport 5 km till Malmlången. Där börjar medström till Karlskoga och sen vidare Degerfors (Skagern) Gullspång och du är ute i Vänern.

Första biten uppströms kan vara besvärlig för är det dåligt med vatten (sensommar) så är det ofta grunt och kör du på våren är det så kraftig motström på långa partier att du får tåga eller bära långa bitar.

En lite vagn kan du ha på akterdäck och jag är övertygad om att du är glad för den under en sådan här resa...
 
Inte en lätt tur att hitta rutt för men du kan ta dig via Örebro upp till Nora och vidare till Gyttorp.
Njäe, inte finns det väl nån rimlig vattenväg från Örebro till Nora? Vilken väg då i så fall? Enda vägen att nå Nora är väl att ta Arbogaån upp till sjön Väringen och sedan vidare uppför Järleån till Nora, men där finns en av mellansveriges längsta forssträckor och den är nog ingen höjdare att paddla motströms.
 
Njäe, inte finns det väl nån rimlig vattenväg från Örebro till Nora? Vilken väg då i så fall? Enda vägen att nå Nora är väl att ta Arbogaån upp till sjön Väringen och sedan vidare uppför Järleån till Nora, men där finns en av mellansveriges längsta forssträckor och den är nog ingen höjdare att paddla motströms.

Förutsättningarna i frågan var alternativ vattenväg ostkust till västkust. Dessutom inga milslånga lyft och helst utan vagn. Kilsbergen ställer till vissa problem men med tågning går det att ta sig den föreslagna vägen även om jag inte skulle ge mig på det...
 
"fors" låter ingen bra då jag tänker använda en glasfiber kajak osv...
om man nu inte har nån väg/stig just där det är mest stenig/stökig. har försökt att gå igenom skogen med min kajak en gång när det just var nåt liknande och en 5,5m lång kajak gör sig inte så bra bland träden :D

annars låter sträckan som Sarvi pratade om, rätt så bra.
få ser om jag helt enkelt tar bilen till Örebro nån dag till våren och testkör den där sträckan Örebro-Vänern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm City? Paddling allmänt 14
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
lindstrm Stockholm - gotland Paddling allmänt 3
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
John Stark Stockholm - Öregrund Paddling allmänt 11
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
henrich Paddlingsutrustning i Stockholm? Paddling allmänt 5
Pumpagubben Stockholm Kanotmaraton Paddling allmänt 18
salgo60 Slussa Stockholm Paddling allmänt 6
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
grippa Kajakplats i Stockholm? NU! Paddling allmänt 1
tool Kajakförvaring Stockholm Paddling allmänt 2
Fredriks79 Kanotpolo i Stockholm? Paddling allmänt 5
salgo60 Paddla Stockholm norrut Paddling allmänt 1
AHL Kanotbryggor i Stockholm Paddling allmänt 6
David2 kajakförvaring nordvästra Stockholm Paddling allmänt 6
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
niklaz Bassängträning/kurs i Stockholm Paddling allmänt 21
Unis Vart hyra solokanadensare i Stockholm Paddling allmänt 1
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm Paddling allmänt 10
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.